Robotdammsugare för flera våningar

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare för flera våningar

Är på väg att köpa robotdammsugare, och planlösningen hemma göra att möjligheten att använda den på flera våningar är ett hårt krav. Har väntat på Xiaomi Mi RoboRock S6 skulle dyka upp, då all förhandsinformation sagt att den ska stödja just flera våningar, men nu verkar det som att det inte är fallet, och att funktionaliteten är "in the plan". Jag vet att Xiaomi är duktiga på att uppdatera sina produkter, men jag har ändå ingen lust att chansa (eller vänta) när det handlar om så mycket pengar.

Så, finns det någon annan modell som hanterar det här med våningar på ett bra sätt? Maxpris ligger runt 6000 kr, annars köper jag hellre två Xiaomi Mi RoboRock S5. Har tittat lite på Neato Botvac D6 Connected, men flera recensenter säger att den har lite problem med trösklar, vilket är avskräckande.

Permalänk
Medlem

Kör på två robotdammsugare.
Kommer bli bättre städat och det krävs inte lika lång tid för att städa hela huset.
Kan ju vara skönt om man ska bort en timme så startas båda samtidigt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har samma "dilemma". Har en S5 idag. Men två S5 känns som smidigaste lösningen för mig. Att hålla på att flytta mellan våningar är inget jag vill behöva göära då den är satt att damsuga varje dag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har fler än två våningar, eller egentligen flera etage per våning, vilket gör det orimligt att ha en dammsugare på varje plats. Inser att det inte är det perfekta huset för en robotdammsugare, men vore skönt att få lite hjälp med städningen iaf. Ett alternativ är att köpa en helt korkad robotdammsugare, som inte skapar kartor, och därmed inte bryr sig om var den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har fler än två våningar, eller egentligen flera etage per våning, vilket gör det orimligt att ha en dammsugare på varje plats. Inser att det inte är det perfekta huset för en robotdammsugare, men vore skönt att få lite hjälp med städningen iaf. Ett alternativ är att köpa en helt korkad robotdammsugare, som inte skapar kartor, och därmed inte bryr sig om var den är.

Jag hade en sån korkad tidigare (Roomba 650, riktigt korkad sak) som inte alls gillade rum. Den kollrade gärna in sig i alla rum den kunde finna, men fattade inte alls hur man tog sig ut.

Jag har en S5 idag som fungerar bra. Ger du tusan i att använda map-save funktionen så ska den ta det bästa av båda världar; mappa upp planet så den tar hela men nollställs vid nästa start (ev. måste du flytta med dockan också, men det är en lätt pryl).

Jag flyttar snart till tvåplans, så då blir det en S5 till

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag hade en sån korkad tidigare (Roomba 650, riktigt korkad sak) som inte alls gillade rum. Den kollrade gärna in sig i alla rum den kunde finna, men fattade inte alls hur man tog sig ut.

Jag har en S5 idag som fungerar bra. Ger du tusan i att använda map-save funktionen så ska den ta det bästa av båda världar; mappa upp planet så den tar hela men nollställs vid nästa start (ev. måste du flytta med dockan också, men det är en lätt pryl).

Jag flyttar snart till tvåplans, så då blir det en S5 till

Hur fungerar det i praktiken med map-save? Finns det något enkelt sätt att rensa? Om jag, för att förenkla, varannan vecka flyttar laddningsstationen mellan över och undervåning, kommer den då kunna kartlägga och sen köra "effektivt" under den veckan, och sedan på ett enkelt sätt börja om nästa vecka när jag flyttar den?

Permalänk
Medlem

Jag har en Neato Botvac D7 Connected som funkar att flytta mellan plan om du köper två laddstationer. Men jag skulle ändock prioritera att ha två dammsugare för att slippa flytta runt dem alls. Fördelen med min dammsugare är att jag kan ställa in "virtuella" avgränsningar för mattor som jag inte vill dammsuga varje dag, det är en dealbreaker för min del.

Permalänk
Medlem

@jaqob: Den behövs egentligen inte - om du inte vill kunna sätta barriärer och no-go-zoner. Tex har jag satt en virtuell barriär över dörren in till badrummet.

Kör du utan map-saving mappar den planet varje gång, men det är inte ett problem. Den är ganska listig ändå

EDIT:
Och för att faktiskt svara på frågan: Det är lätt. En kryssruta i appen som ska togglas två gånger bara, så ska den vara rensad - sägs det.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag har en Neato Botvac D7 Connected som funkar att flytta mellan plan om du köper två laddstationer. Men jag skulle ändock prioritera att ha två dammsugare för att slippa flytta runt dem alls. Fördelen med min dammsugare är att jag kan ställa in "virtuella" avgränsningar för mattor som jag inte vill dammsuga varje dag, det är en dealbreaker för min del.

Problemet är som sagt att två inte räcker... Men har funderat på ramper

Permalänk

Kör på två stycken isåfall!

Permalänk
Medlem

netao's maskiner klarar flera plan. Jag har en d7:a själv och i min förvisso nybyggda lägenhet så tar den trösklarna som om dom inte var där. Mina trösklar är typ 4cm