Söker lite råd angående uppgradering/ny burk

Permalänk

Söker lite råd angående uppgradering/ny burk

Laddade ner Battlefield 5 och battlefront 2. De går att spela ingen "spelbar" fps, ligger runt 50 fps på allt lägsta.
Pillade lite med inställningar och ökade min overclock ytterligare men är nog dags att acceptera att min trogna gamla tjänare har gjort sitt.

Har inte hållt mig allt för uppdaterad på marknaden de senaste åren så skulle uppskatta lite hjälp.

Nuvarande specs:
i5 2500k @ 4.8 Ghz
Gigabyte z68ud3h-b3
Evga 970 acx 4GB
16 gb (4x4) corsair vengance 1600 mhz
CM 212 evo
En radda random ssds & hhds
Corsair 750w bronze tx2
Någon CM chassi? RGB box eller vad det nu heter...

Skärm: 2560 x 1080 och 1920 x 1080 (extra skärm)

Tanken är väl att allt (utom lagring och chassi) ska bytas ut. Men av ekonomiska skäl kommer jag nog börja med att byta cpu + mobo + ram och vänta med GPU i några månader.

Vilken CPU är att föredra i dagsläget? i5 9600k eller ryzen? Är i7an värd 1k mer?
Nya AMD verkar vara en del klös i. Värt att vänta och se vad de kommer kosta/prestera?

Grafikkortet: Är det värt att gå på ett RTX 2060/2070 eller bättre att leta ett begagnat 1080 eller liknande? Amd kort? Vad jag har förstått så är det väldigt få titlar som stödjer raytracing i dagsläget, men kanske ångrar mig om några år om jag köper ett utan raytracing?

Nätagg: Blir de sämre eller kan jag behålla det? Är ju nästan 8 år gammalt nu...

Hoppas det blev läsbart. Känns som det blev en stor förvirrande wall of text.

Edit: Läst på lite olika forum där folk rekommenderar att köpa en begagnad 3770k. Blir det någon större skillnad? Går det ens att hitta begagnade 3770k i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butternut:

Laddade ner Battlefield 5 och battlefront 2. De går att spela ingen "spelbar" fps, ligger runt 50 fps på allt lägsta.
Pillade lite med inställningar och ökade min overclock ytterligare men är nog dags att acceptera att min trogna gamla tjänare har gjort sitt.

Har inte hållt mig allt för uppdaterad på marknaden de senaste åren så skulle uppskatta lite hjälp.

Nuvarande specs:
i5 2500k @ 4.8 Ghz
Gigabyte z68ud3h-b3
Evga 970 acx 4GB
16 gb (4x4) corsair vengance 1600 mhz
CM 212 evo
En radda random ssds & hhds
Corsair 750w bronze tx2
Någon CM chassi? RGB box eller vad det nu heter...

Skärm: 2560 x 1080 och 1920 x 1080 (extra skärm)

Tanken är väl att allt (utom lagring och chassi) ska bytas ut. Men av ekonomiska skäl kommer jag nog börja med att byta cpu + mobo + ram och vänta med GPU i några månader.

Vilken CPU är att föredra i dagsläget? i5 9600k eller ryzen? Är i7an värd 1k mer?
Nya AMD verkar vara en del klös i. Värt att vänta och se vad de kommer kosta/prestera?

Grafikkortet: Är det värt att gå på ett RTX 2060/2070 eller bättre att leta ett begagnat 1080 eller liknande? Amd kort? Vad jag har förstått så är det väldigt få titlar som stödjer raytracing i dagsläget, men kanske ångrar mig om några år om jag köper ett utan raytracing?

Nätagg: Blir de sämre eller kan jag behålla det? Är ju nästan 8 år gammalt nu...

Hoppas det blev läsbart. Känns som det blev en stor förvirrande wall of text.

Edit: Läst på lite olika forum där folk rekommenderar att köpa en begagnad 3770k. Blir det någon större skillnad? Går det ens att hitta begagnade 3770k i sverige?

hade en liknande dator fast med 50åw, och sämre grafikkort, skaffade i5 9600k och 1060 6gb, är nöjd, intel = mer fps i tex spel ryzen = bra multitasking osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Butternut: köp nytt nätaggregat är mitt tips. Om det är 8 år gammalt så är det risk att någon kondensator eller annat snart fallerar och då kanske den drar med sig hela datorn.

Den 7:e juli släpps recensionerna på nya Ryzen, så jag skulle avvakta tills dess.

En 3770k gör skillnad, men å andra sidan ligger de runt 1000-1200kr på Tradera, och det kommer komma en tidpunkt snart där du måste uppgradera resten ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz