Be Quiet Dark Rock Slim – hög prestanda i ett litet format

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Dark Rock Slim – hög prestanda i ett litet format

Be Quiet tar plats i testlabbet med Dark Rock Slim och som namnet antyder handlar det om en mindre kylare i Dark Rock-serien. Häng med för att se vad nykomlingen klarar av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig prestanda/ljudnivå.
Ungefär hur många watt drar processorn under testandet enligt HWiNFO?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju nästan fråga om en Noctua NH-U12A är värd de 250 kronorna mer jämfört med denna.
skiljer ju bara ett par grader och en halv dB vid LNA och PWM mätningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Man kan ju nästan fråga om en Noctua NH-U12A är värd de 250 kronorna mer jämfört med denna.
skiljer ju bara ett par grader och en halv dB vid LNA och PWM mätningarna.

Det är fläktarna man betalar för på Noctuan främst. Men denna ser ju fin ut också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@loefet: är inte en halv dB 50% mer oljud?

Edit:Tack för rättelser, borde tagiti en snabb tripp till wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Man kan ju nästan fråga om en Noctua NH-U12A är värd de 250 kronorna mer jämfört med denna.
skiljer ju bara ett par grader och en halv dB vid LNA och PWM mätningarna.

Noctua är premiumprodukter. Till en vän skulle jag rekommendera denna Be Quiet över en NH-U12A, men själv skulle jag köpa Noctuan. Beror ju på hur man prioriterar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

@N4kame0: I ena fallet är det fördel BeQuiet och andra Noctua.
Sen kan man ju alltid lägga till mätningsutrustningens felmarginal samt omgivande ljud som felkällor och mer eller mindre säga att de är lika bra. Samma sak gäller temperaturerna, lite för mycket kylpasta eller andra variabler kan göra minst lika stor skillnad än de få graderna som skiljer.
Sen är väl 3dB en dubblering av ljudeffekten så att 0,5 är 50% mer tror jag inte på.

@zetruz: Trodde jag Be-Quiet också var, visst de har produkter i budgetsegmentet vilket inte Noctua har, men det är ingen skit när man kommer upp till de dyrare varianterna.
Men Noctua vet liksom Intel och Nvidia att de kan ta ett rejält pris, folk kommer att köpa deras produkter ändå, även om det finns billigare varianter som fungerar minst lika bra i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

@loefet: är inte en halv dB 50% mer oljud?

En ökning med 3 dBA är en ökning av den aukustiska energin med 50% men den upplevda volymökningen kan kräva så mycket som 10 dBA innan man hör en dubblering för en average Joe.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Trodde jag Be-Quiet också var, visst de har produkter i budgetsegmentet vilket inte Noctua har, men det är ingen skit när man kommer upp till de dyrare varianterna.
Men Noctua vet liksom Intel och Nvidia att de kan ta ett rejält pris, folk kommer att köpa deras produkter ändå, även om det finns billigare varianter som fungerar minst lika bra i många fall.

Be Quiet är ju knappast någon fulöl på något vis, men inte samma nivå som Noctua varken i pris eller kvalitet - främst på fläktar då, såklart. Jag borde skrivit att Be Quiet inte är lika premium som Noctua, du har rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Satt och läste och hoppades på att det var just en 8700k ni prövade med då jag själv äger en., ser lovande ut!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

En riktigt trevlig kylare det här och själv tycker jag den är riktigt snygg, gillar starkt Be Quiets utseende och färgsättning på deras produkter.
Visst, finns kylare som är kyler bättre och det finns kylare som är tystare men få som lyckas kombinera båda så bra som Be Quiet gjort med denna, förutom just Noctua då.
Men som jag ser det har Be Quiet med denna ytterligare plus med just utseende och pris, medans Noctua har plus med bättre montering och lite bättre kylning och snäppet bättre kvalitet, om man jämför just denna Dark Rock Slim och Noctua NH-U12A.

Ser det mycket som att tycke och smak får avgöra vilken man väljer, båda är helt klart väldigt bra kylare.

Edit: Stort plus till både Be Quiet och Noctua att det inte är lysdioder.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att kylaren har fäste för TR4 vore det också intressant att se hur den klarar att kyla en Threadripper...

Skrivet av loefet:

Man kan ju nästan fråga om en Noctua NH-U12A är värd de 250 kronorna mer jämfört med denna.
skiljer ju bara ett par grader och en halv dB vid LNA och PWM mätningarna.

Skrivet av loefet:

@N4kame0: I ena fallet är det fördel BeQuiet och andra Noctua.
Sen kan man ju alltid lägga till mätningsutrustningens felmarginal samt omgivande ljud som felkällor och mer eller mindre säga att de är lika bra. ...

Skrivet av Klurig:

En ökning med 3 dBA är en ökning av den aukustiska energin med 50% men den upplevda volymökningen kan kräva så mycket som 10 dBA innan man hör en dubblering för en average Joe.

Det luriga här är ju att skillnaden mellan de olika kylarna är större än 0,5 dB om man räknar bort bakgrundsbruset.

Noctua NH-U12A, PWM:
10log(10^3,75 - 10^3,40) = 34,9 [dB]
BeQuiet DRS, PWM:
10log(10^3,80 - 10^3,40) = 35,8 [dB]

Den faktiska skillnaden är alltså snarare 0,9 dB, vilket iofs inte heller är så mycket...

Permalänk
Medlem

Perfekt, kanske blir en sådan till 9700K, som jag funderar på

Permalänk
Medlem

Har Dark Rock Pro 4, har monterat den ett par gånger nu så tycker inte det är krångligt längre. Den är mer än tillräckligt tyst, chassi fläktarna låter mer, så den hörs aldrig ens under full load. Kyler 2700X utan att svettas så den blir kvar till 3900X. Snyggt med ett massivt svart block i datorn enligt mig, även om både moderkort och minnen har rgb som ger lite bakgrundsbelysning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade vilja se mer information om hur den fungerar med högre TDP eller överklockning. Vilket ganska ofta kan göra betydligt större skillnader än vad dessa grafer visar. När kylaren i fråga när sin högsta kapacitet att förflytta värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En av dessa och 3700x och det kommer både blir kallt och snabbt
65 TDP cpu och 180 TDP kylare, inga problem där inte

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället