Gammal laptop, nytt batteri - rimlig batteritid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Gammal laptop, nytt batteri - rimlig batteritid?

Hej!

Har haft en gammal 17-tums Compaq Presario CQ71 liggande som jag nu tänk använda. Jag har uppgraderat den med nytt batteri, en SSD och har även installerat Windows 10 64-bit. Det nya batteriet är på 8800 mAh. Vid måttlig användning som exempelvis surf med Microsoft Edge ger detta batteri max 4 timmars batteritid. Är detta rimligt på en äldre dator (specs här nedan) eller borde jag få längre batteritid med ett 8800 mAh batteri? Tänker om det nya batteriet är defekt.

Installationen av Windows är färsk och jag har inte installerat några program eller spel. Drivrutinerna är från Windows update eftersom tillverkaren av datorn inte listar drivrutiner för Windows 10. Kör med 15% ljusstyrka och det är en LED-skärm. Har även ställt in att batteritid ska prioriteras i Windows.

Övriga specs:

Pricessor: Intel Pentium Dual Core T4200 2,0 GHz
Minne: 3 GB DDR2
Grafikkort: Nvidia GeForce G 103M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@Jarv0: Det är omöjligt att säga om ditt batteri fungerar som det är tänkt, men att få ut max 4 timmar på en 17-tummare med DDR2-minne och en T4200 känns inte på något sätt orimligt. Du har ingen wattmeter som du kan använda för att kontrollera hur mycket ström datorn drar i normalläget? Sedan finns det ju program som Batterybar som kan läsa av batteriets hälsa, men det visar ju bara upp vad batteriet säger åt programmet att visa.

Nå, som jämförelse bytte jag batteri på en T60 med en T7300-processor. Den fick inte ut mer än 2,5-3 timmar heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Som sagt om du pluggar in datorn i laddaren utan batteriet inkopplad kan du ju mäta i vägguttaget hur mycket datorn drar då den borde dra ungefär lika mycket effekt på laddaren som från batteriet iaf så att de max felar nån timme På hur länge 8.8Ah räcker.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Amperetimmar är ett mått på hur mycket ström batteriet kan ge för att klara sig en timme.

Dvs i ditt fall så borde datorn dra ca 2.2A om batteriet håller i fyra timmar och har 8.8Ah vilket verkar relativt rimligt med en cpu och gpu på tillsammans ungefär 50W vid full last eller ca 4.16A på 12V

Att den vid lägre belastning eller idle skulle ligga på ca 2-2.5A låter mycket realistiskt tycker jag.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

@hakro807 @Rouge of Darkness

Tack för era svar. Då är det säkert den omoderna hårdvaran som är icke-energisnål. Har ingen elmätare men datorns laddare är märkt med 1,5A. Däremot kanske den drar mer ström från batteriet? Vet inte riktigt hur det fungerar med detta. Om man däremot plockar ur batteriet och kör med laddare så verkar det som komponenterna ändå klarar sig på 1,5A eftersom det är vad laddaren levererar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Jarv0:

@hakro807 @Rouge of Darkness

Tack för era svar. Då är det säkert den omoderna hårdvaran som är icke-energisnål. Har ingen elmätare men datorns laddare är märkt med 1,5A. Däremot kanske den drar mer ström från batteriet? Vet inte riktigt hur det fungerar med detta. Om man däremot plockar ur batteriet och kör med laddare så verkar det som komponenterna ändå klarar sig på 1,5A eftersom det är vad laddaren levererar.

kan va så att de angivit strömmen för primärsidan eventuellt.

EDIT: mycket riktigt 100-240V 1.5A är på primärsidan, sekundärsidan ger 18.5V upp till 3.5A iaf på de laddare på ebay jag hittade.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan va så att de angivit strömmen för primärsidan eventuellt.

EDIT: mycket riktigt 100-240V 1.5A är på primärsidan, sekundärsidan ger 18.5V upp till 3.5A iaf på de laddare på ebay jag hittade.

Tänkte direkt samma sak, en laddare som inte ens ger 30 watt verkade fullständigt orimligt för en fullstor dator. 3,5A eller 65 watt är däremot vanligt förekommande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

@Rouge of Darkness @hakro807

Då hänger jag med och det verkar därmed som att batteritiden är som förväntad på denna hårdvara. Originalbatteriet var ännu mindre, nämligen 4400 mAh. Jag reagerade aldrig på batteritiden då eftersom när datorn var ny var den nästan alltid ansluten till laddaren eftersom den stod på ett skrivbord och sällan flyttades. Till slut blev batteriet dåligt (fick varning vid POST). Men originalbatteriet borde då gett ca 2-2½ timmars användande när det fortfarande var nytt. Jag köpte nu detta större batteri hos en känd batteributik online och kompromissen var att batteriet putar ut under datorn och därmed "höjer upp" datorn. Men detta borde också tillåta högre luftflöde ur en optimistisk synpunkt.

Jag får tacka för att ni tog er tid att svara!