Bygga retrodator(er). Har relativt mycket delar - input önskas

Permalänk
Medlem

Bygga retrodator(er). Har relativt mycket delar - input önskas

Åkte hem med dottern till mina föräldrar för några dagars "lugn och ro". Började under en av hennes tupplurer rota i lådor på min och mina bröders kattvindar som är i anslutning till våra rum(ja de finns kvar, stort hus). Hittade relativt mycket delar och kände att... varför inte en retrodator med Windows XP?

Min tanke är att använda Abit moderkort med AMD 939 processor, trycka dit ett Gainward 7800GT, ljudkort, raptordisk om det passar sig. In med detta i ett Thermaltake chassi med färgglada fläktar. CRT finns inga kvar i gömmorna men en äldre Samsung SyncMaster 19" widescreen får duga. Bror hävdar att det finns en låda med bla BF1942 + exp, Dungeon Keeper 2, CS 1.6 och jag själv har WC3 och COD 4 liggandes. Quake 3 Arena skulle vara roligt att kasta in, sällan haft så roligt när man spelat på LAN som när man spelat det.

Allt är inte stenåldersgammalt men jag erbjuder en lista för den som vill ge tips på något kul eller bättre passande bygge;

Moderkort (inkl processor) Äldst till senast
MSI 745 Ultra / Okänd processor
FIC VC37 / Okänd processor
Abit A8N-E / sannolikt AMD 939 3500+ om minnet inte sviker
ASUS P5B-VM / Okänd processor
Gigabyte GA-P35-DS3 / Intel Core2Duo E6700
Gigabyte GA-890GPA-UD3H / Någon 4-kärning

Grafikkort
Nvidia GeForce 2 MX passivt
Nvidia Gainward 7800GT
Nvidia Gigabyte 8600GT
Nvidia GT210 passivt
AMD Sapphire 3790X2
AMD Sapphire5770
AMD Gigabyte 6950 vattenkylt(originalkylare finnes)
AMD XFX 7870

minne
SDRAM133 3xokänt, 1x128, 2x256MB
DDR400 3x256MB, 1x512MB
DDR800 2x1024MB, 8x2048MB

Hårddiskar
Ett gäng, allt från 40GB upp till 500GB, varav en WD raptor 150GB

Ljudkort
2 x Creative Sounblaster Live 5.1
Creative X-fi Xtreme Gamer

Diverse chassin, nätagg, fläktar, DVD-brännare och annat smått och gott.

Vad tror ni? Hur skulle ni lägga upp det med de "förutsättningar" som finns?

Permalänk
Hedersmedlem

Hade själv en Athlon X2 under WinXP-tiden så mer tidstypiskt än så blir det knappast.

Skulle gå på A8N, Athlon 3500+ eller uppgradera till nån X2 eller tvåkärnig Opteron. Så mycket minne som möjligt, 7800GT eller möjligen 8600GT.... och WD Raptor förstås

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hade själv en Athlon X2 under WinXP-tiden så mer tidstypiskt än så blir det knappast.

Skulle gå på A8N, Athlon 3500+ eller uppgradera till nån X2 eller tvåkärnig Opteron. Så mycket minne som möjligt, 7800GT eller möjligen 8600GT.... och WD Raptor förstås

Var så inne på din idé men ack så är det något knas med moderkortet tror jag. Piper med jämna mellanrum vid försk till boot. Testat att byta minnen och positioner, bytt grafikkort och slitit ut allt som kan vara till problem. Samma fel. Verkar vara någon sjuka på dessa. Så jag kom tyvärr inte längre. I mitt sökande efter mera minne så hittade jag ett AMD HD5850 som jag glömt av men nu är luckan mellan 3780X2 och 7870 fyllt i alla fall.

Skulle potentiellt kunna slänga ihop tre fullt dugliga maskiner för retro-LAN om jag slänger mitt 7870 i AMD burken och om det sitter en duglig propp på P5B-VM kortet så vore det trevligt.

Har för mycket datorer tillgängligt nästan. I tv-datorn hemma sitter det ett 280X och i min main sitter det ett GTX1060. Sen blir det Ryzen i höst med nytt kort sannolikt. ujuj..

Permalänk
Medlem

Ditt Gigabyte GA-P35-DS3 och en 775-moddad Xeon X54XX från Ebay. Finns säkert BIOS för att köra Xeon online. Annars funkar ju en billig Q9550 för ett par tre hundra. Brukar gå att överklocka rätt rejält.

Har själv ett par LGA775 datorer, och dom hänger med förvånansvärt bra än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Var så inne på din idé men ack så är det något knas med moderkortet tror jag. Piper med jämna mellanrum vid försk till boot. Testat att byta minnen och positioner, bytt grafikkort och slitit ut allt som kan vara till problem. Samma fel. Verkar vara någon sjuka på dessa. Så jag kom tyvärr inte längre.

Bytt ut CMOS-batteriet?