En dator har lägre upload än resten, funkar internt men ej utåt

Permalänk
Medlem

En dator har lägre upload än resten, funkar internt men ej utåt

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med felsökning då jag testat allt jag kan komma på men inte får löst problemet.

Problemet:
En dator, min stationära som jag använder mest, får via bredbandskollen 241/8, har 250/250. Testar jag flytta filer internt i nätverket kommer jag däremot upp i hastigheter kring 110 MB/s.

En bärbar dator i nätverket har exakt samma problem, medans den andra bärbara (bägge testat med kabel) har inte det. Min server får 240/240 och från smartphone nära AP får jag 74/39.

Saker jag provat:
Bytt ISP från Telenor 250/100 till Bahnhof 250/250
Bytt kablar flera gånger
Bytt nätverkskort
Bytt router och switch
Dragit kabel direkt till fibermodemet
Ändra från auto negotiation till 1000/1000 och 100/100

Inget verkar spela någon roll för upphastigheten från min stationära dator.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat än bredbandskollen?
T ex speedtest eller ladda upp filer någonstans.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@chiz:

Om du kör bredbandskollen så när du kör mätningen testa att klicka på Avancerad mätning och ändra Mätteknik till Websockets (prioriterat) och kör igen, har samma "fel" som dig när jag kör standard-mätningar.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av auge:

@chiz:

Om du kör bredbandskollen så när du kör mätningen testa att klicka på Avancerad mätning och ändra Mätteknik till Websockets (prioriterat) och kör igen, har samma "fel" som dig när jag kör standard-mätningar.

Testade nu, 238/228. Tack!
Vad betyder det rent konkret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du testat något annat än bredbandskollen?
T ex speedtest eller ladda upp filer någonstans.

Testade speedtest nu, fick 240/213.
Har ändå pratat med Telenor supporten en del utan att någon föreslagit detta. Och eftersom andra enheter i nätverket inte uppvisade samma fel hade jag svårt att tro att det skulle bero på mätpunkten. Men uppenbarligen spelar det roll.

Nu skulle jag ändå byta router, switchar och AP. Men hade vart skönt att slippa byta nätverkskort och kablar och lagt en massa tid

Permalänk
Medlem

@chiz:

Att bredbandskollen är sämst, nej jag vet inte, har inte orkat kolla mer noga

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm