Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Är QVL listan ett måste?

Är det viktigt att ram minnet som man köper ska finnas på QVL listan på ens moderkort? Jag tänker skaffa följande moderkort: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

På den listan finns inte detta minnet:
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Kan jag skaffa det minnet och köra det på 3200mhz även om det inte finns på QVL listan?

Tack på förhand 👍

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Nej. Det är inget måste men om du gillar överklocka/ändra inställningar för minnena. Kör på QVL listan.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB LPDDR3 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av Selfish:

Nej. Det är inget måste men om du gillar överklocka/ändra inställningar för minnena. Kör på QVL listan.

Kan jag köra på 3200mhz på det länkade minnet? Med det moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Ibland är QVL ej rätt heller då det kan vara olika chiptillverkare på ett minneschip som används...

MacBook Pro 15" Touch - Asus XG Station Pro - Sapphire Pulse Vega 56
Louqe Ghost S1 - Asrock Phantom Z390 - 8700K
PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Mr_Mattson:

Kan jag skaffa det minnet och köra det på 3200mhz även om det inte finns på QVL listan?

Du kan prova.

QVL-listan är minnen som moderkortstillverkaren själva har provat och konstaterat att de funkar tillsammans med moderkortet. De har dock naturligtvis inte möjlighet att testa precis alla minnesmoduler som finns.
Övriga minnen fungerar normalt, men hur mycket det går att överklocka går inte att säga innan man provat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av Erik_T:

Du kan prova.

QVL-listan är minnen som moderkortstillverkaren själva har provat och konstaterat att de funkar tillsammans med moderkortet. De har dock naturligtvis inte möjlighet att testa precis alla minnesmoduler som finns.
Övriga minnen fungerar normalt, men hur mycket det går att överklocka går inte att säga innan man provat.

Det står ju dock att det minnet är 3200mhz, och då vill man ju gärna köra den på den hastigheten utan större problem

Skickades från m.sweclockers.com