Korrupt MDR (Master Boot Record) på bärbar dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Korrupt MDR (Master Boot Record) på bärbar dator.

Hej,

Jag har ett problem med datorn, då det står att jag har ett korrupt MDR när jag bootar datorn. Jag hade innan Linux Mint på datorn, men när jag installerade Windows 10 över det gamla operativsystemet efter att jag skapat nya partitioner på disken får jag ett meddelande att den vill läsa på en mdr backup varje gång jag bootar datorn. Jag klickade att jag villa läsa på en mdr backup och då behöver man intallera om windows och jag är tillbaka på ruta ett.

Jag tror nämnligen att det inte är korrupt, men något har hänt när jag installerade windows. Jag har provat att totalt rensa disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Simbojen:

Jag tror nämnligen att det inte är korrupt, men något har hänt när jag installerade windows. Jag har provat att totalt rensa disken.

Gjorde du det genom att bara ta bort partitonerna på den?
Eller körde du en "clean" via diskpart på den?

Det först nämnda tar inte bort MBR nämnligen.

Om det först nämnda, rensa disken med clean kommandot i diskpart, och prova sedan att installera Windows igen.
How to use DiskPart to clean and format a storage drive

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av Belzader:

Gjorde du det genom att bara ta bort partitonerna på den?
Eller körde du en "clean" via diskpart på den?

Det först nämnda tar inte bort MBR nämnligen.

Om det först nämnda, rensa disken med clean kommandot i diskpart, och prova sedan att installera Windows igen.
How to use DiskPart to clean and format a storage drive

Jag har gjort försökt flera gånger med både clean i diskpart och att ta bort partitionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Vad har du för partitioner på hårddisken från början då när du börjar installera windows 10? Vilken storlek är det på din hårddisk?