Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Glapp i nätverkskort?

Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka (vet inte exakt) haft problem med vad som känns som ett glapp i nätverkskortet eller liknande. Vanligtvis märker jag inte av det alls. Jag surfar på som vanligt utan avbrott, youtube är inga problem, titta på twitch är lugnt och samma med Netflix. Det märks heller inte av om jag kollar nätverkskortet i inställningar eller liknande. Står alltid att jag har internetanslutning.

När jag spelar Hearthstone däremot så märker jag att jag då och då disconnectas i matcherna och får återansluta omedelbart efteråt och jag missar bara sekunder. Men mest av allt märker jag det när jag försöker streama. Det går bra och flyter på bra i helt varierade tidpunkter, men tillslut så disconnectas alltid streamen och den får reconnecta på vad som alltid går på några sekunder. Jag har provat att byta router och har provat alla möjliga inställningar i Streamlanbs och ändrat Spped & Duplex på datorn utan problem, felet kvarstår. Tidigare idag sa en vän att jag plötsligt laggade som tusan när vi spelade Realm Royale också, men jag märkte själv aldrig av lagg i spelet.

Kan det vara glapp i nätverkskortet eller vad kan det annars vara? Kan åska orsaka glapp på detta vis? Ska naturligtvis ringa tele2 för att se om de kan se något imorgon.

Jag kan inte heller något om datorer själv, så undrar om det är otroligt dyrt att fixa nätverkskortet om det nu är ett glapp där? Ifall det inte går på garantin dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Aug 2017

@arneankann:

Du kan börja med att testa ifall det verkligen är din dator eller tele2 som strular genom att öppna två CMD rutor

Kör två olika ping snurror ifrån dem för att se vart du verkligen upplever problemet:

ping 192.169.1.1 -t <--- byt ut mot din gateways ip-adress (du kan ta reda på detta genom att skriva följande kommando i CMD

ipconfig

Du ska få ut information då som ser ut som liknande:

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.173
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Din router är Default Gateway)

samt en mot googles dns

ping 8.8.8.8 -t

Detta för att testa vart i kedjan dator->lokal gateway->saker på internet du verkligen upplever problem mot först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Jag är värdelös på sånt här, så hängde med på ungefär hälften x) Vilken av de ipadresserna som jag får upp av att skriva ipconfig ska jag köra en ping på? Default Gateway (som är samma som det exemplet du gav)? Och ska jag köra ping mot googles dns i den andra rutan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Aug 2017

@arneankann: Yes, det stämmer

IPv4 Address. . . . . . . . . . . :
Subnet Mask . . . . . . . . . . . :
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1 <---- Kopiera denna ip du fått ut när du körde ipconfig

Kommandot är ping IPADRESS -t <--- ta infon över och ersätt med ipadressen till din Gateway.

Sedan kör en annan med ping 8.8.8.8 -t <----- Googles DNS som får simulera externt nät

-t gör att den aldrig slutar pinga tills rutan stängs ner. När du känner att du vill ha resultat ifall du inte ser något knasigt ha CMD rutan uppe och tryck Ctrl + c.

Då får du ut ett resultat som under
Kopiera det och notera ifall något ser extremt konstigt ut.

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 5, Received = 5, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms