Ryzen 5 @ 3.8Ghz, fläktar går upp och ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Ryzen 5 @ 3.8Ghz, fläktar går upp och ner.

Vet inte vad det är med min dator. Ska en Ryzen 5 som rullar i 3.8Ghz gå upp och ner 10-15 grader bara i idle? Märker även att fläktarna går igång vid minsta lilla i Lightroom (ja, eller andra program med för den delen). Har satt manuell fläktkurva i Bios där CPU fläkten går på 60 procent och ligger rak så till ungefär 50 grader då den stegvis ökar. Men i och med att....ja, ni fattar. Det blir liksom oljud ändå då fläktarna går upp och ner. Tycker det är värre nu sedan jag tog ut min kylare och satte in den igen (den stod åt fel håll, men har fått rätt fästen). Vilket program kan ge mig info om vad som kan vara fel? Hwmonitor ger ju lite info om värme och fläktar osv, men jag läste att man inte ska använda den med Ryzen.

Ligger på ca 1.35 - 1.36 Core V. Kan inte gå under detta med nuvarande klockning.

Be Quiet Pure Rock kylare.

Några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

1.66Vcore låter väldigt högt. Vad för CPU har du och vad för moderkort har du?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@BM-Mods: Hade skrivit fel, beklagar.

ASUS B450-F, senaste bios.
AMD Ryzen 5 1600, klockad till 3.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av spacedebree:

@BM-Mods: Hade skrivit fel, beklagar.

ASUS B450-F, senaste bios.
AMD Ryzen 5 1600, klockad till 3.8

Okej.

Låter ju som att något är skummt. Grabben har en 2600x och där håller inte fläkten på och hoppar så mkt. den snurrar upp när den blir varm sen går den ner. Vad har du för kylare idag?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Använd Argus Monitor så kan du sätta en genomsnittstemperatur över X sekunder, då slipper du att fläktarna revvar upp och ner lika mycket vid temp-skillnader.

T.ex. Medeltempen på CPUn över 20 sekunder styr CPU-fläkten.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Någon inställning? Kan jag dragit åt kylaren snett? Eh... Fattar inte. Kan CPUn vara defekt? Kan det vara att dem Klockats? Något jag missat i samband med klockningen? Sen... Varför värre nu efter jag roterat kylaren? Många tankar och frågor...

Vill helst slippa styrning av fläkt utanför bios, men ska kika på programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

@spacedebree: Vilket "power plan" använder du? Du skall INTE använda "Ryzen-balanced" utan den vanliga "Balanced"

AMD R7 2700X@Stock (-0.1mV), Cryorig CU C7, EVGA 1080 FE, 16 GB G.SKILL Tridentz 3600cl15@3200cl14 LL, Asus x470i mitx, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF600 V1, Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Haibane:

@spacedebree: Vilket "power plan" använder du? Du skall INTE använda "Ryzen-balanced" utan den vanliga "Balanced"

Va? Har läst om motsatsen. Källa på det? Tack för att du försöker hjälpa. 😀 Några andra liknande tips? I Bios kring klockningen, annan inställning osv?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

@spacedebree: Vid release sades det att "Ryzen-balanced" var det man skulle använda sig av, men nu är windows egna bättre. "Ryzen-balanced" förhindrar core-parking och åstadkommer precis temperatur hoppen du beskriver:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a9q96u/is_the_ryzen_balanced_power_plan_still_relevant/

AMD R7 2700X@Stock (-0.1mV), Cryorig CU C7, EVGA 1080 FE, 16 GB G.SKILL Tridentz 3600cl15@3200cl14 LL, Asus x470i mitx, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF600 V1, Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Haibane:

@spacedebree: Vid release sades det att "Ryzen-balanced" var det man skulle använda sig av, men nu är windows egna bättre. "Ryzen-balanced" förhindrar core-parking och åstadkommer precis temperatur hoppen du beskriver:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a9q96u/is_the_ryzen_balanced_power_plan_still_relevant/

Intressant! Ska kollas. Konstigt bara att det är sämre nu när jag ändrat på kylaren. Det kan inte vara så att jag dragit kylare ojämnt? Fanns liksom inget stopp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Har kikat lite nu och det pratas mycket om andra generationens Ryzen. Min är väl första: Ryzen 5 1600 ? Vet inte om detta gör någon skillnad. I vilket fall som helst så går ändå fläktar upp och ner hela tiden, så jag måste väl fortfarande ha spikes även med vanliga balanserade läget?

Hur skulle ni sätta era fläktar i Q-Fan (Bios) om ni vill eliminera att höra hur de går upp och ner hela tiden ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Hoppar temperaturen lika mycket fortfarande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Innan jag kollar lite mer så undrar jag om HW Monitor är en tillförlitlig källa till info? Har hört att det kan diffa enormt jämfört med andra (vilka?) mätverktyg? NÅgra tips om vad som ger rätt siffor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@Haibane: Hej! Ja...alltså, från idle till att starta upp Lighroom 6, så toppar vi 56 grader vilket är ett rätt mycket väl? Tycker CPU'n (för det måste det väl vara) drar på som skam i omgångar, bara för små små saker. Jag hör det mest genom fläktarna som går...varvar. Känns som något är konstigt...och att det så varit från början, men att det blev värre efter jag vände kylaren rätt (ja ny pasta osv..).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

https://www.techpowerup.com/forums/threads/cpu-temperature-sp...

Hittade detta, men lösningen verkar inte finnas där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Testat lite mer. Har även tagit hem senaste chipset från AMD. Bara för att testa (att byta till vanliga balanced verkade inte göra någon större skillnad).

Drar igång HWMonitor och Prime 95.

Dra på värsta läget i det sistnämnda. Kommer inte över 70 grader. NÄr jag kör så på max får jag dessa värden:

CPU Vcore ligger mellan 1.330 och 1.406
CPU VDD 1.313 - 1.375
I BIOS är volten manuellt satt till 1.36250 (kan inte gå lägre, blir instabilt)

Övrigt i Bios:

DOCP Standard - får upp minnena i rätt timings och hastighet
CPU Core Ratio: 38 - Kör den alltså i 3.8Ghz
Core Performance Boost: Disabled
SMT Mode: Auto
EPU Power saving: Disabled
TPU: Keep current

CPU Core Voltage: Manual
CPU Core Votlaget Override: 1.36250

DRAM Voltage (i gult) 1.350V

Hur ser det ut i Idle då, i HwMonitor?

Ligger då mellan 35-36 grader (lustigt, verkade lugna sig när jag kört Prime95 0ch sen stängt av det)
CPU Vcore: 1.341 - 1.363

Men VARFÖR går värmen upp i hopp ibland när datorn står i idle, eller då jag bara gör något litet. Kan ibland hoppa upp till över 45 grader. Men det kanke är "Ryzen Gen 1 Special?" =P Haha..

Kär nu CPU fläkten på 60 procent, plant, till man är uppe på runt 50 grader ca, då den ökar direkt till max, vid...är det 70? Kan jag köra CPU fläkten plan än högre upp i temp så jag slipper revvandet?

Andra ideer, tankar...?

Gonatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Att en Ryzen hoppar i temperatur beror på på xfr. Har samma beteende på min 2700x men inte så extremt som du beskriver det.

Kör min propp lätt undervoltad och förlitar mig helt på PB och XFR att göra sitt. Manual OC dog lite i och med zen +...

Jag har i mitt bios lagt en ganska slapp ramp up på min fläkt, något att prova?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@Haibane: Vad är XFR och PB?

Zen+ är det gen 2 av Ryzen (dvs inte min?)

Borde jag prova att klocka min dator på något annat sätt, och kan jag ändå komma upp i 3.8 eller ska jag nöja mig med lägre?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2018/08/13/un...

https://www.google.com/amp/s/www.custompcreview.com/wiki/xfr/...

Zen+ är mycket riktigt Ryzen gen 2

Gen 1 brukar man få mer utav genom manuell OC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Jag har stött på samma problem, både med min intelburk och amd-ryzen, gemensamma nämnaren är asus moderkort och programvaran AI Suite. Jag TROR att problemet uppstår när man låter asus AI Suite kalibrera fläktarna. Problem nummer två är att AI Suite skriver fläktkurvan till QFAN i bios, så även om man avinstallerar AI Suite så ligger kalibreringen sparad.

Det slutade med att jag fick gå runt problemet genom att sätta en "fixed RPM" på fläktarna, istället för att använda smart-mode i AI Suite.

Har fipplat med spin-up och spin-down i AI Suite som skall motverka spikar, men aldrig fått till ett tillfredsställande resultat.

Så det blev Fixed RPM helt enkelt. Skall jag spela riktigt tunga spel så går jag in och ställer upp hastigheten på chassifläktarna manuellt.

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H @120Hz | Nvidia GTX 690 FE | Random RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Bästa är att observera temperaturen vid olika laster och sedan kalibrera fläktarna efter det i BIOS.
Du vill ställa in dem så fläktarna är tysta vid normal användning och kickar in bara när du kör spel eller annat som belastar processorn.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Persikan:

Jag har stött på samma problem, både med min intelburk och amd-ryzen, gemensamma nämnaren är asus moderkort och programvaran AI Suite. Jag TROR att problemet uppstår när man låter asus AI Suite kalibrera fläktarna. Problem nummer två är att AI Suite skriver fläktkurvan till QFAN i bios, så även om man avinstallerar AI Suite så ligger kalibreringen sparad.

Det slutade med att jag fick gå runt problemet genom att sätta en "fixed RPM" på fläktarna, istället för att använda smart-mode i AI Suite.

Har fipplat med spin-up och spin-down i AI Suite som skall motverka spikar, men aldrig fått till ett tillfredsställande resultat.

Så det blev Fixed RPM helt enkelt. Skall jag spela riktigt tunga spel så går jag in och ställer upp hastigheten på chassifläktarna manuellt.

Va? Vad säger du? Viken bugg! Men att nolla bios måste ju hjälpa? Såg nog inget konstigt i kurvorna i bios - men plötsligt verkar dra kurvor tappas.

Måste ju finnas någon fix?

Tack för infon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Btw har inte Aisuite alls numera. Avinstallerad.

Men dessa spikar i CPU temp är normala? Måste bara veta...

Ha en bra kväll!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

@spacedebree: Lite irriterande är det. Vid näste bygge skall jag testa ett moderkort från annan tillverkare.

Alternativt, testa igen med Asus och ge fan i både AI Suite och QFAN

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H @120Hz | Nvidia GTX 690 FE | Random RGB