Forumdelen sponsras av

Lägenheter där vi turas om att få bra anslutning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Lägenheter där vi turas om att få bra anslutning?

Hej,

Jag bor i ett studentområde där vi 'turas om' att få internetanslutning. I våran gemensamma tråd skrivs det allt eftersom att någon får problem med internet och inte kan ansluta för att 'det har blivit dens tur' i ordningen och vips så börjar det funka för någon annan som får den bra anslutningen.

Idag var det min tur att inte få internet. Hyresrättföreningen skyller på internetleverantören och internetleverantören skyller på hyresrättsföreningen och vi som hyr hamnar i kläm. De få gånger vi har lyckats få hit en tekniker har de dragit runt lite sladdar och vips så funkar det för den som har klagat men då får någon annan problem istället.

Det skumma är att det funkar så länge man kör direkt sladd från nätverksuttaget till datorn men så fort man använder en router blir det problem. Så får man hålla på tills det en vacker dag plötsligt börjar funka i routern och någon annan får en dålig anslutning.

Antar att man personligen inte kan göra så mycket i det här fallet och att felet ligger i hur de här nätverksuttagen är dragna/huvud'routern'..

Allt gott

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Verkar som det är begränsad tillgång till IP adresser? Nu vet man ju inte hur hyresrättsföreningen har ordnat det. Kanske dom har en router dom delar ut adresser ifrån. Då blir det ju problem med nästa router i kedjan. Bättre då med switch och accesspunkt. Bara spekulationer. Det man inte med säkerhet vet, det vet man inte (Mao Tse Tung).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Får ni publika IP-adresser? Köp en egen router. Får ni adresser som börjar på 10. / 172. / 192. kontakta hyresvärden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Jag hade nog börjat deponera en del av heller hela avgiften (beroende på hur stor del av tiden det funkar dåligt/inte alls) till länstyrelsen då dom inte verkar vilja fixa det (och är det inbakat i hyran så deponerar man en del av hyran).
Deponerar man till länstyrelsen så anses räknigen betald och den kan således ej gå till inkasso/kronolle, det/dom aktuella företagen får däremot ej pengarna förrens felet/felen är åtgärdade, dvs vill dom se stålar så får dom fixa det.

Sen tipsa alla andra som har samma problem att göra det samma så det blir betydligt större press på dom att fixa det.

Det spelar ingen roll om ni får interna adresser (dvs ej publika) det ska ju fungera ändå, i alla fall så änge man ej behöver öppna portar/osv då kan det krångla och man kan behöva be företaget i fråga att öppna dessa.
För jag antar att ni betalt för ett vanligt internet och inte nåt tidsbestämt nät som kan sluta fungera x antal % av tiden?

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MrQueQue:

Hej,

Jag bor i ett studentområde där vi 'turas om' att få internetanslutning. I våran gemensamma tråd skrivs det allt eftersom att någon får problem med internet och inte kan ansluta för att 'det har blivit dens tur' i ordningen och vips så börjar det funka för någon annan som får den bra anslutningen.

Idag var det min tur att inte få internet. Hyresrättföreningen skyller på internetleverantören och internetleverantören skyller på hyresrättsföreningen och vi som hyr hamnar i kläm. De få gånger vi har lyckats få hit en tekniker har de dragit runt lite sladdar och vips så funkar det för den som har klagat men då får någon annan problem istället.

Det skumma är att det funkar så länge man kör direkt sladd från nätverksuttaget till datorn men så fort man använder en router blir det problem. Så får man hålla på tills det en vacker dag plötsligt börjar funka i routern och någon annan får en dålig anslutning.

Antar att man personligen inte kan göra så mycket i det här fallet och att felet ligger i hur de här nätverksuttagen är dragna/huvud'routern'..

Allt gott

En egen router kanske innebär att det är 2 ? Har du kontrollerat om du får ett publikt eller privat ip nummer från inkommande anslutning ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2005

Det kanske är en statisk ip ni får med annorlunda gateways och DNS:er?

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD (Radeon R9 280) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD 1 (OS): Samsung 840 EVO 120 GB | SSD 2 (Games): Samsung 850 EVO 250 GB | SSD 3 (Games): Samsung 840 EVO 120 GB | HDD (Lagring): Seagate Baracuda 4TB | Streaming card: Elgato Game Capture HD60 PRO (PCI-E) | Chassi: Cooler Master Storm Trooper | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 2x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz