Uppgradering av dator, behöver hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Uppgradering av dator, behöver hjälp.

Hej!

När det dags att uppgradera min setup, och vänder mig nu till er om råd.
Har inte så bra koll på vad som är bra nu för tiden då jag inte hållt mig uppdaterad på nya släpp osv.
Söker det mest prisvärda och tänkte inte byta ut allt i datorn förhoppningsvis.
Kanske nytt grafikkort och ssd? måste även byta ut mitt chassi då mitt nuvarande har gått sönder.
Har länkat vad jag köpte för dator 2015. (se nedan)
Setup

Skall även byta ut detta själv och jag är en rookie på att bygga/montera datorer, så om ni har något tips där så uppskattas det.

Tacksam för hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Den där CPU:n är fortfarande rätt okej speciellt om du överklockar den.
850 evo SSD:n är bra men lite liten om du ska få plats med spel, men den duger fint att ha som systemdisk.

Köp valfritt chassi du tycker är snyggt och grafikkort kan du välja ex ett Vega 56 eller RTX2060 men det blir det ett rejält lyft i prestanda.

Tips
SweClockers Datorbyggarguide
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av mattey92:

Hej!

När det dags att uppgradera min setup, och vänder mig nu till er om råd.
Har inte så bra koll på vad som är bra nu för tiden då jag inte hållt mig uppdaterad på nya släpp osv.
Söker det mest prisvärda och tänkte inte byta ut allt i datorn förhoppningsvis.
Kanske nytt grafikkort och ssd? måste även byta ut mitt chassi då mitt nuvarande har gått sönder.
Har länkat vad jag köpte för dator 2015. (se nedan)
Setup

Skall även byta ut detta själv och jag är en rookie på att bygga/montera datorer, så om ni har något tips där så uppskattas det.

Tacksam för hjälp.

Precis som redan sagts så hänger din nuvarande processor med bra - men skulle inte vara helt fel att köpa till en bättre fläkt så du kan överklocka den. SSD:n behöver du inte byta ut - men om du tycker 250GB är för lite kan du ju alltid komplettera med en till.

Såhär skulle det kunna se ut:

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av eXtranj3rO:

Den där CPU:n är fortfarande rätt okej speciellt om du överklockar den.
850 evo SSD:n är bra men lite liten om du ska få plats med spel, men den duger fint att ha som systemdisk.

Köp valfritt chassi du tycker är snyggt och grafikkort kan du välja ex ett Vega 56 eller RTX2060 men det blir det ett rejält lyft i prestanda.

Tips
SweClockers Datorbyggarguide
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Har just nu bara Dota/cs på SSD men vill gärna ha fler spel på den, och då måste jag ju ha mer utrymme som sagt.
Skall kolla igen guiden du länkade.

Skrivet av Samlooh:

Precis som redan sagts så hänger din nuvarande processor med bra - men skulle inte vara helt fel att köpa till en bättre fläkt så du kan överklocka den. SSD:n behöver du inte byta ut - men om du tycker 250GB är för lite kan du ju alltid komplettera med en till.

Såhär skulle det kunna se ut:
https://komponentkoll.se/bild/oCQky.png

Aa ska kanske blir det delar du skrev, alternativ vänta på en rea på grafikkort kanske(?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Vad skulle ni säga att Datorn skulle kunna värderas i nuläget om jag skulle sälja den istället? 4 år gammal osv. 8k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Skulle säga runt 6k för datorn

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition