Intel värvar chefsarkitekten bakom Xbox Scorpio och Xbox Scarlett

Permalänk
Melding Plague

Intel värvar chefsarkitekten bakom Xbox Scorpio och Xbox Scarlett

John Sell är den senaste rekryteringen hos Intel. Han har tidigare ansvarat för arkitekturerna i Xbox Scorpio och Xbox Scarlett, och ska jobba med säkerhet hos Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jäkla legend!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv

Intel kniper ännu en person som sitter inne med massa AMD hemligheter

Ska jobba med "säkerhet" till en början, säkert för att han är under kontrakt hos Microsoft att inte jobba med konkurrerande verksamhet inom en viss tid efter han slutat där, men vem vet vad han kommer jobba med bakom låsta dörrar hos Intel.

Intel skulle nog mer än gärna vilja erbjuda en kustom cpu innehållande Xe grafik till Microsoft/Sony/Nintendo i framtiden, vem bättre o ha i sitt kommande kustom cpu team är den här killen som vet allt om XBOX Scarlett och AMD kustom cpu:er.

Head hunting på hög nivå, med Intel's strategiskt förvärvade kompetens den senaste tiden ser man åt vilken håll de vill utveckla företaget den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Intel kniper ännu en person som sitter inne med massa AMD hemligheter

Ska jobba med "säkerhet" till en början, säkert för att han är under kontrakt hos Microsoft att inte jobba med konkurrerande verksamhet inom en viss tid efter han slutat där, men vem vet vad han kommer jobba med bakom låsta dörrar hos Intel.

Intel skulle nog mer än gärna vilja erbjuda en kustom cpu innehållande Xe grafik till Microsoft/Sony/Nintendo i framtiden, vem bättre o ha i sitt kommande kustom cpu team är den här killen som vet allt om XBOX Scarlett och AMD kustom cpu:er.

Intressant och nästan skrämmande vilket super team Intel håller på att sätta ihop. Kan inte vänta tills de ger sig in i leken med grafikort och även kommande CPU'er. Mycket spännande detta

Permalänk
Medlem

Alla vägar leder till Intel, via AMD.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Personligen är jag inte emot Intel eller Nvidia, har produkter från båda, MEN jag är fullständigt emot deras försök att totaldominera! Så av den anledningen, men framför allt för att Amd har klart konkurrenskraftiga alternativ, så kommer jag i det närmaste välja deras produkter. Det skulle vara katastrof om drakarna (Intel/Nvidia) skulle knäcka Amd, absolut inte bra för oss konsumenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Äh, AMD kommer tuffa på som vanligt, och bli starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Personligen är jag inte emot Intel eller Nvidia, har produkter från båda, MEN jag är fullständigt emot deras försök att totaldominera! Så av den anledningen, men framför allt för att Amd har klart konkurrenskraftiga alternativ, så kommer jag i det närmaste välja deras produkter. Det skulle vara katastrof om drakarna (Intel/Nvidia) skulle knäcka Amd, absolut inte bra för oss konsumenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt håller med dig helt och hållet, se bara hur det har varit tidigare med både Intel och Nvidia så blir man ju mörkrädd med tanken av en framtid där dom skulle stå ensamma igen eller ännu värre enbart Intel om de står ensamma kvar på alla fronter. Nej tack mera konkurrens, helst skulle man se att det det fanns ett till företag som såg till att konkurrens och utveckling drivs på mera och till ett bättre pris för oss konsumenter.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk

Han verkar verkligen ha blicken i rätt riktning!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Personligen är jag inte emot Intel eller Nvidia, har produkter från båda, MEN jag är fullständigt emot deras försök att totaldominera! Så av den anledningen, men framför allt för att Amd har klart konkurrenskraftiga alternativ, så kommer jag i det närmaste välja deras produkter. Det skulle vara katastrof om drakarna (Intel/Nvidia) skulle knäcka Amd, absolut inte bra för oss konsumenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.

AMD är ju huvudanledningen till varför vi rört oss framåt i CPU i antal kärnor och trådar samt prestanda. Intel satt ju och bara rullade tummarna för att de badade i pengar ändå.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Blomman1337:

Han verkar verkligen ha blicken i rätt riktning!

Då var jag inte ensam om att notera den något skeva blicken i hans ögon.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av LordKlonk:

Då var jag inte ensam om att notera den något skeva blicken i hans ögon.

Kan meddela att det inte var något artikelförfattaren reagerade på 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Precis.

AMD är ju huvudanledningen till varför vi rört oss framåt i CPU i antal kärnor och trådar samt prestanda. Intel satt ju och bara rullade tummarna för att de badade i pengar ändå.

Tråkigt bara att det verkar som att nu när dom satsat på CPU igen så tappar dom på GPU-fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tråkigt bara att det verkar som att nu när dom satsat på CPU igen så tappar dom på GPU-fronten

Gör dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

(Lite egna tankar)

Snacka om att Intel bygger upp sig till en elitspelare nu.
Vissa tycker synd om AMD nu när de lagomt återhämtat sig, men AMD har ändå fullt upp.

Först så har de konsol-kontrakten där Sony och Microsoft har skrivit på rejäla kontrakt med dem.
Sedan så har de TR och plockar in pengar från server-marknaden.

De väljer dessutom att lägga sig i mellan och låg segmentena på GPU sidan.
Samtidigt som de säljer CPUer till konsumenter och har redan kutat så nära Intel som de har.
Det är tamigfan helt otroligt.

Intel å sin sida har en stor del av marknaden men har haft leveransproblem, nVidia leder idag GPU-segmentet med sina topp-kort.

Jag tror inte att varken nVidia, Intel eller AMD kommer att gå under, alla har valt sina områden där de vill utvecklas och bli starka och jag tror att det kommer gå bra för samtliga av dem.

Att nVidia går bra i GPUer och beräkningskort dödar inte AMD eller Intel.
Att Intel samlar på sig ingenjörer kommer varken döda nVidia eller AMD.
Och AMD kommer inte att döda varken nVidia eller Intel, oavsett vad de släpper på marknaden.

Det hade dock varit roligt att se en konkurrent till, gärna någon som ligger outside USA, ja kanske till och med i Europa.

Men det tar lång tid för den som skulle vilja ge sig in i striden, inte minst på grund av alla patent som AMD, Intel, och nVidia innehar.
Minsta feltramp och de skulle bli stämda.

Men just de sista hålen vad gäller konkurrens tror jag Intel försöker täppa igen nu, varför skulle de annars ha satsat på GPUer liksom?

För det är trots allt ett rejält getingbo, där både AMD och nVidia härjar just nu och har gjort under en väldigt lång tid med allt vad det innebär.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/