Permalänk

Streama med 2 PC's

Vet inte om denna tråd hamnar rätt.

Jag har tänkt att köra stream med 2 pc, spel på den ena och streamen på den andra.
Nu har jag ingen aning om hur man löser detta, vet hur allt funkar med 1 pc.

Prylarna jag använder vid stream av pc/xbox är:
Elgato hd60 pro
Röde nt usb
Reaper för eq etc.
OBS studio
vb audio cable

Så om någon har en bra guide vore det tacksamt.
Ha en fortsatt go helg och tack på förhand.

Permalänk
Medlem

koppla datorn du ska spela på, på samma sätt som du gör med ditt xbox?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

koppla datorn du ska spela på, på samma sätt som du gör med ditt xbox?

Tack!
Ok...så det är inte svårare? Har sett en guide kändes lite rörig.
Men det är ju inte så svårt...men hur blir det med chattljudet och mitt prat?
För jag antar att spelets ljud följer med hdmi kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxreaperxoxo:

Tack!
Ok...så det är inte svårare? Har sett en guide kändes lite rörig.
Men det är ju inte så svårt...men hur blir det med chattljudet och mitt prat?
För jag antar att spelets ljud följer med hdmi kabeln?

Har inte direkt gjort det själv, men jag skulle inte tro att det är så komplicerat. Importerar man inte bara videon från datorn du spelar på? Resten kan du ju sköta från stream-pc:n

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har inte direkt gjort det själv, men jag skulle inte tro att det är så komplicerat. Importerar man inte bara videon från datorn du spelar på? Resten kan du ju sköta från stream-pc:n

Ja det blir att undersöka...inte fått den ny datorn ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxreaperxoxo:

Ja det blir att undersöka...inte fått den ny datorn ännu...

Hoppas det är så lätt som jag föreställt mig

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har inte direkt gjort det själv, men jag skulle inte tro att det är så komplicerat. Importerar man inte bara videon från datorn du spelar på? Resten kan du ju sköta från stream-pc:n

Hur funkar det med fpsn? Jag skickar signalen via en hdmi till mitt elgato kort som sänder ut 60fps, kommer jag att ligga kvar på ca144 fps på min spelskärm som får signalen via displayporten?

Permalänk

Jag körde en 2 PC setup tidigare och det är inte särskillt svårt. I ditt fall som kör konsol också kan det vara bra att ta dig en liten funderare hur du kopplar saker och ting.

Ditt capturecard kan bara ta en input. Du har mer än 1 källa (PC & Xbox). Om jag vore du skulle jag fundera på att skaffa en HDMI switch så du enkelt kan byta input till capturecardet utan att behöva koppla in och ur sladd, om du vill kunna byta enkelt medan du har streamen igång.

Isf blir det:

- Ditt capturecard åker in i nya streamingdatorn
- Grafikortet på speldatorn kopplas in i HMDI Switch. Din speldator uppfattar detta som en bildskärm varav du antingen duplicerar gamingskärmen för att få bild och ljud till capturecardet. Du aktiverar även stereomixer i din datorns ljudkort och sätter på "Spela upp på ... vad den nu heter, Elgato hette min". Då får du ljud över som är synkad med bilden. Vidare kopplar du in grafikkortet till din gamingskärm.
- Xbox kopplas in i HDMI Switch.
- HDMI Switch kopplas in i capture card.
- Output på capture card kopplas in i din gamingskärm. Du kommer således ha två inputs på gamingskärmen, en från elagto i streamingdatorn (HDMI) och en från ditt grafikkort när du spelar på PC (DP-kabel). Du får välja scource på skärmen beroende på vad du ska spela. På så sätt får du 144 Hz från gamingdatorn när du spelar på den, samt 60 Hz när du spelar Xbox som spelas upp från ditt Elgato.
- En annan sak som är bra att tänka på hur du ska få över ljud av ditt tal. Detta kommer behöva synkas med webkamerans input som nu kopplas in i streamingdatorn.

Permalänk
Skrivet av SimonLofgren:

Jag körde en 2 PC setup tidigare och det är inte särskillt svårt. I ditt fall som kör konsol också kan det vara bra att ta dig en liten funderare hur du kopplar saker och ting.

Ditt capturecard kan bara ta en input. Du har mer än 1 källa (PC & Xbox). Om jag vore du skulle jag fundera på att skaffa en HDMI switch så du enkelt kan byta input till capturecardet utan att behöva koppla in och ur sladd, om du vill kunna byta enkelt medan du har streamen igång.

Isf blir det:

- Ditt capturecard åker in i nya streamingdatorn
- Grafikortet på speldatorn kopplas in i HMDI Switch. Din speldator uppfattar detta som en bildskärm varav du antingen duplicerar gamingskärmen för att få bild och ljud till capturecardet. Du aktiverar även stereomixer i din datorns ljudkort och sätter på "Spela upp på ... vad den nu heter, Elgato hette min". Då får du ljud över som är synkad med bilden. Vidare kopplar du in grafikkortet till din gamingskärm.
- Xbox kopplas in i HDMI Switch.
- HDMI Switch kopplas in i capture card.
- Output på capture card kopplas in i din gamingskärm. Du kommer således ha två inputs på gamingskärmen, en från elagto i streamingdatorn (HDMI) och en från ditt grafikkort när du spelar på PC (DP-kabel). Du får välja scource på skärmen beroende på vad du ska spela. På så sätt får du 144 Hz från gamingdatorn när du spelar på den, samt 60 Hz när du spelar Xbox som spelas upp från ditt Elgato.
- En annan sak som är bra att tänka på hur du ska få över ljud av ditt tal. Detta kommer behöva synkas med webkamerans input som nu kopplas in i streamingdatorn.

Super tack! Som sagt...1 pc stream och stream med xbox det kan jag...men detta blir helt nytt allt känns jätte rörigt å svårt hahaha men det ska nog lösa sig. Min tanke är att köra enbart spel på ena datorn och allt annat på den andra dvs stream mitt prat chatljud etc.

Permalänk

@SimonLofgren: Bara för att vara säker...man måste aktivera stereomixer även fast ljudet följer med hdmi:n?

Ännu en gång tack för guiden som var väldigt lätt att förstå även för mig

Permalänk

@xxxreaperxoxo: För mig så följde inte ljudet med på automatik.. Då jag körde "skärmduplicering" för att få över bilden så var jag även tvungen att skicka över ljudet via stereomixer i gamingdatorn med uppspelning på "elgato" eller "hdmi" switch. På så sätt kommer allt ljud från gamingdatorn över till streamingdatorn.

Det du behöver tänka på utöver det är twitch alerts - om du har ett program på din gamingdator som spelar upp - samt en source på streamingdatorn så kommer du få dubbel ljud - jag valde bort att höra alerts och lät dom endast spela upp i streamen från streamingdatorn - var ganska skönt faktiskt

Permalänk
Skrivet av SimonLofgren:

@xxxreaperxoxo: För mig så följde inte ljudet med på automatik.. Då jag körde "skärmduplicering" för att få över bilden så var jag även tvungen att skicka över ljudet via stereomixer i gamingdatorn med uppspelning på "elgato" eller "hdmi" switch. På så sätt kommer allt ljud från gamingdatorn över till streamingdatorn.

Det du behöver tänka på utöver det är twitch alerts - om du har ett program på din gamingdator som spelar upp - samt en source på streamingdatorn så kommer du få dubbel ljud - jag valde bort att höra alerts och lät dom endast spela upp i streamen från streamingdatorn - var ganska skönt faktiskt

Hej...har igång min nya pc och har följt dina instruktioner.
På speldatorn har jag bara spelet och i streamdatorn har jag obs mikrofon (røde nt usb) chat och headset (astro gaming a50).
Jag har aktiverat stereo mix.
Jag får bilden in i obs på stream pc:n och jag ser på mätaren att ljudet kommer in åxå men jag hör inget.
Men öppnar jag properties för elgato i obs och väljer output desktop audio (direct sound) eller output desktop audio (waveout) då hör jag ljudet i stream datorn men får inte någon signal på elgato mätaren i obs?
Är ja bara trög eller har jag missat något?

Tack på förhand.

Permalänk

@xxxreaperxoxo:

Det är inte säkert att du hör genom lurar på streamingdatorn. Gör en recording och se om ljudet är där.

I vissa fall är det relativt till din volym på speldatorn så höj den lite.

Permalänk
Skrivet av SimonLofgren:

@xxxreaperxoxo:

Det är inte säkert att du hör genom lurar på streamingdatorn. Gör en recording och se om ljudet är där.

I vissa fall är det relativt till din volym på speldatorn så höj den lite.

Har fått allt att funka! Ljudet kommer in via elgato...sen aktiverade ja desktop på en ljudkanal i obs å då hade ja ljud 😊. Stort tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk