Ska Xbox One X kontroller funka direkt med Win 10?

Permalänk

Ska Xbox One X kontroller funka direkt med Win 10?

Hej! Får inte detta att funka.

Har två Xbox One kontroller, varav den ena är en X-modell (vet inte om det är någon skillnad).

Försöker få dem att funka med min BT-dongle (Asus BT-400) som jag har på min stationära, men inget dyker upp i BT listan när jag söker.

Det funkar inte så eller?

=P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Sätt Xbox kontrollen i parläge genom att trycka på knappen bredvid microusb porten.

Permalänk

@PlexGear: Funkar tyvärr inte. Har hållt in den tills lampan blinkar. Den dyker inte upp i BT listan i datorn.

Funkar det inte med vilken BT dongel som helst?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Vilken kontroller är det? Enbart det nya revisionen stödjer Bluetooth. Den första varianten har bara xbox egna trådlösa lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ska kolla igen. Men jag antar att det är den som kom med X som jag får testa med igen då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidigare inlägg från mig där det finns info om hur du ser vilken version av xbone controller du har (ungefär halvvägs ner).

Skrivet av grizzly666:

Är det kontroll med kabel heller trådlös du tittar på?
Är det trådlös så räkna med att batteri/er i den troligen komer vara skit (om det ens följer med) då det är en lätt och ganska stor besparing på enbart en enda komponent.
Är det en kontroll som kan ladda battriet genom usb så är det även troligt att laddsystemet är "pris optimerat" dvs skräp och kommer att döda batteriet fortare än om laddsystemet hade varit bra.
I värsta fall så är laddsystemet riktigt ruttet och om det handlar om lithium batteri/er så är brandrisk en rätt stor fara, finns även med NIMH batterier men är inte lika stor.

Dåliga lithium batterier brukar även dö/tappa orken efter ganska få laddcykler och det även med en bra laddare då dom helt enkelt är för dåligt byggda/dålig kemi för att tåla att laddas.
Dvs gå från 1000 laddningar till under 100 har sett tester av ett par kina lithium batterier tappa halva kraften redan efter 10 laddningar.

Detta gäller allt som har battierer som man handlar från kina/etc men man kan ha tur att hitta nåt som inte är skräp det är dock väldigt svårt och även om du tex går till www.dx.com där det finns Customer Reviews/Discussions och du hittar ett batteri med bra kritik/etc så kan det mycket väl hända att dom fått in en ny batch som är skräp.

Billiga kontroller som har anloga spakar så brukar dessa vara ganska kassa/gå sönder lätt/ha dålig känsla, och kvalitet men framförallt känslan på knappar/d-pad brukar även det ha mycket kvar att önska.
Jag hade (och har gjort) istället stsat på en xbox one (s)/ps4 kontroller och för det mesta skulle jag säga ta den kontroll du är mest bekväm/använt med/mest.

Men några punkter är värt att ta upp.
1, Ps4 kontrollens analoga trigger knappar är rätt vanligt att dom går av i "gångjärnet" kan nog hända med xbone med men har inte sett det alls medans PS4 ser jag då o då med detta problem.
2, Styrspakarna på PS4 slits ut fortare än xbone (vid lite spelandes så är det nog inget att fundera så mycket på dock).
3, PS4 är en bluetooth kontroller och funkar därmed utan extra donglar (om du har bluetooth inbyggt vill äsga).
Xbox one kontroller har beroende på version bluetooth (nyare och som funkar direkt så länge du en bluetooth dongel/inbyggt) heller microsoft egna standard så en MS usb dongel behövs (äldre).
Googla How to use the PS4 DualShock 4 controller on a PC för info om hur du gör med en PS4 kontroller.
Det är lite mer jobb än med en xbone kontroller men inte svårt.
Både ps4 o xbone kontrollers går att köra med en usb kabel i och med xbone är det bara att koppla i o det funkar direkt ps4 några moment till för att få igång den.

Det är V3 som har bluetooth, V1 o 2 har MS egna usb dongel (som ej är bluetooth/wifi/etc).
Om du väljer en xbone kontroller så du kan antingen handla en äldre V1,2 i pack med MS dongeln heller köpa en nyare V3 och skippa MS dongeln men kanske behöva handla en bluetooth dongel istället (billigare än en MS dongel dock).

På prisjakt så verkar dom ha bilder lite hur som helst ibalnd blandat med bild på både V1,2 och V3 i samma listning.
Men går du på en kontroll som tex denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4459284 så är man ju säker på att få en V3 då den ej fanns innan V3.
Själv handlade jag igår denna https://www.inet.se/produkt/6335107/microsoft-xbox-one-wirele...
Som säger V2 men enligt Tillverkarens ArtNr 6CL-00002 säger att det är en xbox S kontroller som är V3
Så verkar som ingen har direkt kontroll på V nummer men då inet troligen har rätt tillverkar nummer så bör jag ju förhoppningsvis få en V3.

Kvaliten på xbone kontrollers ökades med tiden troligen med V2 och V3 var troligen mestadels bytet från MS egna standard till bluetooth (OBS gissar här).
Jag vet inte när och exakt vilka förändringar gjordes och har ej hållit i en V2 eller V3 men enligt vad jag läst så blev skalet mer stabilt (vilket redan från början är väldigt bra enligt mig), samt knappar och d-pad fick lite bättre känsla.

Man ser skillnaden mellan V1,2 och V3 på skalet (frontplate) runt xbox knappen.
V1,2 så går skalet ej runt xbox knappen.
https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/large/public/field/image/2018/02/xbox-controller-china-day-one.jpg?itok=II4rD8DS

V3 så går skalet (frontplate) runt xboxknappen.
https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/large/public/field/image/2018/02/xbox-controller-scorpio.jpg?itok=AKb0GLfY

Här har du en lista o bilder på alla olika xbone kontroller som släppts.
https://www.windowscentral.com/special-edition-xbox-one-contr...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Det löste sig. Jag snöade in på det enda valet där det stod något om X-box kontroller, men det var ju med adapter. En av de andra funkade prima, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma