Käpa skärm och dator - freesync & GeForce 1660 - tips önskas

Permalänk

Käpa skärm och dator - freesync & GeForce 1660 - tips önskas

Hej,

Jag handlar ny dator och som jag frågat i annan tråd om böjd skärm har jag valt platt.

Tittar på dessa 75Hz, 1mS
IPS (freesync):
Acer 27" RG270 - 2353:-
Acer VG270 - 2094:- Denna saknar DVI som alla andra har..

TN (ingen freesync):
ASUS VP278H - 2118:-
ASUS VS278H - 1842:-

Har ett par frågor, om någon har tid

1) TN VS IPS, här antar jag att det är IPS man väljer då dom har samma responstid, eller?

2) Jag tänkte använda skärmen med GeForce 1660, hur fungerar det med Freesync?
Behöver man freesync (vill man ha det)?

Är det någon som har input om skärmarna i övrigt eller annat förslag för vardagsspelande och en del allmän datorhantering?

Permalänk
Medlem

Freesync funkar bara för AMD-grafikkort och de kvittar om du har de eller inte med ett Nvidia kort. Nvidias teknik kallas för "G-Sync"

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Acer VG270 - 2094:- Denna saknar DVI som alla andra har..

DVI är inget du vill använda ändå, det är gammal teknik som är på väg att försvinna. Många 1660 har inte ens någon DVI-utgång. Nu för tiden är det främst DisplayPort som används för datorskärmar.

Skrivet av turbo_500:

1) TN VS IPS, här antar jag att det är IPS man väljer då dom har samma responstid, eller?

Responstiden som tillverkarna anger är en ganska meningslös siffra, den säger inte så mycket om hur skärmen faktiskt beter sig. Jag kan rekommendera att du tar en titt på Sweclockers guide till bildskärmsköpet, den tar upp det mesta om sånt här.

Skrivet av turbo_500:

2) Jag tänkte använda skärmen med GeForce 1660, hur fungerar det med Freesync?
Behöver man freesync (vill man ha det)?

NVIDIA har sedan början av året stöd för Freesync, eller VESA Adaptive Sync som det egentligen heter (Freesync är AMDs marknadsföringsnamn). NVIDIA har sin egen teknik som kallas G-Sync, fördelen med den är att NVIDIA är med och certifierar skärmarna så att man kan vara ganska säker på att skärmen fungerar som den ska. Freesync kan det vara lite si och så med, särskilt bland billigare skärmar där funktionen mest slängts in som en eftertanke. Nackdelen med G-Sync är att dessa skärmar är dyrare.

Men adaptiv synkronisering är endast till nytta när datorn inte orkar rendera lika snabbt som skärmen, så med ett 1660 och en 1080p@60-75Hz skärm är det kanske inte till någon jättestor nytta eftersom du lär kunna ligga på 60-75 fps i de flesta spel. Freesync får man ändå med på köpet så att säga, så det finns ingen direkt nackdel med att välja en sån skärm. Men det kanske är onödigt att betala extra för G-Sync, om det ens finns såna skärmar i den klassen du tittat på.

Skrivet av Horsie:

Freesync funkar bara för AMD-grafikkort och de kvittar om du har de eller inte med ett Nvidia kort. Nvidias teknik kallas för "G-Sync"

NVIDIA har som sagt stöd för VESA Adaptive Sync sedan årsskiftet, så det stämmer inte längre att det bara är för AMD.

Permalänk
Bildexpert 📺

@turbo_500: +1 på det @perost skriver

Du verkar främst titta på full hd-skärmar som klarar 75 Hz, eller hur? Ett par synpunkter:

Många skärmar som påstås vara 75 Hz är inte det utan klarar endast 60 Hz och kanske lite mer med en custom resolution. Det bör vara en skärm som är bekräftad fungerande i 75 Hz ifall du har 75 Hz som ett krav. Till exempel att handboken uttryckligen beskriver att skärmen fungerar med 1920x1080 i 75 Hz via HDMI eller DP. Eller ett test där någon kan bekräfta att 75 Hz fungerar utan frame skipping.

Flera skärmar beskrivs felaktigt som "75 Hz" baserat på att den listar bakåtkompatibel med äldre analoga VESA-standardsignaler som kör 75 Hz. Men panelen kan ofta hoppa över bildrutor vid 75 Hz och helt enkelt bara köra max 60 Hz.

Med ett GTX 1660 bör du utan problem driva de flesta spel i 60 eller 75 FPS i 1920x1080. Behovet av adaptiv synk lär därför vara tämligen litet. Ta heller inte för givet att det är säkrad kvalitet på hur skärmen synkar adaptivt. Ofta är det 48-75 FPS/Hz-spann och i den här kategorin skärmar är man inte så noga med hur bra det fungerar med flimmer, ryck och hopp.

För allroundbruk är en IPS som regel det påtagligt bättre valet jämfört med TN. TN-panelernas förmåga till mindre eftersläp gäller främst vid högre frekvenser och när vi talar om 144 Hz-skärmar. På den här nivån kan det vara hur illa som helst.