Permalänk
Medlem

Datorn startar ej!

Tjenare, haft min gamla dator nu i ett bra antal år! Saker är gamla, dags för ny snart men inte riktigt än!

Som rubriken säger så startar inte dator (iallafall inte som den borde)

Har haft datorn som alla andra igång under tiden man är hemma eller så, och stänger av när ja lägger mig.
Hade oska så drog ur kablar!
Och nästa gång starta den ej.
Moderkortet får ström, provade om de va startknappen, det var de inte.
Efter många om och men så starta datorn efter jag tryckte lite på batteriet mitt på moderkortet.

Hänt samma sak nu, samma omständigheter o allt.
Tryckte till batteriet igen o provade startknappen inget funka.

Kan datorn behöva stå ettag med ström kopplad för att den ska starta? Har en viss kunskap men vet inte hur allt funkar med batteriet och kondesatorer o resistorer o allt vad de innebär.
Tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamZ:

Tjenare, haft min gamla dator nu i ett bra antal år! Saker är gamla, dags för ny snart men inte riktigt än!

Som rubriken säger så startar inte dator (iallafall inte som den borde)

Har haft datorn som alla andra igång under tiden man är hemma eller så, och stänger av när ja lägger mig.
Hade oska så drog ur kablar!
Och nästa gång starta den ej.
Moderkortet får ström, provade om de va startknappen, det var de inte.
Efter många om och men så starta datorn efter jag tryckte lite på batteriet mitt på moderkortet.

Hänt samma sak nu, samma omständigheter o allt.
Tryckte till batteriet igen o provade startknappen inget funka.

Kan datorn behöva stå ettag med ström kopplad för att den ska starta? Har en viss kunskap men vet inte hur allt funkar med batteriet och kondesatorer o resistorer o allt vad de innebär.
Tips uppskattas!

Hej,

Har du testat ta ur batteriet medans datorn är strömlös och låta den stå så någon minut sedan sätta i batteriet och strömkablen igen och testa starta den.

Låter som att Cmos batteriet är slut så att datorn glömmer eventuella bios/uefi inställningar men samtidigt då borde den ända starta och säga tryck f1 for default setup tex, därmed tror jag det är i kombination med eventuellt moderkortet kanske börjar ge med sig.

Skulle även kunna vara nätdelen som spökar så kan va värt testa med en annan för att utesluta det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hej,

Har du testat ta ur batteriet medans datorn är strömlös och låta den stå så någon minut sedan sätta i batteriet och strömkablen igen och testa?

Låter som att Cmos batteriet är slut i kombination med eventuellt moderkortet kanske börjar ge med sig.

Nej de skulle jag kunna prova!
Btw något tips på hur man plockar batteriet?
Låsanodningen är inget konstigt, men får inte grepp till att ta ut de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamZ:

Nej de skulle jag kunna prova!
Btw något tips på hur man plockar batteriet?
Låsanodningen är inget konstigt, men får inte grepp till att ta ut de

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev till lite extra på mitt inlägg ovan som du kan ta en titt på.

Det ska ramla eller nästan skjutas ut när du trycker det lilla bläcket utåt med en flatmejsel.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Skrev till lite extra på mitt inlägg ovan som du kan ta en titt på.

Det ska ramla eller nästan skjutas ut när du trycker det lilla bläcket utåt med en flatmejsel.

När datorn startade frågade den mig om mina bios, kör ju typ orignal så bara save and exit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow tack för hjälpen!
Fick pillat lite till så hörde hur fjädern tryckte till den!

Kan man köpa sådana batterier någonstans, misstänker de ska hållas till rätt moderkort osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamZ:

Wow tack för hjälpen!
Fick pillat lite till så hörde hur fjädern tryckte till den!

Kan man köpa sådana batterier någonstans, misstänker de ska hållas till rätt moderkort osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du kan köpa de på en bensin station eller en mat butik som säljer batterier

Permalänk
Medlem

Brukar vara Cr2032 som är biosbatterier. Kolla på det du tog ut och se vilken beteckning det står på den, köp samma

Permalänk
Medlem

Om den inte startar efter du har bytt batteriet kan du kanske testa detta. jag hade nyligen ett problem men att min pc inte ville Starta. Men då jag kan se felkoderna på mitt moderkort så var det relativt lätta att hitta. prova flytta runt på ramminnena, det var det som behövdes för min del annars testa dra ut allt som inte behövs i moderkortet för att starta datorn. ram, GPU, andra pci express kort, testa även dra ur hårddiskar men kom i håg vilken port dom satt i så du kan sätta dom i samma. testa starta den med bara cpu och ett mannaminne i taget sedan. om den startar så är det bara att sätta tillbaka en komponent i taget för att se vilken komponent som kan vara trasig. om den inte startar alls får någon annan försöka hjälpa dig. Svårt att hjälpa när man inte har datorn framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppton:

Om den inte startar efter du har bytt batteriet kan du kanske testa detta. jag hade nyligen ett problem men att min pc inte ville Starta. Men då jag kan se felkoderna på mitt moderkort så var det relativt lätta att hitta. prova flytta runt på ramminnena, det var det som behövdes för min del annars testa dra ut allt som inte behövs i moderkortet för att starta datorn. ram, GPU, andra pci express kort, testa även dra ur hårddiskar men kom i håg vilken port dom satt i så du kan sätta dom i samma. testa starta den med bara cpu och ett mannaminne i taget sedan. om den startar så är det bara att sätta tillbaka en komponent i taget för att se vilken komponent som kan vara trasig. om den inte startar alls får någon annan försöka hjälpa dig. Svårt att hjälpa när man inte har datorn framför sig.

Bra ide för felsökningsprocedur!
Det visa sig vara batteriet!
Men ska komma ihåg för framtiden!
Tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com