Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

benchmark BAD RESULTS (hjälp)

hej! min PC har mått dåligt under en period nu och jag har haft dålig fps i spel etc.. jag har gjort lite själv tester etc och kommit fram till att ett RAM minne var helt slut när datorn inte ville starta längre. så nu sitter jag på 1 RAM minne 8gb och har gjort en benchmark och fick då extremt dåliga resultat på det RAM minne som sitter i och även CPU och GPU underpresterar.

Nu till frågan : hör det här ihop ? att dåligt minne gör så att CPU inte orkar driva GPU osv osv , eller är allt slut ? :S

har beställt nya minnen idag och HOPPAS att det räcker för att cpu samt gpu ska gå som vanligt igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Dual channel räddade min laptop när det satt 1x8gb tidigare. stoppade i 2x8gb och det blev dag och natt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Xcm:

Dual channel räddade min laptop när det satt 1x8gb tidigare. stoppade i 2x8gb och det blev dag och natt

Ok det känns ju skönt att höra iaf jag ka nväldigt lite om datorer men är det normalt att CPU och GPU presterar dåligt utan minnen i burken ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av gogoh:

Ok det känns ju skönt att höra iaf jag ka nväldigt lite om datorer men är det normalt att CPU och GPU presterar dåligt utan minnen i burken ?

Konsumentprocessorer har normalt två minneskanaler (dual channel), vilket betyder att man får dubbelt så hög bandbredd om man har minnen i båda kanalerna. Har man endast ett minne så får man alltså sämre prestanda eftersom endast en av kanalerna används.

För bästa prestanda bör man alltså ha lika mycket minne i båda kanalerna, vilket i praktiken brukar innebära att man använder två stickor (helst av samma modell). Det går att använda fler stickor också, så länge som mängden minne i kanalerna är samma, men två är bäst eftersom det ger utrymme för framtida uppgradering och minskar även risken för strul eftersom det är mindre påfrestande på minneskontrollern i processorn.

Om du har fyra minnessocklar på moderkortet så måste du också se upp med hur du sätter minnena, eftersom varje sockel hör till en specifik kanal. Minnena ska oftast sitta så att det är en tom plats mellan dem för att man ska få dual channel, men det kan variera. Du kan kontrollera att det är rätt med t.ex. CPU-Z, det ska stå "Dual" i Channel#-rutan under Memory-fliken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@perost: Ok tack! jag förstår vad du menar. då inväntar jag bara på att få mina nya minnen och se vad som händer