Två av tre fläktar i chassit slutade fungera på en ny dator? (Komplett-PC)

Permalänk

Två av tre fläktar i chassit slutade fungera på en ny dator? (Komplett-PC)

Hej! Jag köpte en komplett-PC i Januari/Februari iår. Minns att jag första månaden märkte av ett konstigt skrapande ljud från datorn ibland.
Nämnde tillomed det i något inlägg här på Sweclockers. Men innan jag kunde bry mig tillräckligt mycket så slutade ljudet och jag tänkte väl att de försvunnit helt enkelt.

Idag märkte jag att två av de tre installerade fläktarna i chassit inte fungerar. Anledningen till att jag inte sett detta tidigare är pga hur mitt chassi är byggt. Jag kan se fläktarna i BIOS men av någon anledning så snurrar dem inte.

Att skicka tillbaka min dator till Norge är verkligen det sista jag vill göra. Köper hellre nya fläktar än att vara utan dator i 4 långa veckor...
Så tänkte se ifall jag med hjälp av er kanske kan fixa detta? Någon som kan lära mig hur man troubleshootar och hittar problemet?
Någon som haft liknande problem? Med tanke på ljudet som kom första månaden så lät de ju som att något skrapade emot men jag har kollat och det sitter ingen sladd där. Fläktarna går tillomed att snurra på med händerna.

Något att notera är att ljudet från datorn kan ha försvunnit i samband med att jag öppnade datorn och stoppade in en SATA SSD. Är dock ej säker på om detta var exakt tillfället, men är säker på att det var i samma tidsspann.

Jag kan ej mycket om datorer. Men tror ändå att jag med lite hjälp skulle kunna fixa detta på egen hand!

Permalänk
Medlem

Så fläktarna är kopplade direkt till ditt moderkort?
Isåfall, vad har du för moderkort?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W:

Ja, de är kopplade direkt in i moderkortet! Kanske borde tillagt att RGB'n på fläktarna även fortfarande lyser!

Moderkort:
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

Fläktar:
akasa Vegas X7 RGB LED, 120mm Vifte

Permalänk
Medlem

Då borde du kunna styra fläktarna från UEFI BIOS eller från Asus egna mjukvara. (Asus Suite eller vad den nu heter)
Ta en titt i manualen
Kanske enklast att börja med att försöka sätta upp fläktarna på max och se om de vaknar till liv?

(sätter man en fläkt på för lågt varvtal så finns det risk att den inte orkar snurra igång)

/Roger W

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.