Jag vill skaffa en ny dator! (Mestadels för gaming men ska också kunna hantera en bra stream om möjligt)

Permalänk
Medlem

Jag vill skaffa en ny dator! (Mestadels för gaming men ska också kunna hantera en bra stream om möjligt)

Hej!
Jag är 15 och vill ha en dator som går att spela de flesta spelen med bra kvalitet men antagligen CS, OW, LOL, etc.
På denna dator vill jag också gärna kunna streama på, i bra kvalitet dvs.
Jag har redan skärm så det är inget att oroa sig för.
Jag kan nästan ingenting om datorer så jag vet inte alls vad jag vill ha, så bara ge förslag på bra grejer👍
Min budget ligger väl på runt 10-15 k 👍

Tack i förtid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

Hej!
Jag är 15 och vill ha en dator som går att spela de flesta spelen med bra kvalitet men antagligen CS, OW, LOL, etc.
På denna dator vill jag också gärna kunna streama på, i bra kvalitet dvs.
Jag har redan skärm så det är inget att oroa sig för.
Jag kan nästan ingenting om datorer så jag vet inte alls vad jag vill ha, så bara ge förslag på bra grejer👍
Min budget ligger väl på runt 10-15 k 👍

Tack i förtid!

Jag skulle säga att om möjligt så är det bäst att vänta några veckor/en månad. Kommer nya processorer (Ryzen Zen2) 7/7 som skulle passa dig utmärkt - samt att det ryktas om nya grafikkort från NVIDIA (samt AMD).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag skulle säga att om möjligt så är det bäst att vänta några veckor/en månad. Kommer nya processorer (Ryzen Zen2) 7/7 som skulle passa dig utmärkt - samt att det ryktas om nya grafikkort från NVIDIA (samt AMD).

Ok tack så mycket!
Ska checka!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kom att tänka på en sak nu. Alltid då folk har frågat om vilken typ av prestanda som är bra för streaming så har jag tänkt att man menar att man själv ska sända det man spelar. Men nu slog det mig - menar folk att helt enkelt spela upp andras streamar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag kom att tänka på en sak nu. Alltid då folk har frågat om vilken typ av prestanda som är bra för streaming så har jag tänkt att man menar att man själv ska sända det man spelar. Men nu slog det mig - menar folk att helt enkelt spela upp andras streamar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad hette processorn?

@Samlooh: Jag har börjat leta lite extra nu för nu har min syster börjat hjälpa mig och ska kanske hjälpa till med kostnaderna lite.
Problemet är att jag inte hittar den som du nämnde; "(Ryzen Zen2) 7/7".
Jag tänkder nog satsa på den eftersom den fortfarande borde vara bra och jag behöver nog inte den allra bästa eftersom jag aldrig streamat förut.
Är det denna du syftade på?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Det är den som kommer upp först när man söker upp Ryzen Zen2.

Tack i förtid

Permalänk
Medlem

@Grogg15: Hela serien Ryzen 3000 (med processorarkitekturen Zen 2, det är lite rörigt) släpptes sjunde juli (7/7) vilket nog var det som menades. Den processor du länkat, Ryzen 3800x, anses av många inklusive mig som den minst prisvärda av alla Ryzen-modeller då skillnaden i prestanda mot Ryzen 3700x är så pass liten. I ditt fall skulle jag satsa på en Ryzen 3600 eller 3700x, beroende på hur mycket pengar du vill lägga. Ryzen 3600x brukar inte rekommenderas då den inte är värd prisskillnaden mot 3600.

Överlag är det nog klokt i ditt fall att köpa Amd Ryzen snarare än Intel som är den enda andra processortillverkaren för vanliga datorer. Om du både ska streama och spela samtidigt är det bra med lite fler processorkärnor och det levererar AMD i nuläget mycket mer prisvärt än Intel. Ibland kan du stöta på formuleringar om att Intel är kungen av gaming, men det gäller framförallt deras två- tre allra dyraste processorer och huvudsakligen i väldigt extrema situationer. För ditt planerade användningsområde kommer du få mer för pengarna med AMD.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

@Nachtgeist: Okej, tack för snabb respons, håller på och bygga den på Inet, kmr senare (i veckan typ) att länka bygget i denna tråd och då får alla som ser detta gärna säga vad som kan förbättras eller om jag behöver lägga till något mer eller tvärtom

Permalänk
Medlem

Datorbygget (än så länge) ingen erfarenhet så ge gärna kritik =)

@Grogg15:
Här är en bild på datorbygget från Inet:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116123/tiger-s-dator

Permalänk

Kombinationen cpu grafikkort känns bakvänd för mig, AMD 3600 + 5700 alt XT...?

Min personliga åsikt är att inte snåla på nätaggregatet.

Förslag: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Lycka till!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather: Okej tack så mycket, blir detta bättre då?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116162/tiger-s-dator

Tog bort windows också för jag såg att man kunde skaffa det på något annat sätt som var billigare?
isf hur?
och är det säkert?

Permalänk

Minnena bör du sikta på minst 3200MHz.

Komplett har just nu ett bra erbjudande på https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator... och https://www.komplett.se/product/1135920/datorutrustning/dator...

Grafikkortet är billigare och bättre än 2060 https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt...

Kommer säkert fler och kanske bättre erbjudande till fredag, simma lungt.

Edit: Gällande windows finns det trådar här på forumet med tips på en billig lösning, inget jag själv gör eller rekommenderar, men det är upp till var och en.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

vet ej om citatet fungerade men jag syftar på det du sa om grafikkortet...
Det kostar mer än det jag hade valt så jag förstår inte vad du menar riktigt?

jag ändrade till ett minne med 3200 så tack för tipset

Det där med windows ska jag leta vidare med senare.

här är det nuvarande bygget

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116201/tiger-s-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

vet ej om citatet fungerade men jag syftar på det du sa om grafikkortet...
Det kostar mer än det jag hade valt så jag förstår inte vad du menar riktigt?

jag ändrade till ett minne med 3200 så tack för tipset

Det där med windows ska jag leta vidare med senare.

här är det nuvarande bygget

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116201/tiger-s-dator

Känns som det kan förbättras lite

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13033274

+ Roligare chassi
+ Bättre grafikkort
+ Mer prisvärd CPU
+ Behövs ej moderkort för 2,5 lakan
+ Större SSD
+ Mer lagring
+ Lägre pris

Om du känner att du har pengar över, ta ett ännu fläskigare grafikkort eller släng hårddisken i papperskorgen och skaffa en större SSD. Då blir datorn förövrigt tystare!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Känns som det kan förbättras lite

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13033274https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13033274

+ Roligare chassi
+ Bättre grafikkort
+ Mer prisvärd CPU
+ Behövs ej moderkort för 2,5 lakan
+ Större SSD
+ Mer lagring
+ Lägre pris

Om du känner att du har pengar över, ta ett ännu fläskigare grafikkort eller släng hårddisken i papperskorgen och skaffa en större SSD. Då blir datorn förövrigt tystare!

Borde välja ett ”MAX” moderkort? Eller har Asus stöd för 3000serien out of the box?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Borde välja ett ”MAX” moderkort? Eller har Asus stöd för 3000serien out of the box?

jag valde 2700x istället. Prisskillnaden mot 3700x kändes inte motiverad. Och så var det lättare att hitta moderkort som passade, då det som du säger, är lite knivigare med 3000-serien.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Grogg15:

vet ej om citatet fungerade men jag syftar på det du sa om grafikkortet...
Det kostar mer än det jag hade valt så jag förstår inte vad du menar riktigt?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116201/tiger-s-dator

Ditt bygge har ett 2060 som kostar 4990kr, kortet jag länkade kostar 4899kr (ASUS Radeon RX5700 XT ROG Strix OC) och är bättre.
Lägger till länken igen: https://www.komplett.se/product/1135920/datorutrustning/dator...

Vill du gå upp i prestanda är det 2070 SUPER att rekommendera, men jag tycker du får tillräcklig prestanda med ett 5700XT under 5000kr, valet är ditt.

Edit: Håller med ovanstående, moderkortet känns dyrt, MSI MAX serien eller ett B450 med uppdaterad bios runt 1000-1500kr kanske?

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Ditt bygge har ett 2060 som kostar 4990kr, kortet jag länkade kostar 4899kr (ASUS Radeon RX5700 XT ROG Strix OC) och är bättre.
Lägger till länken igen: https://www.komplett.se/product/1135920/datorutrustning/dator...

Vill du gå upp i prestanda är det 2070 SUPER att rekommendera, men jag tycker du får tillräcklig prestanda med ett 5700XT under 5000kr, valet är ditt.

Edit: Håller med ovanstående, moderkortet känns dyrt, MSI MAX serien eller ett B450 med uppdaterad bios runt 1000-1500kr kanske?

Jag har hört ryktesvägen att hårdvaruenkodarna på AMD:s kort inte särskilt bra. Visserligen kanske CPU:n kan klara av kodningen helt själv, men vilket som är mest lämpligt kan variera från spel till spel. Eftersom hen uttryckligen tänker ge sig på streaming kan jag tycka att det är vettigt att sikta på ett Nvidia-kort istället om inte så mycket annat skiljer mellan dem

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Jag har hört ryktesvägen att hårdvaruenkodarna på AMD:s kort inte särskilt bra. Visserligen kanske CPU:n kan klara av kodningen helt själv, men vilket som är mest lämpligt kan variera från spel till spel. Eftersom hen uttryckligen tänker ge sig på streaming kan jag tycka att det är vettigt att sikta på ett Nvidia-kort istället om inte så mycket annat skiljer mellan dem

Låter inget vidare om det är så, kanske nått 2070 Super går ner i pris på fredag.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla snabba svar!
Jag har varit lite inaktiv de senaste dagarna p.g.a att farsan sa att jag tydligen inte fick bygga en egen dator, men han har ändrat sig nu så det är lugnt (tror jag).

Jag har försökt och läsa igenom alla svar och jag har också ändrat lite och såklart försökt att ta med så mycket av era förslag som möjligt. Vissa saker har jag skippat som t.ex att jag skulle ha en intel processor, jag har läst lite om det och har i de flesta fallen sett att AMD har varit bäst.

Moderkortet har ganska hög kostnad men tror det beror på att jag har Ryzen 7 3700x (rätta mig om jag har fel) vilket gör att inte så många moderkort är kompatibla.

Dock har priset på datorn stigit rejält vilket är synd, tycker dock den blev riktigt bra men ni får gärna ge feedback, ska försöka vara aktiv igen, tack i förtid

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1121939/tigers-bygge

Vet ni hur det fungerar med bios och om jag isåfall måste fixa något?
För jag vet knappast vad det är och vet heller inte om jag behöver fixa något med den när jag startar upp första gången för jag har hört om andra som har behövt göra sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

Hej och tack för alla snabba svar!
Jag har varit lite inaktiv de senaste dagarna p.g.a att farsan sa att jag tydligen inte fick bygga en egen dator, men han har ändrat sig nu så det är lugnt (tror jag).

Jag har försökt och läsa igenom alla svar och jag har också ändrat lite och såklart försökt att ta med så mycket av era förslag som möjligt. Vissa saker har jag skippat som t.ex att jag skulle ha en intel processor, jag har läst lite om det och har i de flesta fallen sett att AMD har varit bäst.

Moderkortet har ganska hög kostnad men tror det beror på att jag har Ryzen 7 3700x (rätta mig om jag har fel) vilket gör att inte så många moderkort är kompatibla.

Dock har priset på datorn stigit rejält vilket är synd, tycker dock den blev riktigt bra men ni får gärna ge feedback, ska försöka vara aktiv igen, tack i förtid

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1121939/tigers-bygge

Vet ni hur det fungerar med bios och om jag isåfall måste fixa något?
För jag vet knappast vad det är och vet heller inte om jag behöver fixa något med den när jag startar upp första gången för jag har hört om andra som har behövt göra sådana saker.

Ser för det mesta bra ut. Jag hade skippat den extra fläkten och processorkylaren. Du kan likväl använda stockkylaren om du inte fläskar på ordentligt med en premiumkylare.

Ta en SSD med minst 1 TB imo. De finns för nästan samma pris som den disk du valt.

Mekaniska diskar på 1 TB är inte heller prisvärda. Skippa den helt eller lägg lite mer och ta en på 4 TB.

Köp också fullversion av windows, så kan du aktivera den hur många gånger du vill när du byter ut delar. Den är bara lite dyrare, och mycket smidigare

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: Ok tack så mycket, jag har nu tagit bort fläkten och processorkylaren men
betyder inte detta att datorn kommer vara extremt varm/bli överhettad väldigt enkelt?

Jag har också tagit bort windows eftersom den du länkade inte går att köpa där, kommer däremot köpa den men separat och sedan har jag fixat med ssd och hdd:na.

Samma fråga igen men vet ej om du svarade på den... Kommer det vara krångligt med biosen eller kommer den fungera som den ska?
(ibland måste man typ uppdatera den eller något sånt har jag för mig att jag läst)

Här är nog förhoppningsvis den sista frågan om jag/forumet inte kommer på något mer:
Ska man ha grafikkort av samma slag som processorn eller gör inte det någon skillnad?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122324/tigers-dator

Edit: Ändrade grafikkortet till ett lite billigare, (så att allt är lite mer balanserat) kommer detta påverka spel mycket, isf några andra rekommendationer?
PS Jag vill fortfarande veta om man ska ha samma sorts grafikkort som processorn (AMD)...

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

@Birkus: Ok tack så mycket, jag har nu tagit bort fläkten och processorkylaren men betyder inte detta att datorn kommer vara
extremt varm/bli överhettad väldigt enkelt?

Jag har också tagit bort windows eftersom den du länkade inte går att köpa där, kommer däremot köpa den men separat och sedan har jag fixat med ssd och hdd:na.

Samma fråga igen men vet ej om du svarade på den... Kommer det vara krångligt med biosen eller kommer den fungera som den ska?
(ibland måste man typ uppdatera den eller något sånt har jag för mig att jag läst)

Här är nog förhoppningsvis den sista frågan om jag/forumet inte kommer på något mer:
Ska man ha grafikkort av samma slag som processorn eller gör inte det någon skillnad?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122316/tigers-dator

Tack i förväg

Det följer med 2 fläktar i chassit, detta räcker gott och väl till att kyla komponenterna vid standardinställningar, och grafikkortet må även tåla en del överklockning. Färre fläktar medför dessutom en tystare dator!

BIOS ska inte krångla. Moderkortet du har valt använder styrkrets X570 vilket är kompatibelt med Ryzen 3000-serien ur kartong. Själva BIOS-versionen kan vara lite gammal, och det kan finnas nyare versioner med små optimeringar att ladda ner, men det är inte nödvändigt att göra detta om du inte stöter på riktiga problem.

Gissar att du menar samma tillverkare av grafikkort och processor. Detta är inget krav! Nvidia-kort fungerar hur bra som helst med AMD:s CPU:er

Lycka till med bygget!

Edit: Tycker 2070 var ett bättre köp. Om du vill spara lite pengar är det i min mening bättre att gå ner till en R5 3600 och behålla det bättre grafikkortet!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus:
Fungerar streamen fortfarande då?
Processorn har ju färre kärnor, vilket gör att den kanske inte klarar av det?

Jag kan ju också lägga till att jag kanske inte bara ska köra OW och CS, det kommer antagligen bli lite mer krävande spel som
Sniper Elite 4 och andra single-player spel, kanske något nytt spel också, svårt och säga men krävande spel blir det nog iallafall.

Jag stannar med detta än så länge eftersom processorn har flera kärnor och grafikkortet är tillräckligt för både stream och spel, tror jag iallafall.

Jag stannar med detta tills jag har fått svar på frågan och vet då vad jag vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

@Birkus:
Fungerar streamen fortfarande då?
Processorn har ju färre kärnor, vilket gör att den kanske inte klarar av det?

Jag kan ju också lägga till att jag kanske inte bara ska köra OW och CS, det kommer antagligen bli lite mer krävande spel som
Sniper Elite 4 och andra single-player spel, kanske något nytt spel också, svårt och säga men krävande spel blir det nog iallafall.

Jag stannar med detta än så länge eftersom processorn har flera kärnor och grafikkortet är tillräckligt för både stream och spel, tror jag iallafall.

Jag stannar med detta tills jag har fått svar på frågan och vet då vad jag vill göra.

Om du encodar streamen med GPU:n (NVENC) så blir belastningen på CPU ganska liten. Där kommer 3600 inte ställa till några problem.

"Krävande spel" brukar kräva mer av grafikkortet. Särskilt single-player spel. Det är därför du vill ha ett så bra graffe som möjligt! Nu vet jag inte vad du har för skärm, men om den inte går över 60 Hz kommer CPU:n inte komma i närheten av att flaska. Detsamma gäller om du spelar i hög upplösning (1440P+). Belastningen på GPU:n blir absolut högst.

mellan 3600 och 3700x är det inte så stor skillnad i ren och skär spelprestanda. Detta för att de flesta spel inte utnyttjar de extra kärnorna. CPU-kraften kommer däremot till nytta i andra typer av applikationer.

Exempel från Battlefield V nedan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: vad sägs om
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING,
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix OC
CPU: AMD 3700x
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD
Vattenkylare: ASUS ROG STRIX LC 360 RGB CPU
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB

Kan de klara både gaming och streama spel som call of duty MW, BF5, Apex, CS:GO och league of legends i bra kvalité och bra fps utan problem i 2-3år eller kmr den att tröttna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

mellan 3600 och 3700x är det inte så stor skillnad i ren och skär spelprestanda. Detta för att de flesta spel inte utnyttjar de extra kärnorna. CPU-kraften kommer däremot till nytta i andra typer av applikationer.

Så om jag tar 3600x och 2070 grafikkortet (det jag hade innan) så klarar jag mig länge och kan streama en bra stream utan lagg för både mig och tittarna?

När är det de andra kärnorna kommer till användning, kan du ge några exempel?

Edit: Här är datorn nu, jag ändrade grafikkortet till 2070, vill fortfarande ha svar på frågorna, så jag vet liksom.

Tack i förväg=)

Jag kommer antagligen fråga min systers vänner som jobbar i branschen lite också och se vad dem tycker men den borde va klar snart och förhoppningsvis inte för många ändringar kvar nu.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1122399/15-7k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Här har du en grym streaming/gaming dator

Bättre cpu
Bättre gpu
Snabbare ssb
Billigare moderkort, men funkar utmärkt kör med det själv.
Dock ingen extra lagring men behöver du verkligen mer än 1tb ssd?
Du får mycket mer prestanda om du lägger dom pengarna på gpu/cpu istället.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13149316

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@Birkus: vad sägs om
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING,
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix OC
CPU: AMD 3700x
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD
Vattenkylare: ASUS ROG STRIX LC 360 RGB CPU
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB

Kan de klara både gaming och streama spel som call of duty MW, BF5, Apex, CS:GO och league of legends i bra kvalité och bra fps utan problem i 2-3år eller kmr den att tröttna?

Visst, absolut. Jag hade tagit en NH-D15 eller Dark Rock Pro 4 istället för vatten eftersom man inte vinner mycket på OC av ryzen och de alternativen är billigare, och troligtvis tystare.

X570-F är ganska dyrt för vad man får också, det finns billigare alternativ som gör i princip samma sak. (Kanske du kan skaffa ett 2080 Super istället?) Jag har själv detta moderkort men köpte det mycket av estetiska skäl och skulle inte nödvändigtvis rekommendera det till andra

Skrivet av Grogg15:

Så om jag tar 3600x och 2070 grafikkortet (det jag hade innan) så klarar jag mig länge och kan streama en bra stream utan lagg för både mig och tittarna?

När är det de andra kärnorna kommer till användning, kan du ge några exempel?

Edit: Här är datorn nu, jag ändrade grafikkortet till 2070, vill fortfarande ha svar på frågorna, så jag vet liksom.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122383/tigers-dator

Tack i förväg=)

Jag kommer antagligen fråga min systers vänner som jobbar i branschen lite också och se vad dem tycker men den borde va klar snart och förhoppningsvis inte för många ändringar kvar nu.

Jag skulle gå så långt som att säga att du tar en 3600 istället för 3600X, då den är mer prisvärd. Men det viktiga är att du får med ett vettigt grafikkort. 3600X skadar ju inte om du har budget för det!

I videoredigering är det bra med många kärnor. Eller om du kör Blender. Eller virtuella maskiner på datorn. Allmän multitasking. Med det sagt har även 3600 ganska många trådar, så även om 3700X skulle prestera bättre i dessa applikationer så kommer inte 3600 att vara dålig.

Även förslagen från Dundaj och Lehmusviita är väldigt bra. MAX-moderkorten är också kompatibla med Ryzen 3000 så där kan du spara lite pengar på att köpa ett sådant istället.

Visa signatur

5900X | 3080