Billaddare till usb converter

Permalänk
Medlem

Billaddare till usb converter

Hittade denna på Banggood men syter för postnords extra avgift plus att det visst kommer ta en månad extra. Någon som vet om det finns i Sverige/EU att köpa, minst 2A?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Lego Master

2A vid 5v är 10 watt, vid 12v blir det istället 0,8A möjlig ström, innan säkringen går. Så på cigguttagssidan kan du inte driva något som drar 2A.

Om jag tolkar beskrivningen rätt, vilken är rätt kass. Finns det mer detaljerad beskrivning? Vad ska du använda för att driva USB-sidan?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tänk om istället. USB är med största sannolikhet inte rätt val för det du tänker göra eftersom det både är fel spänning och inte kan leverera i närheten av strömmen du är ute efter (enl. spec). Vad är det du vill göra egentligen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

2A vid 5v är 10 watt, vid 12v blir det istället 0,8A möjlig ström, innan säkringen går. Så på cigguttagssidan kan du inte driva något som drar 2A.

Om jag tolkar beskrivningen rätt, vilken är rätt kass. Finns det mer detaljerad beskrivning? Vad ska du använda för att driva USB-sidan?

Om säkringen till cigguttaget är på säg 15A så ska man väl ändå kunna dra 180W därifrån vilket blir 15A vid 12v?

yrfhar: Varför inte köpa en ladddare med hane som passar direkt i cigguttaget? Finns ju mängder som har fler usbuttag.

Finns ju även tex https://www.amazon.com/4smarts-Charger-MultiCord-Micro-USB-Co... som är smidig då den har både micro-usb och usb-c. Laddar med 3.4A.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Vad är det för något du skall driva med cigg uttaget?
Eller skall du ha ett extra till bilen?
Om du skall ha ett extra till bilen finns det grenuttag på biltema för ca 37kr.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av creativ:

Om säkringen till cigguttaget är på säg 15A så ska man väl ändå kunna dra 180W därifrån vilket blir 15A vid 12v?

yrfhar: Varför inte köpa en ladddare med hane som passar direkt i cigguttaget? Finns ju mängder som har fler usbuttag.

Finns ju även tex https://www.amazon.com/4smarts-Charger-MultiCord-Micro-USB-Co... som är smidig då den har både micro-usb och usb-c. Laddar med 3.4A.

Ja, men produktbeskrivningen säger uttryckligen 2A, vilket får mig att tro att den har en inbyggd säkring på primärsidan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

2A vid 5v är 10 watt, vid 12v blir det istället 0,8A möjlig ström, innan säkringen går. Så på cigguttagssidan kan du inte driva något som drar 2A.

Om jag tolkar beskrivningen rätt, vilken är rätt kass. Finns det mer detaljerad beskrivning? Vad ska du använda för att driva USB-sidan?

Skrivet av LemonIllusion:

Tänk om istället. USB är med största sannolikhet inte rätt val för det du tänker göra eftersom det både är fel spänning och inte kan leverera i närheten av strömmen du är ute efter (enl. spec). Vad är det du vill göra egentligen?

Skrivet av jodiodine:

@yrfhar: Vad är det för något du skall driva med cigg uttaget?
Eller skall du ha ett extra till bilen?
Om du skall ha ett extra till bilen finns det grenuttag på biltema för ca 37kr.

Nej, jag ska inte ha den till bilen. Köpte en GoPro laddare på Kjelle där det går att ladda endast från vägguttag eller bilen. Vill kunna ladda från min Powerbank. Fast dåliga batterier i det där Kjelle-paketet Håller 40% av orginalet så kanske skulle handlat hos Claes istället. Deras 50 kr billigare laddare har visserligen bara ett batteri men usb-laddning. Och som det ser ut på bilden är det samma batteri.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av yrfhar:

Nej, jag ska inte ha den till bilen. Köpte en GoPro laddare på Kjelle där det går att ladda endast från vägguttag eller bilen. Vill kunna ladda från min Powerbank. Fast dåliga batterier i det där Kjelle-paketet Håller 40% av orginalet så kanske skulle handlat hos Claes istället. Deras 50 kr billigare laddare har visserligen bara ett batteri men usb-laddning. Och troligen ett bättre batteri.

Hm. Ja, köp riktiga grejjor istället för att försöka fulhacka till en lösning som eventuellt kommer funka av andra billiga delar. Det kommer sluta med att det till slut ändå blir dyrare än riktiga grejjor, eller att nånting går sönder. Eller både och.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Du har nog rätt, eller rättare sagt så har du rätt. Kanske inte ofta jag behöver ladda från PowerBank nu när jag har tre batterier. Hoppas bara extra-batterierna tar sig efter ett tag med laddningen. Annars blir det orginal och de är inte dyra. Tror de ligger på 250 kr stycket.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: har du kollat på 24.se?

https://www.24.se/ljud-bild-foto/gopro/gopro-laddare

Verkar finnas usb laddare där till rimliga priser.

Permalänk
Medlem

@jodiodine: Blir nog att köpa en usb-c Laddare där om behovet dyker upp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]