Permalänk
Medlem

köpa en enskild laddare?

Hej, är på semester i Tjeckien och kom på att jag glömde min laddare till min MSI PS42 8M laptop. Jag kommer vara här ganska länge så jag undrar om man kan bara kan beställa en ny från MSI eller om det finns "universal laddare" via USB t.ex. eller liknande.

Man kanske kan beställa från tyska amazon? Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många som tillverkar universalladdare, kolla på datorn vilken spänning och ström den ska ha och välj nån som kommer med en passande kontakt, de flesta brukar ha ett antal kontakeer och man brukar kunna justera polariteten genom att vrida kontakten.
Brukar se ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Universalladdare fungerar, men den behöver matcha originalladdaren i spänning (V), samt matcha eller överstiga i ström (A). En snabb googling säger att originalladdaren ligger på 20V 2A. Så du behöver en laddare med rätt kontakt som är på 20V, och laddar med minst 2A.

EDIT: Kolla upp så att siffrorna stämmer, jag googlade bara lite snabbt ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Universalladdare fungerar, men den behöver matcha originalladdaren i spänning (V), samt matcha eller överstiga i ström (A). En snabb googling säger att originalladdaren ligger på 20V 2A. Så du behöver en laddare med rätt kontakt som är på 20V, och laddar med minst 2A.

EDIT: Kolla upp så att siffrorna stämmer, jag googlade bara lite snabbt ^^

Tack. Dina siffror stämmer. Men hur vet man om det är rätt kontakt? Står det någonstans eller måste man fråga MSI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Tack. Dina siffror stämmer. Men hur vet man om det är rätt kontakt? Står det någonstans eller måste man fråga MSI?

Skickades från m.sweclockers.com

Har köpt ett par universalladdare här i sverige och det brukar alltid följa med en instruktion.
"om du har en sån här dator använd den hör adaptern med den här polariteten"

Enda problemet jag haft är att just den adaptern jag behövde inte följde med, fick gå in på hemsidan för laddaren och beställa den, kom gratis och fraktfritt efter ett par dagar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av tråden. Hittade en universal laddare här i en affär. Dock så är den på 65 Watt. Den normala laddaren jag har är på 40 watt. Volten är lika på båda(19V).

Enligt säljaren så är det inga problem då datorn kommer "blocka" den högre effekten. Jag är orolig för skador på batteriet eller en snabbare degradering av batteriet över tid. Är dessa farhågor rimliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laddarens effekt är den maximala effekten den kan leverera.
Hur mycket effekt/ström den faktiskt levererar beror helt på hur mycket den inkopplade datorn drar.
Att skaffa en laddare med större maximal uteffekt än din gamla laddare är i sig absolut inget problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar som sagt utmärkt om laddaren har högre strömkapacitet/effekt, det viktiga är att spänningen är rätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com