Samsung 32 u32h850 får urtvättade färger efter en stunds spelande

Permalänk

Samsung 32 u32h850 får urtvättade färger efter en stunds spelande

https://imgur.com/a/WgekDlK

På denna bild är det vänster skärm som har problem, dock har jag svårt att se problemet i något annat spel spelunky och självklart skrivbordet som syns på bilden. Tror att på bilden har den vänstra skärmen till och med brightens satt lägre i skärm inställningarna än den högra.

Detta hände senast igår från en nivå till en annan när jag spelade spelunky. Nu efter natten är färgerna som vanligt igen.

Skärmen är kopplad till en 2400g och kör på det interna grafikkortet.

Vad är det som händer?

Permalänk

Tydligen är "Windows 10 fall creators update washed out colors" en populär sökning. Någon med likande problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Låter som att skärmen använder någon form ljussensor som automatiskt ändrar ljusstyrkan. Typiskt en sådan där inställning som kan ligga dold i en undermeny med hyfsat kryptiskt namn, till exempel "Eco Sensor" eller liknande.

Permalänk

Jag har faktiskt en maxad lampa på vid just detta tillfälle. Brukar annars ha släkt. Ska kolla detta.

Permalänk

@Laxpudding:

Enligt Samsung support skall inte skärmen ha denna egenskap.

Har dock hittat mycket på nätet om tråkiga färger efter uppdatering av Windows 10.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/77j1jy/fall_creat...

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att gå in i NVidia-panelen, om du kör med sådant grafikkort, välja skrivbordets färginställningar och driva upp Digital Vibrance. Har för mig den heter så. Den piggar upp, så att säga, färger en del.

Permalänk

@Broder Truck:

AMD här tyvärr. 2400g med integrerad grafik närmare bestämt. Används som konsol gör retro och indie spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Radeon-drivarna har betett sig lite annorlunda ett tag där det blivit blekare färger/krympt färgrymd med vissa skärmar. Testa att gå in under Färg/Färgtemperatur och istället för "automatisk", klicka ur och välj 6500K för att se ifall det hjälper.

Permalänk

Samma fel är nu tydligt i bios. Så måste vara skärmen.

Permalänk

Säljaren (här på sweclockers) berättar att detta inte är första gång skärmen beter sig på detta sätt. Det blir alltså ytligare ett rma ärende för denna skärm. Det är inom 2 års garantin så det borde ju gå bra. Återkommer med hur det går.