Ny 3-4TB hårddisk till iMac

Permalänk
Medlem

Ny 3-4TB hårddisk till iMac

Min Seagate 3TB hårddisk i min iMac håller på att krascha. Haft dålig erfarenhet av Seagate, har även ägt en extern disk av samma märke som knarrade rätt högt. Har haft en 1TB WD i en annan iMac som funkat utmärkt, är snabb och tyst.

Vilken disk ska man köpa som är tyst och driftsäker? WD Blue eller WD Green? Skall vara en ren lagringsdisk inuti datorn. Är WD Red olämpligt för detta?

Permalänk
Medlem

WD Red är för RAID-system primärt, och passar dåligt här av skäl (extremt förenklat så kommer driven att "ge upp" ganska fort om den hittar ett läsfel istället för att försöka ett par gånger till som konsument-drivar gör).

WD Green är "miljövänliga" drivar, vilket innebär att rotationshastigheten är neddragen till 5400 rpm. Att det sparar WD pengar är säkert bara en slump.

WD Blue är sannolikt det bästa alternativet med de här parametrarna. Det är ingen märkvärdig drive, men det är bättre än alternativen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

WD Red är för RAID-system primärt, och passar dåligt här av skäl (extremt förenklat så kommer driven att "ge upp" ganska fort om den hittar ett läsfel istället för att försöka ett par gånger till som konsument-drivar gör).

WD Green är "miljövänliga" drivar, vilket innebär att rotationshastigheten är neddragen till 5400 rpm. Att det sparar WD pengar är säkert bara en slump.

WD Blue är sannolikt det bästa alternativet med de här parametrarna. Det är ingen märkvärdig drive, men det är bättre än alternativen.

Tack för svar. Finns det någon annan disk som är mer lämplig annars, än WD Blue? WD Black eller något annat märke?

Permalänk
Medlem

WD Black är snabbare med längre garanti men dyrare och mer högljudd. Det beror helt på vilka dina prioriteringar är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Allt med 5400 rpm går bort för operativssystem, så ska det sitta i en imac så antar jag att du har OS på den? Isåfall, köp en WD black. Om det är en ren lagringsdisk, köp en blue low power som rullar på 5400 rpm.

Skrivet av mpat:

WD Red är för RAID-system primärt, och passar dåligt här av skäl (extremt förenklat så kommer driven att "ge upp" ganska fort om den hittar ett läsfel istället för att försöka ett par gånger till som konsument-drivar gör).

WD Green är "miljövänliga" drivar, vilket innebär att rotationshastigheten är neddragen till 5400 rpm. Att det sparar WD pengar är säkert bara en slump.

WD Blue är sannolikt det bästa alternativet med de här parametrarna. Det är ingen märkvärdig drive, men det är bättre än alternativen.

Green finns väl inte ens kvar? Blue low power rullar också i 5400 rpm, antar att det är motsvarande ersättare för green.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Allt med 5400 rpm går bort för operativssystem, så ska det sitta i en imac så antar jag att du har OS på den? Isåfall, köp en WD black. Om det är en ren lagringsdisk, köp en blue low power som rullar på 5400 rpm.

Green finns väl inte ens kvar? Blue low power rullar också i 5400 rpm, antar att det är motsvarande ersättare för green.

Jag vet inte om de har planerat att göra om sin lineup, men det jag lärt mig sen gammalt är att Green är 5400-varvare, Blue är mellanklassen på 7200-varvare, och Black är de dyrare - oftast också 7200-varvare, men med större cache, spinner inte ner så ofta, osv. En snabbkoll på prisjakt just nu indikerar att de som finns på marknaden idag följer detta.

OP säger inte vilken modell iMac han har. I de lite äldre modellerna finns det plats för både en SSD och en HDD, antingen genom att man rycker ur den optiska driven eller genom att det finns en från början bredvid HDDn. Eftersom OP säger att det skall vara en ren lagringsdisk - och eftersom de mer moderna är rätt otrevliga att ta sig in i (skära sönder en dubbelhäftande tejp som sedan ersätts) - antog jag att det var en av de modellerna, 2011 och tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag vet inte om de har planerat att göra om sin lineup, men det jag lärt mig sen gammalt är att Green är 5400-varvare, Blue är mellanklassen på 7200-varvare, och Black är de dyrare - oftast också 7200-varvare, men med större cache, spinner inte ner så ofta, osv. En snabbkoll på prisjakt just nu indikerar att de som finns på marknaden idag följer detta.

OP säger inte vilken modell iMac han har. I de lite äldre modellerna finns det plats för både en SSD och en HDD, antingen genom att man rycker ur den optiska driven eller genom att det finns en från början bredvid HDDn. Eftersom OP säger att det skall vara en ren lagringsdisk - och eftersom de mer moderna är rätt otrevliga att ta sig in i (skära sönder en dubbelhäftande tejp som sedan ersätts) - antog jag att det var en av de modellerna, 2011 och tidigare.

Så var det när jag lärde mig också. Men om jag kollar på prisjakt (och inet, komplett mfl) så finns inte green som hdd kvar längre förutom från något enstaka sämre återförsäljare. Så jag hade inte rekommenderat en green till någon oavsett behov.

Tanken om en 2011 eller tidigare slog mig också, och då hade jag nog övervägt en nyare dator/mac om jag hade varit TS för att få senaste macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Så var det när jag lärde mig också. Men om jag kollar på prisjakt (och inet, komplett mfl) så finns inte green som hdd kvar längre förutom från något enstaka sämre återförsäljare. Så jag hade inte rekommenderat en green till någon oavsett behov.

Tanken om en 2011 eller tidigare slog mig också, och då hade jag nog övervägt en nyare dator/mac om jag hade varit TS för att få senaste macOS.

Kan hända att WD Green är borttagen som HDD nu. Kollade aldrig så nog, eftersom jag inte rekommenderade den.

Smaken är naturligtvis som baken, men personligen skulle jag gärna hålla liv i en gammal iMac just för att slippa uppgradera macOS. Min ligger kvar på Sierra och blir jag tvungen att gå upp till High Sierra så gör jag väl det, men inte längre. Mojave tog bort sub-pixel rendering och ett par bifunktioner, och Catalina tar bort stödet för 32-bitarsprogram. Apple gör kul grejor, men de tar bort funktioner jag använder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det gäller en iMac 27" retina från 2014, så den står sig än. Har en 128GB PCI-express SSD monterat från fabrik (fusion drive) där jag har OS på SSDn. Överväger också att köra en 1TB SSD 2,5" istället för en lagringsdisk och köra OS från den istället också, men det kostar lite mer. Behöver även köpa tempsensorn.

Det är klurigt att ta sig in i datorn men har gjort det förut, lite kladd med att göra rent den gamla dubbelhäftande tejpen bara.

Permalänk
Medlem

Idag bryr jag inte så mycket om diskmärke utan köper vid behov och lämpligt låg pris - istället har jag flera backupdiskar (idag minimum 2 uppsättningar) på allt som finns på dator och NAS och kör backup/synkning typ varannan gång om det inte hänt så mycket och uppdaterar båda om det är viktiga saker som hänt. Iom. att jag kör på btrfs (med dup på metadata) på backupdiskarna så kan man enkelt skapa generationsbackup med snapshot.

Hårddiskar går sönder förr eller senare (gäller SSD också och då är det ridå helt utan chans till räddning medans surrdiskar går ofta att gulla med och faktiskt få ut det mesta igen) - det är bara köpa läget att diskar går sönder förr eller senare precis som all annan elektronik och inte göra sig beroende på att all sin data bara finns på en enda lagring och förloras när denna går sönder - man skall räkna med att lagring och diskar går sönder och ändå inte tappa data.

Det finns en mekanisk part (som är ganska sällsynt att de havererar) och det finns en kretskortsmässig sida - som vart fall på WD-diskarna verkar vara den svaga sidan i konstruktionen för min del.

majoriteten av diskhaverierna och/eller störningar har legat på WD-diskar för min del - frågar du andra så kan det vara precis tvärt om.

Själv så försöker jag stötta Toshiba-diskar när tillfälle ges och prisgapet inte är förstort för likvärdig alternativ av anledningen att vi behöver ha kvar 3 aktörer och att det inte reduceras till 2.

Snurrdiskar kommer att finnas länge ännu men inte i laptop eller arbetsdatorer - men som extern USB-disk av snurr typ för backup och arkivering. Det kommer också märkas genom att det är alltmer bara stora diskar som går att köpa eftersom det är detta molntjänsterna behöver för sin lagring - att SATA kanske blir det dyrare alternativet då volymerna har SAS-gränssnitt för de stora aktörerna etc.

Till detta är snurrdisk överlägset för långtidaförvaring utan strömsättning och för arkivering medans alla former av MLC,TLC och QLC-minne är inte något man skall lagra data strömlöst på mer än max ental månader... till detta är det inte eknomiskt försvarbart att lagra många TB data på flashminne om det inte används aktivt hela tiden.