Microsoft överväger dedikerad Office-knapp för tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg Microsoft Office Keyboard från runt millenieskiftet, som hade dedikerade knappar för Word, Excel och PowerPoint etc. Jag tycker att de ska hålla sig där, utanför de vanliga tangenterna — och inte stjäla plats från de vanliga tangenterna man är van vid.

Det bästa vore kanske om det följde med ett program till Microsoft Office som gjorde om Meny-tangenten till Office-knapp, om användaren väljer att ha det så. Då skulle det stödja alla standard Windows-tangentbord med Meny-tangent istället för bara Microsoft's

Skrivet av mpat:

Jag tror att de två knapparna redan skickar olika signaler (typ Windows-vänster och Windows-höger) vilka X11 normalt sett tolkar som Super eller möjligen som Meta (tror att det var Meta förr och är Super nu, men det var länge sen jag gjorde något med X11).

X11 är konfigurerbart, och kan egentligen binda den till vad som helst. Vad som är förinställt är olika i olika skrivbordsmiljöer.
Sun-tangentbord med USB har en Meta-symbol på tangenten, men om man kör man Gnome i Sun Solaris (eller annat Unix/Linux-OS) så är den bunden till Super.

Skrivet av skog1s:

Vad gör en "högerklicksknapp" på T-bordet frän?

Mitt qpad mk-85 har den (?) Och det är den mest oanvända. Som tur är så kan man ju binda om den

Den kallas "Meny-tangenten" (Eng: Menu key). Jag har den bunden till Compose under Linux/X11 för att lätt kunna skriva ovanliga tecken.
Om man använder ett Sun-tangentbord med USB under Windows och trycker "Compose"-tangenten på tangentbordet så funkar den som "Menu", men det finns tredjeparts-program för att få en Compose-tangent i Windows också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Windowsknappen, det är fint att ha en knapp för generella genvägar som inte är specifika till vissa program eller så. Menyknappen gillar jag också även om den inte alltid fungerar som den borde, alltså ett högerklick vid markören. Mycket användbart vid en massa tillfällen, när man programmerar i VS är den guld exempelvis.

Men en Office-knapp är ingen bra idé av diverse orsaker som har tagits upp i tråden. Office finns inte på alla datorer så den hade varit helt onödig i många fall exempelvis. Man behöver heller ingen speciell knapp för att kunna starta olika Officeprogram, är man en person som hade använt en sådan knapp så har man sannolikt kompetensen att trycka start och börja söka.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Söderbäck:

För min del gör det skillnad.
Idén om att använda tangentbordslayouten som reklamplats för office (eller andra program för den delen) har jag väldigt svårt för.

Det håller jag med om ur en principiell synvinkel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad sägs om enkla jäkla macron istället? Office-knapp är det sista jag vill ha. Jag vill egentligen ha så lite med Office att göra som möjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda man använder höger windows-knapp till är att trycka win+L för att snabbt låsa datorn. Smidigt när man har kaffekoppen i andra handen och redan har halvt rest sig upp från stolen.

Permalänk
Medlem

Så länge den vänstra windows-knappen är kvar så kvittar det för mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Det enda man använder höger windows-knapp till är att trycka win+L för att snabbt låsa datorn. Smidigt när man har kaffekoppen i andra handen och redan har halvt rest sig upp från stolen.

Haha att man aldrig tänkt på att det kanske går att använda den högra tangenten till det, av precis den anledningen du nämner också. Tack!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Använder aldrig Windows tangenterna till något. Brukar stänga av dem i registry för att undvika trycka på dem av misstag. Windows-tangenterna och Caps-lock borde inte finnas.

Men så länge Microsoft inte tvingar fram en ny tangent utan byter ut en av de värdelösa windows-tangenterna så bryr jag mig inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något som hindrar Microsoft från att helt använda "meny/högerklick"-knappen som den är idag som en Office-knapp?

Om man bara trycker på Meny-knappen för sig så funkar den som den alltid gjort, men man kan använda den för att starta Office-program genom att trycka t.ex. Meny+W. Det är helt analogt med hur Windows-tangenten funkar.

Det här skulle inte ens behöva vara något inbyggt i Windows. Den "launchern" skulle kunna bundlas med Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om man bara trycker på Meny-knappen för sig så funkar den som den alltid gjort, men man kan använda den för att starta Office-program genom att trycka t.ex. Meny+W. Det är helt analogt med hur Windows-tangenten funkar.

Cool idé!
Men undrar om det funkar i praktiken?
Mitt tangentbord har inte en menyknapp så jag kan inte testa, men högerklicksmenyerna har ofta inbyggda kortkommandon för de olika menyvalen redan och de diffar från app till app, så kommer inte de riskera att krocka med de office-specifika?

Tex, om du högerklickar på skrivbordet i windows och sen trycker B så hamnar du på bildskärmsinställningar. (i ett svenskt windows iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Cool idé!
Men undrar om det funkar i praktiken?
Mitt tangentbord har inte en menyknapp så jag kan inte testa, men högerklicksmenyerna har ofta inbyggda kortkommandon för de olika menyvalen redan och de diffar från app till app, så kommer inte de riskera att krocka med de office-specifika?

Tex, om du högerklickar på skrivbordet i windows och sen trycker B så hamnar du på bildskärmsinställningar. (i ett svenskt windows iallafall)

Menyn dyker inte upp förrän man släpper högerklickstangenten. Precis som windows-knappen. Så det är safe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Menyn dyker inte upp förrän man släpper högerklickstangenten. Precis som windows-knappen. Så det är safe.

Neat! Då finns det ju potential där. Behöver ju egentligen inte ändra någon nuvarande funktionalitet alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.