Asus ROG Strix Z270H Gaming i7 7700K dual channel fungerar inte

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix Z270H Gaming i7 7700K dual channel fungerar inte

Köpte i dagarna ett paket med ett Asus ROG Strix Z270H Gaming och en deliddad i7 7700K. Hade köpt Ballistix 3000MHz minne till detta men efter att dual channel inte fungerade så bytte jag ut minnet mot Corsair Vengeance 2x8GB 3000MHz C15.

När jag kör båda stickorna får jag minnesfel (orange LED i övre högra hörnet av mobot) men med valfri sticka kan jag köra single channel utan några problem, spela spel, stresstesta etc.

När jag googlar så kan det vara så att moderkortet försöker boota upp i för låga timings och inte klarar av det i dual channel mode men precis mäktar med det i single channel 2133MHz 15-15-16-36-374-2T

Kan det ligga något i det? Hur ställer jag in så att den startar på slappare timings i, säg 3000MHz?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Okej, efter några timmars velande fram och tillbaka lyckades jag tvinga upp volten på minnet till 1.35v och fick båda stickorna att starta i 3000MHz. Efter så många reset cmos och plocka i och ur minnen fick jag det äntligen att funka. Nu rör jag ingenting och njuter av stunden.

Det känns tydligt att det är strömmen till minnet som var nyckeln för att få dem att starta oavsett frekvens. Den ville inte köra 2st i 2133MHz med standard volt. Det var bara att mata på 1.35v och för att göra det fick jag använda XMP-profilen för 3000MHz.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!