Stänga av "Spread Spectrum" på mitt B450 / Ryzen 5 1600

Permalänk

Stänga av "Spread Spectrum" på mitt B450 / Ryzen 5 1600

Hej.

Har hört att man ska staäla "Spread Spectrum" till AV när man klockat sin CPU.
Jag har hittat allt det andra som tydligen var viktigt - men hittar inte denna inställning.

Någon som vet? Asus B450-F, senaste Bios.

Ha en fin midsommar!

Orkar inte.
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej.

Har hört att man ska staälla "Bread Spectrum" (bröd spektrumet?)* till AV när man klockat sin CPU.
Jag har hittat allt det andra som tydligen var viktigt - men hittar inte denna inställning.

Någon som vet? Asus B450-F, senaste Bios.

Ha en fin midsommar!

*) Bara min humor. Bry er inte...

Spread spectrum?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Det här blev mer komiskt än jag tänkt. Haha.. Spread Spectrum ja! (tog bort skämtet med..haha) Fått mat nu, så hjärnan funkar igen.

Precis. Spread Spectrum. Hittar inte var detta ska stängas av i Bios?'

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Jag höll på med detta på 90 talet, har inte sätt det nu på senare år dock

Permalänk
Medlem

Är en inställning moderkortstillverkare inte längre ger en tillgång till. Kan finnas i vissa MODDADE BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Är en inställning moderkortstillverkare inte längre ger en tillgång till. Kan finnas i vissa MODDADE BIOS.

Vissa tillverkare isf.
Mitt Asus ROG x470-I ger mig tillgång till denna inställningen, dock har jag inte märkt någon skillnad i stabilitet alls med varken av eller på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Är en inställning moderkortstillverkare inte längre ger en tillgång till. Kan finnas i vissa MODDADE BIOS.

Både mitt X370 Prime Pro och Crosshair VII har den inställningen högst tillgänglig att leka med, så det där stämmer helt enkelt inte alls.

Däremot så kan det vara så att på de extremt snorbilliga korten så saknas många inställningar som man normalt får på de normalt prissatta korten och upp, och spread spectrum är väl en sådan sak.

Att stänga av Spread Spectrum har främst betydelse när man håller på med finmaskig överklockning och verkligen vill krama ur all prestanda ur sitt system, så det gör mer nytta på normaldyra brädor och upp, och därför är det nog så att inställningen saknas på billigare brädor. Validering av funktioner tar tid och kostar pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Där ser man. Visste inte att B450-F var klassat som "billigt". Men alltid lär man sig något...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Där ser man. Visste inte att B450-F var klassat som "billigt". Men alltid lär man sig något...

tror inte han specifikt menar att just ditt kort är snorbilligt utan dom aboslut billigaste korten man kan köpa..

min gramatik midsommardagen är som bambi på hal is.
Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Där ser man. Visste inte att B450-F var klassat som "billigt". Men alltid lär man sig något...

Det finns ju definitivt billigare kort, men dyrt är det inte. I det här fallet kan det vara så att ASUS valt att inte ha med Spread Spectrum på B*50 brädorna då det som sagt kostar mer tid och pengar i validering av UEFI ju mer inställningar man ger använren tillgång till. Jag tankade ner manualen för ditt kort och mycket riktigt så verkar det som inställningen saknas. På Strix X470-F finns inställningen under Digi+ VRM-menyn, så om den fanns så är det där du skulle hittat den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju definitivt billigare kort, men dyrt är det inte. I det här fallet kan det vara så att ASUS valt att inte ha med Spread Spectrum på B*50 brädorna då det som sagt kostar mer tid och pengar i validering av UEFI ju mer inställningar man ger använren tillgång till. Jag tankade ner manualen för ditt kort och mycket riktigt så verkar det som inställningen saknas. På Strix X470-F finns inställningen under Digi+ VRM-menyn, så om den fanns så är det där du skulle hittat den.

Tack för infon!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Inställningen fanns inte i de 3st olika Am4 moderkorten jag testat med i alla fall och fanns med mitt mycket gamla billiga moderkort för Am2+

Gigabyte AB350-Gaming 3
Biostar X470GT8
Asus Prime B450-Plus
Dessa hade inte den inställningen stock. Vet att Gigabyte ger inte tillgång till det om man inte kör med Moddade bios/eller vissa beta versioner som råkat ha det med(dock tillbakadragna versioner)

Permalänk
Medlem

Mitt AsRock N68C-S Ucc (AM2+/AM3 bräda)har inställningen och det hjälper att stänga av spread spectrum när man överklockar FSB. Tror inte det finns på AM4.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Inställningen fanns inte i de 3st olika Am4 moderkorten jag testat med i alla fall och fanns med mitt mycket gamla billiga moderkort för Am2+

Gigabyte AB350-Gaming 3
Biostar X470GT8
Asus Prime B450-Plus
Dessa hade inte den inställningen stock. Vet att Gigabyte ger inte tillgång till det om man inte kör med Moddade bios/eller vissa beta versioner som råkat ha det med(dock tillbakadragna versioner)

Skrivet av Fenrisulvfan:

Mitt AsRock N68C-S Ucc (AM2+/AM3 bräda)har inställningen och det hjälper att stänga av spread spectrum när man överklockar FSB. Tror inte det finns på AM4.

Jo, inställningen finns definitivt på AM4, men inte på vissa billiga kort. Jag kan bekräfta att av personlig erfarenhet så finns det på X370 Prime Pro, Crosshair VII hero, och Strix X470-F, och säkerligen massor av andra kort, och det hjälper till med stabiliteten vid manuell överklockning eller vid PBO, men först när man börjar närma sig situationer där snabbt transient response är viktigt för stabil OC.

Så, igen... Det är inte så att funktionen inte finns på AM4. Jag förklarade det i ett inlägg högre upp men ger svar på tal och citerar istället ifall det är så att alla inte läst alla inlägg i tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.