Stänga av "Spread Spectrum" på mitt B450 / Ryzen 5 1600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Stänga av "Spread Spectrum" på mitt B450 / Ryzen 5 1600

Hej.

Har hört att man ska staäla "Spread Spectrum" till AV när man klockat sin CPU.
Jag har hittat allt det andra som tydligen var viktigt - men hittar inte denna inställning.

Någon som vet? Asus B450-F, senaste Bios.

Ha en fin midsommar!

Orkar inte.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av spacedebree:

Hej.

Har hört att man ska staälla "Bread Spectrum" (bröd spektrumet?)* till AV när man klockat sin CPU.
Jag har hittat allt det andra som tydligen var viktigt - men hittar inte denna inställning.

Någon som vet? Asus B450-F, senaste Bios.

Ha en fin midsommar!

*) Bara min humor. Bry er inte...

Spread spectrum?

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@evil penguin: Det här blev mer komiskt än jag tänkt. Haha.. Spread Spectrum ja! (tog bort skämtet med..haha) Fått mat nu, så hjärnan funkar igen.

Precis. Spread Spectrum. Hittar inte var detta ska stängas av i Bios?'

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Jag höll på med detta på 90 talet, har inte sätt det nu på senare år dock

9700K Asus Rog Strix Z390-i 32GB 3200MHz
1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2004

Är en inställning moderkortstillverkare inte längre ger en tillgång till. Kan finnas i vissa MODDADE BIOS.

Biostar x470GT8, AMD Ryzen 7 1700@4050Mhz, 4x8Gb Kingston HX434C19FB2K2/16, XFX RX 480 RS 4Gb, Crucial MX300 525Gb, Logitech MX Master, Logitech G610 Orion Brown. Samsung 55Q8DN. Custom Alphacool Watercooling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Nighthog:

Är en inställning moderkortstillverkare inte längre ger en tillgång till. Kan finnas i vissa MODDADE BIOS.

Vissa tillverkare isf.
Mitt Asus ROG x470-I ger mig tillgång till denna inställningen, dock har jag inte märkt någon skillnad i stabilitet alls med varken av eller på.

CPU: 3600 4200Mhz (Manuellt överklockad)
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1070 TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Nighthog:

Både mitt X370 Prime Pro och Crosshair VII har den inställningen högst tillgänglig att leka med, så det där stämmer helt enkelt inte alls.

Däremot så kan det vara så att på de extremt snorbilliga korten så saknas många inställningar som man normalt får på de normalt prissatta korten och upp, och spread spectrum är väl en sådan sak.

Att stänga av Spread Spectrum har främst betydelse när man håller på med finmaskig överklockning och verkligen vill krama ur all prestanda ur sitt system, så det gör mer nytta på normaldyra brädor och upp, och därför är det nog så att inställningen saknas på billigare brädor. Validering av funktioner tar tid och kostar pengar.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Där ser man. Visste inte att B450-F var klassat som "billigt". Men alltid lär man sig något...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av spacedebree:

Där ser man. Visste inte att B450-F var klassat som "billigt". Men alltid lär man sig något...

tror inte han specifikt menar att just ditt kort är snorbilligt utan dom aboslut billigaste korten man kan köpa..

min gramatik midsommardagen är som bambi på hal is.

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av spacedebree:

Det finns ju definitivt billigare kort, men dyrt är det inte. I det här fallet kan det vara så att ASUS valt att inte ha med Spread Spectrum på B*50 brädorna då det som sagt kostar mer tid och pengar i validering av UEFI ju mer inställningar man ger använren tillgång till. Jag tankade ner manualen för ditt kort och mycket riktigt så verkar det som inställningen saknas. På Strix X470-F finns inställningen under Digi+ VRM-menyn, så om den fanns så är det där du skulle hittat den.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju definitivt billigare kort, men dyrt är det inte. I det här fallet kan det vara så att ASUS valt att inte ha med Spread Spectrum på B*50 brädorna då det som sagt kostar mer tid och pengar i validering av UEFI ju mer inställningar man ger använren tillgång till. Jag tankade ner manualen för ditt kort och mycket riktigt så verkar det som inställningen saknas. På Strix X470-F finns inställningen under Digi+ VRM-menyn, så om den fanns så är det där du skulle hittat den.

Tack för infon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2004

Inställningen fanns inte i de 3st olika Am4 moderkorten jag testat med i alla fall och fanns med mitt mycket gamla billiga moderkort för Am2+

Gigabyte AB350-Gaming 3
Biostar X470GT8
Asus Prime B450-Plus
Dessa hade inte den inställningen stock. Vet att Gigabyte ger inte tillgång till det om man inte kör med Moddade bios/eller vissa beta versioner som råkat ha det med(dock tillbakadragna versioner)

Biostar x470GT8, AMD Ryzen 7 1700@4050Mhz, 4x8Gb Kingston HX434C19FB2K2/16, XFX RX 480 RS 4Gb, Crucial MX300 525Gb, Logitech MX Master, Logitech G610 Orion Brown. Samsung 55Q8DN. Custom Alphacool Watercooling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Mitt AsRock N68C-S Ucc (AM2+/AM3 bräda)har inställningen och det hjälper att stänga av spread spectrum när man överklockar FSB. Tror inte det finns på AM4.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Network Titan.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.2GHz|2x2GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Nighthog:

Inställningen fanns inte i de 3st olika Am4 moderkorten jag testat med i alla fall och fanns med mitt mycket gamla billiga moderkort för Am2+

Gigabyte AB350-Gaming 3
Biostar X470GT8
Asus Prime B450-Plus
Dessa hade inte den inställningen stock. Vet att Gigabyte ger inte tillgång till det om man inte kör med Moddade bios/eller vissa beta versioner som råkat ha det med(dock tillbakadragna versioner)

Skrivet av Fenrisulvfan:

Mitt AsRock N68C-S Ucc (AM2+/AM3 bräda)har inställningen och det hjälper att stänga av spread spectrum när man överklockar FSB. Tror inte det finns på AM4.

Jo, inställningen finns definitivt på AM4, men inte på vissa billiga kort. Jag kan bekräfta att av personlig erfarenhet så finns det på X370 Prime Pro, Crosshair VII hero, och Strix X470-F, och säkerligen massor av andra kort, och det hjälper till med stabiliteten vid manuell överklockning eller vid PBO, men först när man börjar närma sig situationer där snabbt transient response är viktigt för stabil OC.

Så, igen... Det är inte så att funktionen inte finns på AM4. Jag förklarade det i ett inlägg högre upp men ger svar på tal och citerar istället ifall det är så att alla inte läst alla inlägg i tråden.