Scam gtx 1080, år 2017 uppdatering

Permalänk

Scam gtx 1080, år 2017 uppdatering

kanske lagt detta på fel ställe flytta isf!

Hej alla Swec!
De va så att en person här på SweC började scamma folk.
De va i slutet på 2017 och jag skulle köpa ett gtx 1080, men blev fattig utan något grafikkort.
Sen efter lite snack med andra medlemmar som hade blivit utsatta så gjordes en hel hög med anmälningar mot denna medlem.
Så nu idag kom de en hög papper från Domstolen där personen som scammade hade blivit dömd och ska betala ut ett skadestånd till alla brottsoffer.
Dock väldigt kluddigt de där med skadestånd, för de är inget som kommer automatiskt om inte den personen som påverkat skadorna kontakter brottsoffret för en uppgörelse.. för annars måste man själv ansöka om att driva in de via olika aktörer...
Aja de löser sig iaf.
De jag vill ha sagt!
Det hjälper faktiskt att anmäla bedrägerier om men är envis och står på sig samt att fler vågar att göra anmälan!

Jag personligen ringde och tjata hela tiden till polisen att de skulle ta tag i de och lösa detta.

Men någon som har fått skadestånd som kan berätta hur jag ska gå vidare om denna personen nu ej har inkomst eller ekonomiska tillgångar, så han/hon kan betala ut skadeståndet?

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Powerjimmy:

kanske lagt detta på fel ställe flytta isf!

Hej alla Swec!
De va så att en person här på SweC började scamma folk.
De va i slutet på 2017 och jag skulle köpa ett gtx 1080, men blev fattig utan något grafikkort.
Sen efter lite snack med andra medlemmar som hade blivit utsatta så gjordes en hel hög med anmälningar mot denna medlem.
Så nu idag kom de en hög papper från Domstolen där personen som scammade hade blivit dömd och ska betala ut ett skadestånd till alla brottsoffer.
Dock väldigt kluddigt de där med skadestånd, för de är inget som kommer automatiskt om inte den personen som påverkat skadorna kontakter brottsoffret för en uppgörelse.. för annars måste man själv ansöka om att driva in de via olika aktörer...
Aja de löser sig iaf.
De jag vill ha sagt!
Det hjälper faktiskt att anmäla bedrägerier om men är envis och står på sig samt att fler vågar att göra anmälan!

Jag personligen ringde och tjata hela tiden till polisen att de skulle ta tag i de och lösa detta.

Men någon som har fått skadestånd som kan berätta hur jag ska gå vidare om denna personen nu ej har inkomst eller ekonomiska tillgångar, så han/hon kan betala ut skadeståndet?

Skönt det börjar lösa sig, går det inte ansöka från brottsoffer fonden så måste han betala dit sen.

Permalänk

@anon298854: jo kanske läste något om de, men att man först skulle gå via kronofogden, hemförsäkring, arbetsgivarförsäkring osv o sista valet sen via brottsoffermyndigheterna

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Powerjimmy:

@Ister: jo kanske läste något om de, men att man först skulle gå via kronofogden, hemförsäkring, arbetsgivarförsäkring osv o sista valet sen via brottsoffermyndigheterna

Så krångligt tror jag inte det är.
Hör med de iallafall.

Permalänk

@anon298854 ja jag ska kolla upp de

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontaktat kronofogden och hört efter hur man går tillväga. De lär ha bra kunskap om denna typ av fall, och har enligt vad jag hört (har haft mycket begränsad kontakt med dem själv) väldigt hjälpsam personal.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag skulle kontaktat kronofogden och hört efter hur man går tillväga. De lär ha bra kunskap om denna typ av fall, och har enligt vad jag hört (har haft mycket begränsad kontakt med dem själv) väldigt hjälpsam personal.

Blir väl en vanlig skuld ifall personen inte kan betala som kronofogden försöker driva in ifall personen ifråga har 0 kr i tillgångar och inkomster så bör TS inte förvänta sig pengarna snart kan nog dröja ett tag till.

Brottsoffermyndigheten brukar inte normala fall ersätta ren förmögenhets skador skadar aldrig att testa men tror inte de betalar ut några pengar.

https://www.kronofogden.se/Skadestand3.html

https://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/brottsskadee...

Utdrag från Brottsoffermyndigheten hemsida.

"Det är svårt att få brottsskadeersättning för sakskador eller så kallade rena förmögenhetsskador. Med sakskada menas skada på föremål, till exempel genom skadegörelse, eller förlust av föremål genom stöld. En ren förmögenhetsskada är en ekonomisk skada som uppkommer utan att någon drabbas av en sakskada eller en personskada, till exempel att någon utsatts för bedrägeri."

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Tackar:)

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Det kommer landa i att personen är skuldsatt och inte kan betala ersättning, tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det går bra med skadeståndet för dig. Vill inte vara negativ men i min erfarenhet så om personen inte har några tillgångar eller någon möjlighet att betala så tar det tid. En person blev dömd att batala skadestånd till mig 2014 och det har inte kommit något än. Då blev han ändå dömd för misshandel. Men som sagt då var det bara jag. Är ni en bunt folk kanske det väger tyngre.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Ja, men om han blev dömd att betala skadestånd så måste detta betalas in ett eller annat vis enligt domen, ska de SKA vara betalt fram till ett visst satt datum enligt papperna.
Så om de kommer från honom eller via en annan aktör de kvittar, men om de ej kommer från gärningspersonen så får man själv gå via kronofogden, hemförsäkringar etc

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag hoppas att det går bra med skadeståndet för dig. Vill inte vara negativ men i min erfarenhet så om personen inte har några tillgångar eller någon möjlighet att betala så tar det tid. En person blev dömd att batala skadestånd till mig 2014 och det har inte kommit något än. Då blev han ändå dömd för misshandel. Men som sagt då var det bara jag. Är ni en bunt folk kanske det väger tyngre.

Det suger ju verkligen..
Jag blev misshandlad i mitten av 90 talet och fick skadestånd som brottsofferjouren betalade ut till mig efter typ 6 månader.
Idag verkar det vara svårare och krångligare..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Ja, men om han blev dömd att betala skadestånd så måste detta betalas in ett eller annat vis enligt domen, ska de SKA vara betalt fram till ett visst satt datum enligt papperna.
Så om de kommer från honom eller via en annan aktör de kvittar, men om de ej kommer från gärningspersonen så får man själv gå via kronofogden, hemförsäkringar etc

Ha en inte för stora förhoppningar att du verkligen kommer att få några pengar. Det är Kronofogden du får gå till om han inte betalar. De får sedan försöka driva in pengarna. Men har killen inga tillgångar, så finns det inga pengar över till dig.

Det finns massor av folk som väntar på att Kronofogden skall lyckas driva in pengar till dem, men de väntar många gånger förgäves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Ha en inte för stora förhoppningar att du verkligen kommer att få några pengar. Det är Kronofogden du får gå till om han inte betalar. De får sedan försöka driva in pengarna. Men har killen inga tillgångar, så finns det inga pengar över till dig.

Det finns massor av folk som väntar på att Kronofogden skall lyckas driva in pengar till dem, men de väntar många gånger förgäves.

Kan man inte få endel via brottsofferfonden?

Permalänk

asså skojjar ni? Då kan alla som e fattiga gå o lura tills sig miljoner av kronor och slösa allt tills dem åker dit o slippa betala tbx? nja de tror jag ej riktigt

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kan man inte få endel via brottsofferfonden?

Så här står det på brottsoffermyndighetens hemsida:

Brottsofferfonden bildades 1994 och är en fond uppbyggd av medel från dömda gärningspersoner. Fondens övergripande syfte är att stödja olika projekt och verksamheter som bidrar till att öka kunskapen om brottsoffer och ge bättre bemötande och stöd till brottsoffer. Brottsofferfondens medel går alltså inte till brottsskadeersättning till enskilda brottsoffer.

Brottsoffermyndigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

asså skojjar ni? Då kan alla som e fattiga gå o lura tills sig miljoner av kronor och slösa allt tills dem åker dit o slippa betala tbx? nja de tror jag ej riktigt

Tyvärr så är det ju så, men det innebär även att personerna aldrig kan äga nånting själva, då kan det utmätas av kronofogden.
Så fungerar bilmålvakter, eftersom man tidigare inte fått ta bilar som utmätning, varför kommer jag inte ihåg just nu, men har för mig dom ändrade på det där, eller om det bara vara ett förslag!
Hur som helst, där står en person som ägare på x antal bilar, personen som egentligen äger bilen, betalar 500-800kr/månad för denna tjänsten, dom kan då köra och parkera hur dom vill.
Målvakten får miljoner i skulder, men eftersom inget förutom bilarna står i hans namn så kan inte tex kronofogden göra nånting.
Hus osv får står på ett företag eller sambo, dock inte officiellt sambo. Krångligt liv, men det går/gick iaf.
Kommer ihåg jag läste om någon som fått skuldsanering när han hade typ 60 miljoner i skulder eller något sånt, tror han höll på att betala av det för vill minnas att han något år senare var nere på typ 1,5 miljoner eller liknande.
Har man 3000 bilar som står på ens namn, så är det rätt mycket pengar/månad, så man förstår ju varför det görs.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Absurt! om man är dömd till att betala skadestånd så ska man, själv varit dömd till skadestånd och va tvungen att betala annars blev de kronofogden snabbt som tusan även om jag ej kunde betala.
Men den som är drabba ska ju ha sitt skadestånd, annars är de ju helt onödiga resurser att hålla rättegång osv ju och döma en person om denna personen ändå inte kan ta sitt straff

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Hedersmedlem

Polisen här i Huddinge delade med sig ett inlägg i veckan om två ingripande mot bilförare (har för mig de körde för fort) där de under ingripande kunde notera att personerna hade Kronofogden efter sig för skulder och där de direkt i ena fallet tag en klocka och ett guldhalsband (totalt värde 90000 kr) och i andra fallet beslagtog den Ferrari som föraren körde.

Så även om en person inte kan betala just nu så kommer Kronofogden hänga efter och förhoppningsvis kan det komma ett tillfälle i framtiden när pengarna kommer. Det viktiga här tycker jag dock är att det ändå är så att folk döms för bedrägeri och att det inte alls är onödigt att anmäla.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Det beror ju på lite vem du är hur farligt det är med en kronofogdeskuld och en dom. För en vanlig skötsam person så kan det vara väldigt kännbart. För en person som inrättat sitt liv som kriminell spelar det oftast ingen roll alls. Så länge du inte har utmätbara tillgångar så kan de inte göra något alls. Och är du en "professionell" bedragare såhar du redan en massa skulder hos kronofogden vilket betyder att hus och bil står på din mamma eller fru eller någon annan närstående. Och om du skulle bli dömd till fängelse är det bara att låta bli att dyka upp så slipper du fängelse. Det är faktiskt helt lagligt i Sverige.
https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-gommer-sig-undan...
Det är egentligen bara de som är häktade och blir överförda direkt till fängelse som fängelse är obligatoriskt i Sverige. Men då har du ju mördat någon och inte scammat några tusen personer på grafikkort eller andra prylar. Och de som har en så pass ordnad tillvaro att de tjänar på att sitta en stund i fängelse och sedan komma ut.

Permalänk
Medlem

Det finns två sorters mål hos kronofogden, allmänna och enskilda.
Allmänna mål som är något samhället ska ha in som skatter och även böter hamnar i den kategorin.
Allmänna mål går före enskilda mål i prioritet så de betalas alltid först innan enskilda mål kan få något.

Enskilda mål är allt annat som kreditskulder samt obetalda avgifter och räkningar och även skadestånd till privatpersoner räknas under den kategorin.

Så först får man då vänta på att alla allmänna skulder har betalats innan enskilda mål kan börja ge något tillbaka.
Dessutom delas då skulden till de olika kreditgivarna och fordringsägare proportionerligt så var och en får betalt efter hur stor andel av totalskulden de har, detta gör att om någon har stora skuldposter så blir den proportionerliga delen av ett skadestånd på några tusenlappar en väldigt liten del av utmätningen om personen har stora krediter o skulder som ej betalats.

Ofta har en sådan här person också så lite tillgångar att utmätning av egendom inte ger något samtidigt som det inte är ovanligt att inte heller löneutmätning av inkomst ger så mycket när man har dragit bort det existensminimum man har rätt till.

Om det till äventyrs nu ändå skulle bli ett överskott på exempelvis 2000 kr/mån som kan utmätas så skall dessa sedan fördelas proportionerligt vilket innebär att har man skulder till banker/kreditgivare på ett antal hundratusen så blir det bara en liten rännil kvar till det där skadeståndet.

Och många ligger dessutom redan under existensminimum och då får fogden inte in något överskott att fördela samtidigt som skulderna bara växer så då får fordringsägarna inget alls.

Incitamentet att förändra livssituationen blir noll eftersom man ändå inte får behålla något över existensminimum så chansen att få pengar i dessa fall är nästan obefintlig. Brottsofferfonden betalar heller i regel inte ut skadestånd för sakskador som sådana här bedrägerier räknas som, utan det ska vara direkt kopplat till personskador typ våldsbrott för att de ska kunna gå in.
Dessutom skall man även i de fallen brottsofferfonden beviljat ersättning först ha prövat vägen genom kronofogden och först när inget finns att ta den vägen kan man sedan få från fonden.(fonden som i sin tur kan återkräva gärningsmannen på beloppet)

Så här fungerar det också om man haft otur i livet med skilsmässa eller sjukdom och arbetslöshet vilket kan hända ganska många och det går då väldigt fort att gå från noll anmärkningar till att sitta med stora skulder hos fogden med allt vad det innebär att spärras överallt.
Det är därför möjligheten till skuldsanering finns därför att samhället förlorar väldigt mycket på om en person aldrig kan resa sig igen.
Det är helt enkelt bättre om människor får en chans att starta om än att åsamka samhället stora kostnader livet ut.

Det krävs också mycket av den enskilda under en skuldsanering, om man missköter sig kan den dras tillbaka och man sitter då fast med alla skulder igen och långtifrån alla får en skuldsanering beviljad. Det måste också vara så att man för mycket lång tid framåt ändå inte skulle haft några möjligheter att betala sina skulder. Har man en hygglig inkomst och kan betala skulden på rimlig tid får man ingen sanering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

asså skojjar ni? Då kan alla som e fattiga gå o lura tills sig miljoner av kronor och slösa allt tills dem åker dit o slippa betala tbx? nja de tror jag ej riktigt

Därför det lönar sig att vara yrkes kriminell. Ha allt svart.
Ju högre skuld du har på dig desto mer skiter du it.

Är du med i gäng så är det inga problem att leva hela livet svart med höga vita skulder.