Permalänk
Medlem

Feedback kontorsdator

Datorns enda krävande program är Autodesk Revit och Autodesk Autocad Architecture. Dvs sjukt mycket väntan på singeltrådsoperationer. GPU skippar jag nog helt tillsvidare, den jag satt in är en placeholder. Just denna skall vara ansluten i vårt lilla konferensrum till en Samsung QM55R. Men den skall vara i linje med våra övriga workstations. CPUn verkar ju oslagbar på singeltrådsprestanda och 64GB är nödvändigt för stora cadfiler. Lite bekväm av mig med Asus, har alltid kört. Moderkortet jag valt är väl mest för det har WS i namnet. Men krav är också anslutning för USB 3.1 Gen 2 och USB 3.1 på moderkortet för fronpanelsanslutning som jag inte hittade på prisjakt, bara amazon. Chassit är det enda jag hittar som inte har knappar på toppen eftersom chassit skall kunna monteras under bord. Just denna kommer monteras i rummet bakom där TVn monteras men den ska som sagt kunna ersätta en av våra andra om någon går sönder. Just denna dator måste jag bygga klart inom tre veckor (innan min semester). Kommer agera lite double duty som remote desktop för VPN-anslutna laptops. Eventuellt kör jag en VM på den för en användare. GPU tänkte jag som sagt avvakta lite med (hänger lite på skärmen och en del på autodesks programvaror, nu har ju en plugin till Revit gjort att man kan köra sina modeller i unreal-motorn så då kanske den styr helt vad som är bästa grafikkortet.

Alla synpunkter är välkomna, tack i förväg.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 190 kr hos Dustin)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC (3 190 kr hos NetOnNet)
Chassi: Corsair Carbide 330R Blackout Edition (Ej PSU) (1 389 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS WS Z390 Pro (4 890 kr hos Dustin)
RAM: Kingston HyperX Predator 64GB 3000MHz DDR4 Ej ECC (6 359 kr hos Dustin)
SSD: Samsung 970 PRO series SSD 1TB M.2 (MZ-V7P1T0BW) (3 654 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Platinum (1 299 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (899 kr hos Inet)
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 64-bit OEM (1 690 kr hos Inet)
Tangentbord: Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 (1 025 kr hos Dustin)
Mus: Logitech G305 Lightspeed (399 kr hos Inet)
Fläkt: Noctua NF-A12x25 PWM x3 (897 kr hos Inet, 299 kr/st)
Summa: 30 881 kr

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt en Xeon och ECC-minne till en workstation. Känns som moderkortet fått tillägget WS i namnet ganska oförtjänt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Personligen hade jag valt en Xeon och ECC-minne till en workstation. Känns som moderkortet fått tillägget WS i namnet ganska oförtjänt.

Senaste uppsättningen (senaste tre åren) valde jag att skippa Xeon och ECC, jag känner inte att vi förlorat något på det, tvärtom, idag är det ännu värre när det kommer till singeltrådsprestanda, Xeon erbjuder helt enkelt inget, kostar skjortan och presterar sämre. Hade jag känt att ECC var ett krav känns AMD Ryzen 3xxx betydligt mer prisvärda. Men jag kan ha fel, har du förslag på mobo/cpu/minnen?

Permalänk
Medlem

Intel Xeon E3-1285v6 (ca 5000kr exkl. moms), Asus P10S WS (ca 2200kr), 64GB ECC RAM (5000-6000kr). Blir ungefär samma pris som ditt eget förslag ovan, vilket absolut är en bra dator.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok, hittade ett annat problem, chassit verkar inte finnas någonstans så det kan bli en evig väntan på en rätt föråldrad produkt. Största problemet är ju att jag vill kunna hänga chassit under bord. Borde väl gå med denna om jag kopplar resetknappen till power.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12599801