SweClockers tidskapsel – hur ser datorerna ut om 20 år?

Permalänk
Medlem

Jag personligen hoppas på ett VR headset som finns i mangan Sword Art Online. Givetvis inte med vissa nackdelar som även tas upp i serien. Även att MMO kommer ha avståndsbaserat ljud så att om man säger något i spelet kan inte alla höra, sådant kräver idag att man sitter med 3e parts program exempelvis Teamspeak & Discord.

Det första är troligen inte något som kommer ske, men den andra förhoppningen borde inte vara omöjlig att uppnå.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det egentligen ser så annorlunda ut jämfört med idag. Företagen har gått till molnet och hör bara med tunna klienter i stort. Bara användare som är i behov av kraftfullare system kommer att köra på fysisk hårdvara. Tror inte det kommer att finnas så många tunga klienter utan i princip all programvara som finns är körs direkt i webbläsaren. Även OS:et kommer att ligga i molnet. M.a.o so tror jag att du bara loggar in mot en server och således inte är beroende av någon fysisk enhet. Privat kommer du fortfarande att ha fysiska enheter precis som idag men du kommer att köra allt från molnet även hemma. Alla apparater du har i hemmet kommer att vara uppkopplade mot molnet och allt är integrerat med samma system. Du kan styra varje enskild apparat precis som du vill med en och samma app. Gamingprylar kommer dock att finnas kvar då det ju är roligt med fysiska prylar att leka med men hårdvara kommer att vara hutlöst dyrt och ingen medelsvensson har längre råd med att bygga egna system utan får hålla sig med konsoler.

Permalänk

Min första tanke var att screena vad man vill på vilken skärm i din närhet (chromecast?) med löstagbart tangentbord och mus och handkontroll om så vill (dvs bluetooth) och sedan streamas dina appar och folders ifrån en tjänst du hyr från tex din Microsoft Mobiltelefon (klocka?) (om man nu har en Windows telefon?).
På detta konto finns även kryss-box, pc-spel som Premium-user och Super-premium-user, "299:-/månaden?"
Subscribe på Sony och få Playstation-spel streamat till ditt konto, precis som Spotify och Netflix.

Jag minns känslan första gången jag lyckades streama mp3 utan "lagg", det var häftigt, den buffrade ibland bara!
Hur stor är chansen på att en mp3:a i dagens läge buffrar streamat?
Hur stor är chansen på att ett spel i framtiden buffrar streamat?

Börjar jag fundera kan detta vara möjligt redan om 5 år?

Men vad är steget efter detta?
Om 20 år?

Permalänk
Avstängd

Bättre skärmar, mindre burkar, RAM och SSD är samma sak förhoppningsvis. Finns förmodligen inte optiskt längre. VPN borta, har blivit olagliga. Företagen har allt mer kontroll över staten. Mer övervakning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

När moores lag når sin ända kommer väl nya genombrott med exotiska tekniker och material. Tex kommer man i vissa fall lära sig utnyttja transistorer som kan kopplas i 3 (och kanske fler) utgående riktningar. Staplad teknik osv.
Jag gissar att tack vare tekniklyft och annan programmering så kommer vi ha 100 ggr mer datorkraft om 20 år.

I övrigt kanske vi har teknik vi kan interfejsa med oss själva som analyserar våran hjärnas respons när vi tex lysnar på musik eller tittar på konst. Tekniken kommer i detalj se vilka partier i låtarna (och speciella testslingor) vi gillar mest, och kommer mer i detaljnivå kunna ge rekommendationer på låtar från musiktjänster. Kanske tom akompanjera musikstycken åt oss med hjälp av AI som bara tar med rythmer, tonföljder, sångröster och instrument som vi gillar.

Spelens kultur och upplägg kommer påverkas av trångboddheten, nya modernare trashigare värderingar och brist på naturaktiviteter som kommer råda i många samhällen, så dom synintrycken och storyupplägg som stimulerar dagens generation kommer helt enkelt inte vara detsamma som klickar med den nya generationen.

Jag gissar även att överstatlighet och politisk korrekthet kommer fortsätta leta sig in allt mer i våra datorer. Operativsystem med övervakning och små antydningar om att man ska vara en god medborgare. Ett totalt uppfuckat spammat och trashat internet, i ett hopkok med att varenda mediatjänst och söktjänst subtilt säger åt en vad man ska tycka, dvs som resten av strömmen. Nått i stil med den här videon om google, fast på en mycket obehagligare och bredare skala, där man straffas på olika sätt i karriär och liknande om man inte är godtycklig till samhällets narrativ.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Real time ray tracing 144fps.

Där är vi ju nästan redan. Om man har ett 2080ti hehe.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cooling23:

Real time ray tracing 144fps.

Skrivet av Nekrol:

Där är vi ju nästan redan. Om man har ett 2080ti hehe.

Ja, nog fan får vi väl hoppas på att den nöten ska vara hyfsat knäckt om 20 år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad gäller mjukvara så tror jag på spel i spel.
D.v.s. gör t.ex. "Steam" till ett MMO där dina andra spel huserar, dina nätbutiker finns, pizzerian etc.
Väldigt attraktivt för utvecklare att knyta användare ännu mer till platformar.

Låter som "Oasis" i boken/filmen "Ready player one".
Om man bara kunde komma förbi rättighetstjafs, eller iaf få alla att vilja samarbeta/konkurrera på samma ställe, så kunde alla spel, filmer, musik, pizzerior, butiker finnas på ett ställe, I EN app (eller spel då) .
Att som idag behöva använda sig av netflix/hbo/Disney för att se "allt" på tv och spotify/deezer/tidal för musik och steam/origin/ubi/gog/epic för spel är en j-vla katastrof. 😠

Skickades från m.sweclockers.com