Låg FPS med väldigt bra dator

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Yes den körs i XMP

Permalänk
Skrivet av holmyz:

@CaelumMan: Vi snackar om csgo inte battlefield med högsta grafik. Själv har jag i5.8600k @3.60 ghz o har stabila 300 fps. Detta problem är ej att han måste överklocka sin cpu i sånafall testa att sänka ifall den är ostabil.

Fantastiskt om du har 300 stabila fps med en sådan dator. Jag kom inte ens upp i 300 stabila fps med min intel i5a klockad till 4.6 ghz.

GPU-kraven har ökat markant för csgo senaste åren. Jag spelade med ett radeon 6850 och hade drygt 300 fps ett tag på en 3.6ghz i5a. Samma grafikkort idag driver csgo på max 150 fps i låg upplösning oavsett CPU.

Mitt radeon 480 är inte kraftfullt nog för att driva csgo med den upplösningen jag vill ha och samtidigt ha 250+ fps. (1920x1440 med shadows high). Det säger en del om hur csgo har ändrats med systemkrav.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Kör du 1x16gb eller 2x8gb ram? om du har 2 stickor, kolla så dem sitter i rätt slots och körs i dual channel

Permalänk
Medlem

@basn: Körde memtest och hade inga errors

Permalänk
Medlem

@L¡MPAN: Har märkesdator så den var redan ihopbyggd när jag fick den. Hade varit sjukt om dom satt det fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyloth:

@L¡MPAN: Har märkesdator så den var redan ihopbyggd när jag fick den. Hade varit sjukt om dom satt det fel

Och du har inte kvar någon garanti eller dylikt? Har du pratat med kundtjänst om dina problem? Om det är en färdigbyggd dator brukar de kunna hjälpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyloth:

@L¡MPAN: Har märkesdator så den var redan ihopbyggd när jag fick den. Hade varit sjukt om dom satt det fel

Många märkesdatorer (även speldatorer, t.ex. min egen HP Omen 15, som förvisso är en laptop) säljs med endast en minnesmodul. Då får du inte Dual Channel. Så det är inte alls otänkbart att du har en märkesdator med endast en kanal.

Dock så är skillnaden mellan Single Channel och Dual Channel i de flesta spel omärkbar. Nu kan det vara så att CS:GO är annorlunda, jag vet inte.

Edit: Ska man tro en random youtubevideo på nätet så verkar det göra en betydande skillnad i CS:GO: https://www.youtube.com/watch?v=N63lCCf7wFQ

Permalänk
Medlem

@tyloth: Händer ganska ofta att det bara sitter 1 sticka tyvärr.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Körs spelet med low settings ger det rätt stor skillnad om du är flaskhalsad av cpu/mem.
Lite mer info i en tråd från Devien #17867602

Permalänk
Medlem

Ha rdu haft möjlighet att testa med någon kompis grafikkort för att se om din fps ökar/minskar? Hur presterar datorn i andra spel gentemot benchmark och tillgängliga siffror för ditt grafikkort?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Försökte (och försöker) själv får ordning på problem som dessa men trots att jag provat på en rad olika datorer, operativsystem, skärmar, tangentbord & möss osv så får jag aldrig till det.

Min slutsats är att spelmotorn i CS GO helt enkelt sett sina bästa dagar och har svårt att fungera bra på moderna hårdvara/mjukvara. Märkligt nog har jag känslan av att det ibland fungerar klart bättre och ibland klart sämre, och då även om man t.ex. spelar lokalt mot BOTar för att minska antalet "osäkra faktorer". Känns lite som det är nån RNG som körs i startupen och som avgör ifall just denna gång ska bli bra eller anus.

Valve har väl hunnit ta fram iaf en ny version av spelmotorn men uppenbarligen inte tyckt att Counterstrike var nog prioriterat längre vilket är synd då jag fortfarande inte hittat något liknande modernt spel som jag tycker är lika bra. Fokus numera är väl på dance moves och annat...