Bevisa pengars urpsrung vid lösning av lån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

på jobbet har vi en nyanställd kille som får agera "springpojke" och hämta lunch till alla.
Så varje dag får han en massa swish från oss på 55:-

Han berättade att banken ringde honom för att kolla upp vart alla pengarna kom ifrån.

Så lite koll har de även på små summor.

Det är inte summan som är intressant, det är frekvensen och den ökade aktiviteten samt mönsterbrytande beteendet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal från banken efter att min mamma skickat 1000kr till mig som en gåva. De ringde upp mig och frågade varför det kom en transaktion från Sverige på 1000 USD, jag sa att det var en gåva från min mamma och jag kunde inte låta bli att nämna att det inte var dollar utan svenska kronor *tyst i luren ett tag* sen svar "oh, thank you." *click* Tyckte själv det var en struntsumma som inte borde vara värd ett samtal, men de kan så klart finnas lagar och riktlinjer att alla transaktioner oavsett storlek ska bekräftas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har hjälpt en bekant att avyttra lite bilar.
Har fått summor från 20000 - 90000 swishat till mig under en veckas tid ungefär 3-4 ggr.
Ingen som ringt och undrat vad det är för pengar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Säg att du har sparat din veckopeng i x antal år, inget de kan motbevisa.

Jag fick köra en 20 minuters intervju med Swedbank när jag skulle skicka 2000kr utomlands...

Permalänk
Medlem

Fick brev från swedbank för något år sedan där jag skulle redovisa min livshistoria p.g.a.. penningtvätts lagarna (har bara fått den från swedbank). Ignorerade det och fick en påminnelse som jag också ignorerade sen låste dom mitt konto.

Saken är den att när jag fick jobb och flyttade hemifrån bytte jag bank för att underlätta, så enda kontot jag hade kvar på swedbank var "slask" kontot jag aldrig orkat avsluta.

Så jag blev anklagad för pengatvätt på ett konto med 120 kronor som jag inte rört på över 20 år!
Jag måste ha världsrekordet ineffektiv pengatvätt

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara några problem, bara säga privatförsäljning av bil så är det inget mer med det..

Var roligare när jag sålde ett Tibia (mmorpg) konto och skulle förklara för Forex Bank som var Western Union ombud varför en person ifrån Boliva hade skickat mig 7000$ US (då 63000~ kr).. Tog sin tid att kunna förklara detta :')
Som tur va så var det en av de som satt i kassorna som hade en son som hade sålt något konto han också så hon visste att det fanns en marknad för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Hur skall banken ens kunna veta om att du köper en bil kontant?

För att det är banken som har pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

För att det är banken som har pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du betalade kontant sa du ju? Banken har väl knappast kontanterna du använde för att betala en bil, såvida du inte hade en tjänsteman med dig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du betalade kontant sa du ju? Banken har väl knappast kontanterna du använde för att betala en bil, såvida du inte hade en tjänsteman med dig.

Jag betalade kontant genom att göra en överföring direkt ifrån mitt bankkonto till bilhandlarens. Motsatsen till kredit alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Osäker på om den här tråden hamnade i rätt forumdel, men det kändes passande.

För två år sedan köpte jag och sambon en bil tillsammans. Jag stod för 25% av beloppet. Idag så har vi separerat och jag har blivit utköpt med 25% av bilens ungefärliga dagsvärde.

Jag har ett privatlån/blancolån hos Ica-banken som togs när jag köpte min förra egna bil, som jag helt enkelt fortsatt betala på eftersom inbytet av min bil utgjorde mina 25%. Det lånet vill jag idag lösa rakt av och summan från utköpet är mer eller mindre exakt vad som är kvar på lånet, så inga konstigheter.

Saxat från Ica-banken:

Min fundering är då vad jag bör skriva upp för dokument. Kan det räcka med något åt det här hållet:

Person X köps härmed ut från Bil Y av person Z för SUMMA motsvarande de 25% som erlades vid inköp.

Därefter personnr, datum, underskrift m.m.

Jag ska såklart ringa till banken imorgon, men tänkte att man kunde vara lite förberedd och ha det klart så man slipper ringa fler ggr.

Nu vill inte jag va den men varför ringer du bara inte banken å frågar? Kan nog garantera att du hade fått ett exakt svar istället för att va tvungen å vänta på svar från helt okända personer på internet =p

Vet inte varför men vågar folk inte ringa å fråga utan måste fråga på forum istället? =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag betalade kontant genom att göra en överföring direkt ifrån mitt bankkonto till bilhandlarens. Motsatsen till kredit alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror majoriteten i tråden som pratar om kontanter pratar om fysiska pengar. Men ja, det är trots allt kontant också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

För att det är banken som har pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, så du var på ett bankkontor och tog ut dem?

För kör du via en bankomat är det ingen som ställer några frågor.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man har rätt att få bevis på vart pengarna kommer ifrån när man tar ut kontanter.
Ställde frågan på ett Bankkontor och han i kassan blev helt ställd och sa att det är sekretess på det.Han sa att alla pengar inom banken är kollade så dom är vita.
Jag ville veta vem eller vilka som har ägt sedlarna så dom inte kommer från penningtvätt eller annat olagligt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Jag tycker att man har rätt att få bevis på vart pengarna kommer ifrån när man tar ut kontanter.
Ställde frågan på ett Bankkontor och han i kassan blev helt ställd och sa att det är sekretess på det.Han sa att alla pengar inom banken är kollade så dom är vita.
Jag ville veta vem eller vilka som har ägt sedlarna så dom inte kommer från penningtvätt eller annat olagligt.

Jobbade han på Swedbank? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu vill inte jag va den men varför ringer du bara inte banken å frågar? Kan nog garantera att du hade fått ett exakt svar istället för att va tvungen å vänta på svar från helt okända personer på internet =p

Vet inte varför men vågar folk inte ringa å fråga utan måste fråga på forum istället? =p

Banken var stängd och jag ville vara förberedd för att göra det så smidigt som möjligt när jag ringde in. Fungerade uppenbarligen ypperligt eftersom jag fick flera snabba svar och hade ett färdigt, godkänt underlag jag kunde bifoga redan under första samtalet med banken när dom öppnade dagen efter.

Trist inställning tycker jag

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jobbade han på Swedbank? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Svar:Ja.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Banken var stängd och jag ville vara förberedd för att göra det så smidigt som möjligt när jag ringde in. Fungerade uppenbarligen ypperligt eftersom jag fick flera snabba svar och hade ett färdigt, godkänt underlag jag kunde bifoga redan under första samtalet med banken när dom öppnade dagen efter.

Trist inställning tycker jag

Aah Okej, ja lite trist inställning å kanske jag som reagera lite väl så ber om ursäkt för de. Men ser nästan dagligen så otroligt mycket dumma och även omöjliga frågor på internet där allt som behövs är att ringa stället dom frågar något om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fick med den frågan när jag ringde in för att fixa nytt minuten kort swedbank

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Säg att du har sparat din veckopeng i x antal år, inget de kan motbevisa.

Det är inte de som måste bevisa att pengarna är olagliga, utan det är upp till dig att bevisa att de är lagliga. Att bara hävda att de är insamlade veckopengar kommer man inte långt på (beroende på hur mycket det gäller).

----

Något OT eftersom det inte gäller Sverige.

Storbritannien har numera en lag som gör att om man inte kan förklara vad källan till en oförklarad förmögenhet så kan staten beslagta den.

Citat:

The woman at the centre of the UK’s first McMafia-style “dirty money” investigation, who has a £1.6m-a-year Harrods spending habit, has been unmasked as Zamira Hajiyeva, the wife of an Azerbaijani banker jailed for defrauding his state-owned bank out of hundreds of millions.

The court of appeal has lifted a veil of secrecy to allow the publication of details of the UK’s first unexplained wealth order (UWO), in which the National Crime Agency alleges that stolen funds were used to buy a £11.5m, five-bedroom property in Knightsbridge, 100 yards from the doors of Harrods. The court heard that Hajiyeva spent £16.3m at Harrods between 2006 and 2016.

The NCA also claims suspect cash funded the £10.5m purchase of Mill Ride golf and country club in Ascot via a company based in Guernsey. The Knightsbridge home was allegedly bought via a firm in the British Virgin Islands, which the NCA alleges is controlled by Hajiyeva.

Hajiyeva’s lawyers had convinced a judge to impose reporting restrictions that prevented the woman, her husband, his bank or their nationality from being reported. Until the lifting of the anonymity order on Wednesday lunchtime, Hajiyeva could only be referred to as “Mrs A”.

Hajiyeva is the wife of Jahangir Hajiyev, 57, the former chairman of the state-owned International Bank of Azerbaijan. In 2016 he was sentenced to 15 years in jail for defrauding the bank out of up to 5bn manat (£2.2bn).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ZecretW:

på jobbet har vi en nyanställd kille som får agera "springpojke" och hämta lunch till alla.
Så varje dag får han en massa swish från oss på 55:-

Han berättade att banken ringde honom för att kolla upp vart alla pengarna kom ifrån.

Så lite koll har de även på små summor.

Billig lunch dock ’a 55kr 2019!
Vart behöver man bo för att äta såpass billigt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Billig lunch dock ’a 55kr 2019!
Vart behöver man bo för att äta såpass billigt ?

Nära McDonalds/Burger King/Subway. Du vet den där supernyttiga maten vi alla bör få i oss dagligen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av aMp:

Nära McDonalds/Burger King/Subway. Du vet den där supernyttiga maten vi alla bör få i oss dagligen.

Ahaja, "dagens lunch" på burgar-ställena menar du... men ändå 55 spänn!, så billigt är det då aldrig på västkusten må jag säga.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Fick brev från swedbank för något år sedan där jag skulle redovisa min livshistoria p.g.a.. penningtvätts lagarna (har bara fått den från swedbank). Ignorerade det och fick en påminnelse som jag också ignorerade sen låste dom mitt konto.

Och hur kan de lita på att det som berättas är sant?

Om någon inte har rent mjöl i påsen så kan de ljuga rent vilt och banken blir inte klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ahaja, "dagens lunch" på burgar-ställena menar du... men ändå 55 spänn!, så billigt är det då aldrig på västkusten må jag säga.

Nja, låter inte som han syftar på en hel meny. Typ dubbelcheese-burgare på McD kan du få för 20 kr över hela landet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Och hur kan de lita på att det som berättas är sant?

Om någon inte har rent mjöl i påsen så kan de ljuga rent vilt och banken blir inte klokare.

Det spelar inte så stor roll, banken har gjort det dom måste enligt lagen och du har inte gjort det. För dom handlar det bara om vem som får ta skiten om någon börjar rota i det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag betalade av ett lån på 200k var ingen som frågade nått. Jag var visserligen där personligen och jag framstår inte som en gangster antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag tror majoriteten i tråden som pratar om kontanter pratar om fysiska pengar. Men ja, det är trots allt kontant också.

Tolkade precis likadant. Kontant == kontanter. Överföring == överföring != kontant.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag betalade av ett lån på 200k var ingen som frågade nått. Jag var visserligen där personligen och jag framstår inte som en gangster antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Om banken går efter utseende, klädstil, personlighet och social kompetens så skulle varje lilla gangster-liga med lite IQ kunna sätta in pengarna. Tänker er något i stil med "Snabba Cash" om ni läst boken. Tror banken hoppade rutinen för dig, och hade det visat sig i efterhand att det inte var legitima pengar så hade den personen varit i trubbel.. Att lämna dessa regler till vanliga Svenssons som jobbar på bank och de ska bedöma personer själv person till person så är det dömt att gå åt skogen hehe.

Jag minns redan för typ 10 år sedan hur jag var tvungen att deklarera var pengarna kom ifrån när jag satte in pengar fysiskt på banken när man sålt en dator, kamera, objektiv eller liknande (innan Swish-eran). Tror det gällde belopp högre än 5000 kr, kanske 10 000 kr. Och det har väl bara blivit hårdare tag sen dess.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Om banken går efter utseende, klädstil, personlighet och social kompetens så skulle varje lilla gangster-liga med lite IQ kunna sätta in pengarna. Tänker er något i stil med "Snabba Cash" om ni läst boken. Tror banken hoppade rutinen för dig, och hade det visat sig i efterhand att det inte var legitima pengar så hade den personen varit i trubbel.. Att lämna dessa regler till vanliga Svenssons som jobbar på bank och de ska bedöma personer själv person till person så är det dömt att gå åt skogen hehe.

Jag minns redan för typ 10 år sedan hur jag var tvungen att deklarera var pengarna kom ifrån när jag satte in pengar fysiskt på banken när man sålt en dator, kamera, objektiv eller liknande (innan Swish-eran). Tror det gällde belopp högre än 5000 kr, kanske 10 000 kr. Och det har väl bara blivit hårdare tag sen dess.

only human...lika regler för alla men inte när människor bestämmer antar jag. kolla alla banker hur mkt tvättade pengar som slinker igenom så nog lyckas dom alltid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

only human...lika regler för alla men inte när människor bestämmer antar jag. kolla alla banker hur mkt tvättade pengar som slinker igenom så nog lyckas dom alltid.

Yes, därför jag skrev:

Skrivet av aMpari:

"Att lämna dessa regler till vanliga Svenssons som jobbar på bank och de ska bedöma personer själv person till person så är det dömt att gå åt skogen hehe."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro