Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Raspberry Pi 4

ÄNTLIGEN!

Någon fler som är taggad?

Läs SweClockers artikel här

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2016

@C4B12: Ajjamen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Woop wooop, light them birthday candles!!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Jag trodde det var ett sent aprilskämt när jag såg detta på Ars Technica nyss: https://arstechnica.com/gadgets/2019/06/faster-raspberry-pi-4...

Ser ut som de tillslut faktiskt levererar det många efterfrågat sedan första RPi. Blir troligen att plocka upp en, förhoppningsvis blir den mer använd än min RPi 1 och 2 med.

Jag hade gillat om det skulle kunna komma en variant som var ITX-kompatibel. Och gärna lite SATA-portar på det. Men så här långt, känns som det mesta av kritiken mot tidigare modeller faktiskt försvinner med denna.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/SiBCXls Bild https://imgur.com/a/njFUnlC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Äntligen slipper man vara limiterad till 1GB ram!, blir ett köp

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 3600 / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Intel i5 6500 / MSI B150 Night Elf / 16GB HyperX 2133MHz / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Teamet bakom LibreELEC har jobbat med den i ett halvår redan:
https://libreelec.tv/2019/06/libreelec-9-2-alpha1-rpi4b/

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av anders190:

Jag trodde det var ett sent aprilskämt när jag såg detta på Ars Technica nyss: https://arstechnica.com/gadgets/2019/06/faster-raspberry-pi-4...

Ser ut som de tillslut faktiskt levererar det många efterfrågat sedan första RPi. Blir troligen att plocka upp en, förhoppningsvis blir den mer använd än min RPi 1 och 2 med.

Jag hade gillat om det skulle kunna komma en variant som var ITX-kompatibel. Och gärna lite SATA-portar på det. Men så här långt, känns som det mesta av kritiken mot tidigare modeller faktiskt försvinner med denna.

"blir troligen att ploicka upp en" gick till att precis ha lagt en beställning. Förhoppningsvis ett givande semesterprojekt att sätta igång med framåt slutet av veckan.

Edit: Blev 4GB-modellen, skal, strömadapter och även boken när jag var i farten. Får se hur lång tid det tar för danskarna att få iväg prylarna nu bara.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Energy-efficient stod det, men skulle vilja veta om den drar mer eller mindre ström än 3:an...

edit: Troligen mer? Kollade på deras hemsida, 3B drog ju 2.1A och 3B+ drog 2.5A. 4an står att den behöver 15W strömförsörjning, så tolkar det som 3A vid 5V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2010

Blir helt klart en. Vet inte om jag ska ha den bara att Lanna med eller ett arekad.

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av s0sdaf:

Energy-efficient stod det, men skulle vilja veta om den drar mer eller mindre ström än 3:an...

edit: Troligen mer? Kollade på deras hemsida, 3B drog ju 2.1A och 3B+ drog 2.5A. 4an står att den behöver 15W strömförsörjning, så tolkar det som 3A vid 5V.

Enligt specifikationen så är det minst 2,5A vid 5 volt som gäller, så 12,5 watt. Officiella strömadaptern ligger på 15 watt.

Sedan är ju frågan om det är så mycket mening med att sälja en RPi med alla GPIO när den kostar och har prestanda som kompletta Android-boxar. 700:- för brädan, 100:- för chassit och 150:- för adaptern.

Alltså missförstå mig rätt, det är alltid trevligt med mer prestanda. Men RPi har gått från ett system anpassat för utveckling men som också liksom mer av en tillfällighet gick att ha som HTPC till mer eller mindre en stationär dator. I vilket läge är det dags att säga "nä grabbar, nu skiter vi i detta och börjar sälja en modell som har portarna mer vettigt placerade och kastar ut GPIO och kamerakontakt".

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Sep 2003

Tjena, vad tror ni om att köra plex server på 4:an, kommer den orka med att köra transcoding för undertexter osv?

Asus Z170-A | Intel i7 7700K @ 4.8ghz | 16GB RAM | Gigabyte Nvidia GTX 1080 OC | AOC 27" 1440p 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Denna löser absolut alla klagomål jag hade på min RPi3, har tyvärr redan flyttat över till en Odroid C2 men nu verkar RPi4 som ett bättre alternativ, har dock inte ekonomin eller tiden för ett byte nu men skulle gärna byta i framtiden.

CPU: AMD Ryzen 1600 3.8GHz Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350 Plus Grafikkort: RTX 2060 PSU: EVGA Supernova G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Nov 2008

Ska definitvt skaffa en till mitt kommande arkadbygge. Vill så gärna ha en med officiella tangentbordet också till dottern men så länge det inte finns med swe layout så är det inte ett alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Oooh, blir en såndär till köksmediacentret och Lakka-boxen

Även om jag är en vän av information som underlättar planering av inköp, får jag i övrigt ändå något motvilligt erkänna mig lite imponerad av att de lyckats hålla den hemlig till skarp release.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Varför är det så kul att köpa dom här små leksakerna? Har redan 4 där en används dagligen (resten ligger i någon låda) men känner alltid begäret att skaffa fler...

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2014

Hmm, hittat nånstans, gärna i "närheten" där den finns till salu? Electrokit.com har slut i lager för 4GB-varianten.

EDIT: Köpte min på Pimoroni just nu. Finns i lager där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av hakro807:

Enligt specifikationen så är det minst 2,5A vid 5 volt som gäller, så 12,5 watt. Officiella strömadaptern ligger på 15 watt.

Sedan är ju frågan om det är så mycket mening med att sälja en RPi med alla GPIO när den kostar och har prestanda som kompletta Android-boxar. 700:- för brädan, 100:- för chassit och 150:- för adaptern.

Alltså missförstå mig rätt, det är alltid trevligt med mer prestanda. Men RPi har gått från ett system anpassat för utveckling men som också liksom mer av en tillfällighet gick att ha som HTPC till mer eller mindre en stationär dator. I vilket läge är det dags att säga "nä grabbar, nu skiter vi i detta och börjar sälja en modell som har portarna mer vettigt placerade och kastar ut GPIO och kamerakontakt".

På ett sätt är jag böjd att hålla med dig, köra 4-5 GPIO plus en UART enbart och skippa resten. De som behöver mer IO kan hänvisas till Compute Module och egendesignat moderkort. Men å andra sidan har vi några kunder idag som valt RP B3 just för att de kunde montera kamera bra nog för deras tillämpning i industri. Men å andra sidan så har vi också kunder som valt Compute Module för väldigt specialanpassade lösning... som också innehåller kamera. Så ja, jag förstår din poäng. Samtidigt som det skulle bli en väldigt merkostnad att byta en lösning baserad på B3 till en med Compute Module för att framtida B4/B4/osv inte har kamera.

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Mer av allt. Vilket också betyder mer av värme... Den kommer att behöva aktiv kylning.

Väntar tills jag hittar ett skal som även låter en montera en 2.5 tums SSD och har en bra lösning för kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2010

Imponerande uppgradering! Det enda jag inte gillar är bytet till mini-hdmi, har inga såna som ligger och skräpar.

HejHej!

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Hmmm, undrar om det går att bygga en fin router av denna. CPUn lär ju hantera det bra. Och iom USB-3 så borde man kunna slänga på ett Gbit NIC också.

Frågan är ju hur bra USB-3 NIC funkar att routa med.
Någon som har erfarenhet av detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av s0sdaf:

De skriver även att usb-portarna nu ska kunna leverera 1.2A även vid hög CPU load. Så behöver ju inte bli sås stor skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Nov 2002

Hur väl skulle den hantera kryptering för vpn då?

MSI GT73VR Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av anders190:

"blir troligen att ploicka upp en" gick till att precis ha lagt en beställning. Förhoppningsvis ett givande semesterprojekt att sätta igång med framåt slutet av veckan.

Edit: Blev 4GB-modellen, skal, strömadapter och även boken när jag var i farten. Får se hur lång tid det tar för danskarna att få iväg prylarna nu bara.

Har du lust att skicka länk till var du beställde?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

En ny Raspberry Pi som inte släpps i Februari? De kanske har arbetat extra hårt på att få ut denna så tidigt som möjligt.
Gigabit nätverk, USB 3.0, 4K samt mer RAM, precis vad många efterfrågat så länge. Detta kan vara den optimala HTPCn.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av daniz:

Tjena, vad tror ni om att köra plex server på 4:an, kommer den orka med att köra transcoding för undertexter osv?

Även jag är intresserad av detta. Skulle vara grymt skönt att ersätta den dator jag har öronmärkt för detta ändamål. Funderar även på hur kraven på kylning ser ut. Om man transcodar lär det utgöra en jämt hög belastning och behövs det aktiv kylning är drt ju ledsamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av BasseBaba:

Har du lust att skicka länk till var du beställde?

Gissar på den danska återförsäljaren som de officiallt listar . Försökte själv få hem den sista 4 GB då det fanns en kvar i lager. Sidan var dock mycket seg och nu är de alla slut 😥

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av cdx873v:

Hur väl skulle den hantera kryptering för vpn då?

Beror på vad du menar. Jag har kört VPN-server på en RPi3+ med openvpn över AES-128 och då fick jag drygt 30 mbps. Det fungerade utmärkt. Vad är ditt användningsområde?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Förutom att MHL är ett väldigt udda val av port (de kunde väl ha kört med USB-C med alternate mode för HDMI?) så är det en uppdatering över all förväntan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av mpat:

Förutom att MHL är ett väldigt udda val av port (de kunde väl ha kört med USB-C med alternate mode för HDMI?) så är det en uppdatering över all förväntan.

Men det är micro-HDMI och inte MHL som används i RPi 4 så det är ganska lugnt. MHL hade varit trist.