Hur undviker man coil whine?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Hur undviker man coil whine?

Jag undrar om det är möjligt att undvika coil whine så gott det går. Finns det vissa grafikkort som är mer "benägen" att ha coil whine än andra? Jag är nämnligen ny angående alla delar i datorn.

Min dator som jag fått för ett par år sedan gick sönder för ett par månader sedan. Kunde med hjälp inte komma fram till vad exakt det var som gått sönder men då alla delar var ganska gamla och slitna köpte jag nya. Med lite hjälp från kunnigare kompisar köpte jag:
* Uppgraderingspaket - Core i5-8400
* ASUS GeForce RTX 2060 Dual OC

Nu till det jag skapade hela tråden för, coil whine. Vi byggde ihop datorn. När jag använt den någon timme märker jag av ett irriterande pipande ljud som driver mig till vansinne. Den lät så illa även när kortet inte var under stress. Slutade med att jag skickade tillbaka kortet då jag förstått att det var den som gjorde allt oljud. Tänkte nu köpa ett nytt men vet inte om jag ska köpa samma eller någon annan? Hur kan jag undvika coil whine? Läste någonstans att det också kan ha med nätagg att göra så behöver jag byta det också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Bästa är väl att ha ett ljudisolerat chassi.
Ställ det även en bit ifrån dig. Inte ha datorn på bordet bredvid skärmen, utan under på golvet.

Kan även tänka mig att coil whine kan bli vörre på grund av dåliga lödningar som får komponenterna att vibrera mer.
Så det gäller väl att ha lite tur.

Tror dock aldrig att man blir av med ljudet helt.

Nätagget vet jag inte om det kan fixa coil whine.

Skickades från m.sweclockers.com

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 3600 / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Intel i5 6500 / MSI B150 Night Elf / 16GB HyperX 2133MHz / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

Har du provat att köra datorn utan GFX-kortet? Om du kopplar skärmen till moderkortet så bör du få bild. Kan vara bra att testa att coilwhinet är borta när du inte har RTX kortet monterat.

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Ett annat tips är att helt enkelt bli såpass gammal att dina öron inte längre hör frekvenserna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Oftast rent lotteri när det gäller grafikkort. Ibland kan de med lite mer påkostade komponenter vara bättre men det är inget garanterat.

Ryzenbygge pågår 3900x/Formula XIII/Obsidian 1000D/Vattenkylning.
Väntar på ett vettigt grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Coil whine kommer från kondensatorer/"Capacitors" (I engelskan ofta slang-förkortat till "caps").

Med det sagt, denna komponent finns (och belastas mest) på främst moderkort, grafikkort, och i nätaggregat.

Sistnämnda är inte en osannolik källa, då tillverkarna lättare kan "smyga undan" med billigare kapacitorer.

Idag så är detta kvalitetsargument etc. för tillverkare av moder- och grafikkort, då köpare lättare kan se vilken typ av kapacitorer som använts.

"Solid Caps" är högst önskvärda!

Testa med ett kraftigare märkes-nätagg! 👍

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av m1k3_dd:

Testa med ett kraftigare märkes-nätagg! 👍

Skulle nog säga att agg med högre kvalité är bättre att förespråka än högre effekt. Finns kända märken som producerat agg som varit ökända oavsett om de har hög effekt eller inte.

8600K @ 1.05V Louqe Ghost S1 Custom loop
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Finns inget garanterat sätt att undvika coil whine.

Coil whine uppkommer oftast inte bara på grund av en komponent, utan av en kombination av komponenter.
T.ex. så kan ett grafikkort vara tyst tillsammans med ett nätaggregat, men ha rejäl coilwhine tillsammans med ett annat nätaggregat.

Dock så är det onekligen så att vissa modeller har högre risk än andra för att ha coil whine, men för att veta hur det är med en specifik modell så är det inte mycket annat att göra än att google och läsa recensioner för att se hur många som klagar på coil whine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av m1k3_dd:

Coil whine kommer från kondensatorer/"Capacitors" (I engelskan ofta slang-förkortat till "caps").

Coil whine=spol tjut, kommer från spolar som börjar självsvänga.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av frankof:

Coil whine=spol tjut, kommer från spolar som börjar självsvänga.

Och då är min teori att det borde bli tystare med vattenblock. Då lägger man ju pads över spolarna och det borde ju tysta dom lite. Lägger man ett täcke över en högtalare låter den ju mindre.

Intel Core i9-9900K @4.9GHz + Custom loop (AVX -4)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo Plus (EK heatsink)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av ajw:

Jag undrar om det är möjligt att undvika coil whine så gott det går. Finns det vissa grafikkort som är mer "benägen" att ha coil whine än andra? Jag är nämnligen ny angående alla delar i datorn.

Min dator som jag fått för ett par år sedan gick sönder för ett par månader sedan. Kunde med hjälp inte komma fram till vad exakt det var som gått sönder men då alla delar var ganska gamla och slitna köpte jag nya. Med lite hjälp från kunnigare kompisar köpte jag:
* Uppgraderingspaket - Core i5-8400
* ASUS GeForce RTX 2060 Dual OC

Nu till det jag skapade hela tråden för, coil whine. Vi byggde ihop datorn. När jag använt den någon timme märker jag av ett irriterande pipande ljud som driver mig till vansinne. Den lät så illa även när kortet inte var under stress. Slutade med att jag skickade tillbaka kortet då jag förstått att det var den som gjorde allt oljud. Tänkte nu köpa ett nytt men vet inte om jag ska köpa samma eller någon annan? Hur kan jag undvika coil whine? Läste någonstans att det också kan ha med nätagg att göra så behöver jag byta det också?

När jag sommarjobbade på en radio/tv affär för länge sen så fixade man coil-wine i TV-apparater genom att spraya lack på trafar och spolar. När det torkat så försvann det för det mesta... Bör funka på kragg också men är mer tveksam om det funkar på grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Knotvillage:

Och då är min teori att det borde bli tystare med vattenblock. Då lägger man ju pads över spolarna och det borde ju tysta dom lite. Lägger man ett täcke över en högtalare låter den ju mindre.

Frånsett att du inte lägger pads på spolar, det du lägger pads på är spänningsregulatorer, inga spolar där(normalt)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Oljudet kommer från en komponent som vibrerar. Kan vara en induktor, en transformator eller (ovanligt) en kondensator. Dessa kallas populärt för spole, trafo respektive konding.

Du kan hitta vilken komponent det är genom att trycka något mjukt och dämpande och icke elektriskt ledande, till exempel suddgummit på ändan av en penna, mot olika misstänkta komponenter. När oljudet påverkas så har vi hittat syndaren.

Sedan gör man något liknande för att få bort oljudet permanent, till exempel att kleta lite epoxigummi på komponenten. Finns sådant för ingjutning av elektriska komponenter. Lite lack kan säkert också fungera bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av frankof:

Frånsett att du inte lägger pads på spolar, det du lägger pads på är spänningsregulatorer, inga spolar där(normalt)

När jag monterade på mitt 2080 la jag på spole, VRM och minne. Enligt manual.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Jag har ett Asus ROG Maximus XI Extreme som lider av coilwhine, eller om det är processorn kanske, en 9900k, svårt att avgöra men ljudet kommer fråm området runt processorn.

Stänger jag av CSTATES försvinner problemet helt, dock så går cpun några grader varmare i idle, från ca 30 till 35 grader, i full load blir det ingen skillnad.

Skulle det kunna bli bättre med ett nytt nätagg tro? Har för mig jag hört att kombinationen av olika komponenter kan orsaka coil whine? Har ett Be Quiet! Straight Power E9 CM 580W från 2013 så kanske dags att byta till nåt nyare...

Asus ROG Maximus XI Extreme • Intel Core i9 9900K • Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB • Asus GeForce GTX 1070 Dual OC
Phanteks Eclipse P600S White • Be Quiet SP E9 CM 580W • Dell UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Basse:

Jag har ett Asus ROG Maximus XI Extreme som lider av coilwhine, eller om det är processorn kanske, en 9900k, svårt att avgöra men ljudet kommer fråm området runt processorn.

Stänger jag av CSTATES försvinner problemet helt, dock så går cpun några grader varmare i idle, från ca 30 till 35 grader, i full load blir det ingen skillnad.

Skulle det kunna bli bättre med ett nytt nätagg tro? Har för mig jag hört att kombinationen av olika komponenter kan orsaka coil whine? Har ett Be Quiet! Straight Power E9 CM 580W från 2013 så kanske dags att byta till nåt nyare...

På mitt förra F-Gaming fick jag whine när jag startade GPU stress. Lät som det kom från VRM. Böt bräda och det blev tyst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2007

Hamnar spolar i självsvängning uppstår som ovan nämnt coilwhine. Ändrar man belastningen genom att över- eller undervolta kan man ofta bli av med det coilwhinen då belastningen i spolarna blir annorlunda. Det gäller ju dock att man kan justera spänningen såpass mycket som behövs för att få bort tjutet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Knotvillage:

På mitt förra F-Gaming fick jag whine när jag startade GPU stress. Lät som det kom från VRM. Böt bräda och det blev tyst.

Det är ett jäkla projekt att byta moderkort, tror inte jag pallar det och dessutom vara utan dator under tiden man ska skicka det fram o tillbaka. Inte säkert det hjälper med nytt kort heller. Dessutom hjälper det som sagt att stänga av C-states. Kommer nog köpa ett nytt psu vartefter, funkar inte det så får det vara som det är.

Asus ROG Maximus XI Extreme • Intel Core i9 9900K • Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB • Asus GeForce GTX 1070 Dual OC
Phanteks Eclipse P600S White • Be Quiet SP E9 CM 580W • Dell UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Chromatic:

Ett annat tips är att helt enkelt bli såpass gammal att dina öron inte längre hör frekvenserna.

Detta är ju en av de fördelarna med att man levlar up, glöm inte detta kära medclockare!

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

@CubaCola: Tack för tipset. Jag har haft min dator under mitt skrivbord, men det lät även tillräckligt högt då för att bli irriterande. Får helt enkelt chansa lite antar jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av kdk_warhead:

Har du provat att köra datorn utan GFX-kortet? Om du kopplar skärmen till moderkortet så bör du få bild. Kan vara bra att testa att coilwhinet är borta när du inte har RTX kortet monterat.

Nej jag har inte testat, ska ta och göra det. Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Relaterat...

Skrivet av Basse:

Dear slutsatsen att det kan röra total kapacitet + belastning för CPU och GPU(s)...

Tänker att de jobbar hårdare för CPU:n pga att högre andel kräm behövs där när total belastning behövs där med, när andra komponenter som GFX/GPU drar mer från PSU:n, och sistnämnda behöver fördela effekt mellan främst CPU och GPU(s)...

Ytterligare tankar...