Bill Gates: "Mitt största misstag på Microsoft var att missa telefonracet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är väl så för alla större företag? Att ett fåtal gör dem till kassakor sedan får de köpa upp tjänster för att "hänga med"

Tänker mer på hur få projekt som dom lyckats med jämfört med hur otroligt mycket dom satsat på och ändå misslyckats trots sina potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tänker mer på hur få projekt som dom lyckats med jämfört med hur otroligt mycket dom satsat på och ändå misslyckats trots sina potential.

BASIC, .NET, SCCM, C#, Hyper-V, SharePoint, Skype, DirectX... finns massor Microsoft lyckats med. Sen finns det såklart missar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Microsoft har väl egentligen bara lyckats med Windows, Office och Xbox? Känns som mer eller mindre alla deras övriga projekt går åt helsike

Nja, tyckte allt att Microsoft 8K Basic var ganska lyckad. För att inte tala om DOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nja, tyckte allt att Microsoft 8K Basic var ganska lyckad. För att inte tala om DOS.

Typ det som gjorde Microsoft till Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad jag tycker du skall göra är att backa upp dina påståenden på ett klart och koncist sätt utan att försöka dig på avledande manövrar, som att glida ifrån ursprungsfrågan.

Din förklaringsmodell gällande Windows Phone är dessutom helt snurrig. MS hade redan Windows Mobile vilket WP byggde på, och de har satsat hårt på att integrera Windows till en gemensam plattform för olika sorters enheter. Du kanske minns Windows 8, Windows 10 Mobile och UWP har du säkert hört talas om? Det stora problemet för MS har inte varit operativsystemet, utan det har varit att locka till sig utvecklare.

Vad tror du orsaken är till varför de inte kunde locka till sig utvecklare... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad tror du orsaken är till varför de inte kunde locka till sig utvecklare... ?

Först och främst tror jag det berodde på två väldigt framgångsrika plattformar där det fanns mycket pengar för utvecklarna att tjäna. Sedan tror jag de saknade lika bra och lättillgängliga verktyg för utvecklarna att använda.

Permalänk
Medlem

UWP och W10M kom i praktiken ut till användarna 2016. MIX 2010, våren 2010 alltså var när de pratade Windows Phone... Det går inte att komma sex år senare och tro att någon vill hoppa på. Utvecklarna hann bli brända flera gånger på vägen, antingen för att plattformen inte var mogen att utveckla till för stunden, eller för att de helt bytte miljö (ramverk, körverk och köret) flera gånger på vägen. Att portera något till UWP var fortfarande svårare än till iOS och Android eller om vi går några år tidigare, att portera något till WP8/8.1 var fortfarande svårare än till BB10 OS, iOS och Android. Nytt inkompatibelt ramverk och körverk att utveckla för var och var annat år gör att inget gick att underhålla. När W10M började komma ut till enheter så hade Microsoft hunnit avveckla Microsoft Mobile och hade ingen annan som ville tillverka enheter med W10M heller. Sista W10M-enheten från Microsoft släpptes februari 2016, fanns ingen möjlighet att ens fortsätta sälja samma volym som tidigare vid det laget.

T.o.m. WP8.1 som var första som fick stöd för S/MIME och VPN efter Windows Mobile-systemen kom ut i mitten av 2014, och började rulla ut i april 2014 först. Det är mer än fyra år efter MIX 2010. Utvecklare och företagskunder hade redan begett sig till andra alternativ.

För de som verkligen ville skriva program i C# (och dela viss kod med andra projekt, miljöer och operativsystem) fanns Xamarin (Xamarin Platform och Xamarin.Forms) för Android och iOS (och i viss mån WP), och det var ju år innan Microsoft köpte upp Xamarin. Att utveckla ett WPRT-program för WP8.1 i C# eller C++ eller ett UWP-program för W10M i C# eller C++ vid sidan av program de utvecklade för iOS och Android i C/C++/Java har aldrig varit gångbart för utvecklare, backend-kod har alltid varit betydligt enklare att dela mellan iOS och Android-program än mellan dito och WP/W10M och med Android och iOS har det alltid funnits massor verktyg och ramverk (typ för de som vill utveckla i HTML/JS exempelvis Cordova) för att hjälpa till med utvecklingen som fungerar över båda OS, många ramverk/verktyg gav stöd till WP8.X och W10M också, men stödet var mindre moget för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Älskade min Lumia 920 som nog fortfarande är den bästa telefonen jag haft. Innan den hade jag Samsung Omnia med WP7. Efter 920 en 950.
Saknar Nokias design, operativsystemets enkelhet och smarthet, samt framförallt wp-tangentbordet (skärmtangentbordet).

Har haft honor 8 och nu Asus ZenFone 6. Supernöjd med båda. Googles skärmtangentbord SUGER dock verkligen. Något otroligt. Windows-tangentbordet hade troligtvis sopat banan med ögonbindel. Man skrev typ aldrig fel. Med Android vill man slänga skiten i backen var och varannan dag

Skickades från m.sweclockers.com

Lumia 920 och 930 var mina favoriter. RIP. Tycker fortfarande att varken Apple eller Android har lyckats bli lika härlig och skön att använda som WP.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lumia 920 och 930 var mina favoriter. RIP. Tycker fortfarande att varken Apple eller Android har lyckats bli lika härlig och skön att använda som WP.

Verkar vara många som delar den uppfattningen. Själv har jag bara testat andras telefoner. Farsgubben hade t.ex. någon 920 eller 930 och jag gillade upplevelsen tillräckligt för att fundera på köp, om det inte varit för det dåliga app-stödet.
På jobbet kördes det Lumia ett tag. De enda som inte var helt nöjda var IT-handikappade som kunde fastna på de mest grundläggande saker, typ ange e-post konto och lösenord. Något som redan funkade på deras Androider eller Iphones, för att de fått hjälp med det några år tidigare. Själv väntade jag med att byta ut min Iphone för att se om WP bara var en fluga eller inte. Nu har vi ett par Samsung-modeller att välja på...
Hursomhelst, om Microsoft lyckats locka till sig fler utvecklare hade WP kunnat bli riktigt stort. Operativsystemet och designen var faktiskt bra och nyskapande. Om de bara fått fler att haka på tåget... själv hade jag lätt bytt i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkar vara många som delar den uppfattningen. Själv har jag bara testat andras telefoner. Farsgubben hade t.ex. någon 920 eller 930 och jag gillade upplevelsen tillräckligt för att fundera på köp, om det inte varit för det dåliga app-stödet.
På jobbet kördes det Lumia ett tag. De enda som inte var helt nöjda var IT-handikappade som kunde fastna på de mest grundläggande saker, typ ange e-post konto och lösenord. Något som redan funkade på deras Androider eller Iphones, för att de fått hjälp med det några år tidigare. Själv väntade jag med att byta ut min Iphone för att se om WP bara var en fluga eller inte. Nu har vi ett par Samsung-modeller att välja på...
Hursomhelst, om Microsoft lyckats locka till sig fler utvecklare hade WP kunnat bli riktigt stort. Operativsystemet och designen var faktiskt bra och nyskapande. Om de bara fått fler att haka på tåget... själv hade jag lätt bytt i varje fall.

De har bara sig själv att skylla, det gjordes otroligt lite från deras sida att locka till sig utvecklare och se till att skapa ett ordentligt ekosystem av appar. Varför i helvete då, det vette fan. Den hade iaf all potential i världen att bli en stor spelare. Föredrar fortfarande deras UI mot både Android och iOS. Så sjukt snyggt det var att kunna ha en mosaikbild som hemskärm.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Först och främst tror jag det berodde på två väldigt framgångsrika plattformar där det fanns mycket pengar för utvecklarna att tjäna. Sedan tror jag de saknade lika bra och lättillgängliga verktyg för utvecklarna att använda.

Tror du att det kan ha spelat in att det endast gick att köra Windows Phone på speciella Qualcomm Snapdragon processorer?
Om man som utvecklare planerar att investera pengar i att utveckla en applikation, första version kan eventuellt dyka upp inom något år men det är oftast flera års arbete framåt där man vill att systemet skall leva länge.
Att systemet endast går att köra på viss hårdvara gör att många ryggar tillbaka.

Om de sedan granskat operativsystemet så kan jag lova att det var flera till som la ner de tankarna. Kommer jag ihåg rätt så använde Microsoft pengar från Nokia för att få över Angry Birds till Windows Phone, de fick bekosta utvecklingen för annars hade de inte gjort spelet för det systemet.

Förutom att operativet inte var ett riktigt operativsystem tror jag en hel del utvecklare blev skraja för hur Microsoft behandlade Nokia. De är väl insatta i marknaden och hur de olika bolagen tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De har bara sig själv att skylla, det gjordes otroligt lite från deras sida att locka till sig utvecklare och se till att skapa ett ordentligt ekosystem av appar. Varför i helvete då, det vette fan. Den hade iaf all potential i världen att bli en stor spelare. Föredrar fortfarande deras UI mot både Android och iOS. Så sjukt snyggt det var att kunna ha en mosaikbild som hemskärm.....

Potential? Vad menar du där? Innan Windows Phone 8.1 så hade de inte en teknisk grund att stå på, och hur länge fick WP8.1 vara på marknaden innan det ersattes av Windows 10 Mobile? Ca 1,5 år. Silverlight-apparna från WP8/8.1? Ja de slutade ju t.o.m. att fungera på W10M efter ett tag. WP7.X utan native-appar och allt de höll på med i två år gjorde att det var för sent för att komma ikapp. Egentligen var det redan försent när Elop sålde in Windows Phone hos Nokia hösten 2010. Stephen Elop sålde in en produkt som inte fanns och aldrig materialiserades. Hade de skippat silverlight-spåret, underhållit Windows Mobile något år till o.s.v. kanske de hade kunnat gå över till något som fått minimalt fäste. Hade förmodligen varit försent i vilket fall som helst dock.

Det var perioden just 2009-2013 marknaden verkligen vände, till fördel för iOS och Android då. Hade inte Microsoft på sitt sätt hjälpt till att döda Symbian och MeeGo/Maemo och Qt/QtMobility/QML-plattformen så hade ju Nokia haft ganska stor marknadsandel 2011-2012 som Microsoft hade behövt konkurrera med när de väl försökt slänga ihop något nytt. Hade Nokia fortsatt utveckla sin teknik hade t.o.m. Blackberry fått lite skjuts då de också byggde sitt SDK på Qt. Allt det hade rimmat illa med deras "tre spelare/plattformar"-strategi.

Hur som helst, det tog fyra år att komma från MIX 2010 (där de presentera sitt Windows Phone-koncept) och Windows Mobile 6.5 som de släppte året innan till Windows Phone 8.1. Under samma tid hade Google gått från Android 2.1 till Android 4.4.

Microsoft hade dessutom köpt och sen tappat all kompetens från Danger, och lanserat Kin-enheterna mellan början av 2008 och hösten 2010. Danger var en stor mobilspelare några år. Denna kompetens hade kunnat hjälpa Microsoft att få in vettiga meddelandefunktioner i Windows Mobile 6.5. Danger hade ett ganska stort arv, de var första OS som erbjud en programbutik till telefonanvändare bland annat. WM6.5 hade kunnat utvecklats lite till, de hade t.o.m. uppdaterat WM6.5 med multitouch-stöd som de hade kunnat göra något med, WM7 (om de hade baserat en hypotetisk produkt på CE7.0) med native-appar hade kunnat släppts istället för WP7. Någon väg framåt är svårt att måla upp dock, just övergången från CE-baserade telefoner till NT-baserade telefoner hade varit det omöjliga vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

BASIC, .NET, SCCM, C#, Hyper-V, SharePoint, Skype, DirectX... finns massor Microsoft lyckats med. Sen finns det såklart missar också.

Menar du nu programvara som har med Windows att göra och som man nästan måste ha för vissa program osv? Jag menar produkter/tjänster dom lyckats med att sälja till kunder som inte redan är en del av Windows, för Windows är ju en av dom saker dom har lyckats med. Skype var heller inte något Microsoft grundade, utan det köpte man upp. Ungefär som att ge MS cred för Minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror du att det kan ha spelat in att det endast gick att köra Windows Phone på speciella Qualcomm Snapdragon processorer?
Om man som utvecklare planerar att investera pengar i att utveckla en applikation, första version kan eventuellt dyka upp inom något år men det är oftast flera års arbete framåt där man vill att systemet skall leva länge.
Att systemet endast går att köra på viss hårdvara gör att många ryggar tillbaka.

Om de sedan granskat operativsystemet så kan jag lova att det var flera till som la ner de tankarna. Kommer jag ihåg rätt så använde Microsoft pengar från Nokia för att få över Angry Birds till Windows Phone, de fick bekosta utvecklingen för annars hade de inte gjort spelet för det systemet.

Förutom att operativet inte var ett riktigt operativsystem tror jag en hel del utvecklare blev skraja för hur Microsoft behandlade Nokia. De är väl insatta i marknaden och hur de olika bolagen tänker.

Det var en licensfråga, WP hade stöd för armv7. Inget som lär ha spelat någon roll ändå, eftersom ingen sitter och skriver kod direkt för processorn. Vad utvecklarna behöver är bra ramverk, lätt att portera och lätt att underhålla kod. Microsoft gjorde helt enkelt inte livet tillräckligt lätt för utvecklarna och incitamentet för dem att anstränga sig kan ju inte ha varit särskilt stort när så få använde WP.

På vilket sätt skulle WP inte varit ett riktigt operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Menar du nu programvara som har med Windows att göra och som man nästan måste ha för vissa program osv? Jag menar produkter/tjänster dom lyckats med att sälja till kunder som inte redan är en del av Windows, för Windows är ju en av dom saker dom har lyckats med. Skype var heller inte något Microsoft grundade, utan det köpte man upp. Ungefär som att ge MS cred för Minecraft.

Programspråk, ramverk, verktyg, virtualisering m.m. Mycket av det är en del av Windows ekosystem. Du kan dock inte säga att Microsoft har få lyckade produkter, som Windows, och sen slänga in den enorma mängd saker de gjort under det paraplyet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var en licensfråga, WP hade stöd för armv7.

På vilket sätt var det en licensfråga? Kan du utveckla

Skrivet av DasIch:

nget som lär ha spelat någon roll ändå, eftersom ingen sitter och skriver kod direkt för processorn.

Operativsystem skrivs direkt för processorn eller rättare sagt för hårdvaran för respektive dator/mobil.

Google valde ett ANNAT operativsystem för deras lösning, deras system använder linux. Microsoft hade aldrig kunnat skriva operativsystem för alla mobilers operativsystem, de har inte de resurserna.

Skrivet av DasIch:

Microsoft gjorde helt enkelt inte livet tillräckligt lätt för utvecklarna och incitamentet för dem att anstränga sig kan ju inte ha varit särskilt stort när så få använde WP.

Vad jag känner till så hade de ungefär 200 personer som satt och gjorde WP, en mycket liten grupp sett från microsofts perspektiv. Windows har tusentals programmerare, och de räknas som de bästa programmerarna inom företaget. WP var aldrig något man la resurser på

Skrivet av DasIch:

På vilket sätt skulle WP inte varit ett riktigt operativsystem?

Kerneln är kärnan i alla operativsystem
https://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_(operating_system)

Det är kerneln (du behöver läsa på) som sköter datorns grundläggande funktionalitet. Kerneln är maximalt optimerad för hårdvaran och de skrivs i assembler och C/C++. Inget annat duger

Google använder linux som kernel
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Citat:

Chrome OS is a Linux kernel-based operating system designed by Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

På vilket sätt var det en licensfråga? Kan du utveckla

MS licenserade WP till tillverkare och den licensen gällde i början telefoner med de snabbaste Snapdragon-kretsarna.

Citat:

Operativsystem skrivs direkt för processorn eller rättare sagt för hårdvaran för respektive dator/mobil.

Google valde ett ANNAT operativsystem för deras lösning, deras system använder linux. Microsoft hade aldrig kunnat skriva operativsystem för alla mobilers operativsystem, de har inte de resurserna.

Det har inget att göra med varför utvecklare valt att inte skriva eller porta applikationer för WP.

Hur ett operativsystem för ett operativsystem skulle se ut har jag ingen aning om, så jag antar att du menar operativsystem för all hårdvara. Där funkar det så att man kan skriva operativsystemet för/göra det kompatibelt med olika specifikationer/instruktionsuppsättningar. Exempelvis armv7, vilket i princip betyder 32-bitars ARM och som WP hade stöd för. Det funkar alltså med Kirin, Snapdragon, Exynos, Apple's chip och andra ARM-kompatibla chip. Precis som Windows i princip funkar med alla x86-kompatibla chip (kan bli svårt idag med iom tillägg som ägs av Intel och AMD), om det så är Intel, AMD, Cyrix, VIA eller någon annan.

Citat:

Vad jag känner till så hade de ungefär 200 personer som satt och gjorde WP, en mycket liten grupp sett från microsofts perspektiv. Windows har tusentals programmerare, och de räknas som de bästa programmerarna inom företaget. WP var aldrig något man la resurser på

Microsoft satsade och förlorade flera miljader USD på WP. Uppskattningarna varierar och det är svårt att säga exakt med anledning av bokföringstrolleri som avskrivningar och annat. I vilket fall är det inte fikapengar vi snackar om. Att Windows har en mycket större personalstyrka är knappast konstigt. Microsoft lär ha en tämligen bra bild av hur mycket Windows är värt, medan WP alltid varit en stor risk. Finns inte heller något som tyder på att WP's problem var underfinansiering utan allt pekar snarare åt felsatsningar och att de var för sena in i matchen.

Citat:

Kerneln är kärnan i alla operativsystem
https://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_(operating_system)

Det är kerneln (du behöver läsa på) som sköter datorns grundläggande funktionalitet. Kerneln är maximalt optimerad för hårdvaran och de skrivs i assembler och C/C++. Inget annat duger

Google använder linux som kernel
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Goddag yxskaft. Hur har detta över huvud taget med min fråga att göra? Du behöver för övrigt sluta säga åt folk att läsa på om saker där du inte har någon koll.

Permalänk
Medlem

Det är leverantören av SoC:n (och indirekt IP-leverantörerna de i sin tur använder) som skriver drivrutiner för olika operativsystem. ARMv7-stöd kom med Windows Phone 7, men dess kernel baserades på Windows Embedded CE 6.0 R3, förbättrat stöd kom med CE 7.0. Qualcomm var de enda som var intresserade där, och det förhållandet började 2008-2009 någon gång. Microsofts problem började inte med WP, Microsofts problem är varför WP kom till snarare. Det är ju alla misstag 2008 och 2009 som ledde till det hela.

Att Microsoft t.ex. skulle överge Windows CE stod ganska klart redan 2010-2011 så att ingen annan leverantör ville satsa är ganska självklart. När väl Microsoft började komma någonvart med NT på ARM så var dessutom stor del av leverantörerna inom applikationsprocessorer redan på väg bort från marknaden (mobiler alltså), och någon framtid fanns inte, Nokias Devices and Services var redan nermonterat och vid det laget var ingen tillverkare intresserad av att bygga enheter, inte några som de väntade sig sälja bra i.a.f. så det fanns ingen efterfrågan på SoC:s med WP-stöd. I allt detta så hade Microsoft ännu inte insett att de inte skulle locka utvecklare med en handikappad plattform på .NET och skapade aldrig något vettigt SDK som är det viktiga för utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Programspråk, ramverk, verktyg, virtualisering m.m. Mycket av det är en del av Windows ekosystem. Du kan dock inte säga att Microsoft har få lyckade produkter, som Windows, och sen slänga in den enorma mängd saker de gjort under det paraplyet.

Det är en del av Windows, det är ingen egen utomstående produkt eller tjänst. Där är ju skillnaden med Office då det faktiskt är en egen produkt, folk använder Office till Mac exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Programspråk, ramverk, verktyg, virtualisering m.m. Mycket av det är en del av Windows ekosystem. Du kan dock inte säga att Microsoft har få lyckade produkter, som Windows, och sen slänga in den enorma mängd saker de gjort under det paraplyet.

Du menar KOPIERAT ?
Är det något Microsoft varit duktiga på så är det att sno andras ideer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är en del av Windows, det är ingen egen utomstående produkt eller tjänst. Där är ju skillnaden med Office då det faktiskt är en egen produkt, folk använder Office till Mac exempelvis.

Måhända en del av plattformen/ekosystemet, även om det inte stämmer in på allt. Men återigen blir det ett konstigt argument att hävda att MS inte gjort särskilt mycket, och samtidigt baka in en enorm mängd arbete i en kategori.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du menar KOPIERAT ?
Är det något Microsoft varit duktiga på så är det att sno andras ideer

Nej, det menar jag inte och det är absolut inget som utmärker Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det menar jag inte och det är absolut inget som utmärker Microsoft.

Det är sant att det är många som snor men jag tror nog Microsoft toppar den listan. Det är så större företag oftast fungerar, de utvecklar inte saker själva. Antingen snor de idéer eller så köper man dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är sant att det är många som snor men jag tror nog Microsoft toppar den listan. Det är så större företag oftast fungerar, de utvecklar inte saker själva. Antingen snor de idéer eller så köper man dem

Nej, MS har massor av egen IP och utöver det gör det vad smarta företag med resurser gör - kopierar bra idéer och features från konkurrenter och köper upp IP som är värdefull för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, MS har massor av egen IP och utöver det gör det vad smarta företag med resurser gör - kopierar bra idéer och features från konkurrenter och köper upp IP som är värdefull för dem.

Dina inlägg är förutsägbara
Säg 5 saker som Microsoft "kommit på"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Dina inlägg är förutsägbara
Säg 5 saker som Microsoft "kommit på"

Nej, de är förnuftiga. Dina inlägg ser ut att vara hämtade från The Verge.
Att diskutera vad de "kommit på" är en helt menlöst för innovation sker inte i ett vakuum och det går alltid att spåra embryot av en idé hur långt bakåt som helst. Bill Gates och Paul Allen byggde en BASIC för Altair genom en egengjord emulator för Intel 8080, och lyckades trycka in det på 4KB. Det blev senare MS-BASIC och omåttligt populärt, så det licenserades till en hel del företag. Bland andra Apple som behövde stöd för flyttal i sin BASIC. Senare blev det Visual Basic och det lever kvar än idag som Visual Basic .NET. Sen har vi förstås .NET-ramverket och C#, och Silverlight som inte blev den succé det kanske borde ha blivit.

Microsoft var rätt tidiga med TabletPC, första kommersiellt gångbara "plattan".

DirectX är anledningen till att Windows tog över spelmarknaden från DOS och sedermera etablerade Windows som spelplattformen för PC.

Det är mer än exempel där Microsoft varit innovativa, vilket inte är samma sak som att kläcka första embryot till en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Måhända en del av plattformen/ekosystemet, även om det inte stämmer in på allt. Men återigen blir det ett konstigt argument att hävda att MS inte gjort särskilt mycket, och samtidigt baka in en enorm mängd arbete i en kategori.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa inte att MS inte gjort särskilt mycket, jag sa att dom inte har lyckats med så många produkter/tjänster. .NET osv kan man ju säga är som DLC till Windows som ett map-pack är till Cod. Det tillhör spelet, eller i det här fallet, operativsystemet. Av den anledningen ser jag inte från mitt perspektiv (konsument) att det är en tjänst/produkt dom lanserat utan en del av en redan existerande produkt.

Ursäktar om det är lite onödigt ältande men jag hoppas du förstår hur jag tänker i alla fall.