Forumdelen sponsras av

Skärmen låter, på väg att ge upp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

Skärmen låter, på väg att ge upp?

När jag bytte dator (10 år och ganska ljudlig) till en ny tyst, så började min skärm istället att låta. Oklart om den alltid gjort det men nu hör man den iaf tydligt. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet riktigt men den låter "elektroniskt" Eftersom skärmen införskaffades till förra datorn och således är 10 år gammal så har den rimligen börjat sjunga på sista versen.

Någon som har erfarenhet av liknande och vet om den snart kommer ge sig fullständigt? Det är inget märkbart fel på den för övrigt. Men jag har börjat kolla ordenligt på nya skärmar. Har ingen i reserv så får vara bra förberedd om den dör.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@sandsater: Ifall det är spoltjut med ihärdig pipande eller ibland ett mer rasslande ljud är det ganska vanligt men tyvärr också inget som man blir av med i en handvändning. Har du kört skärmen i tio år kan den lika väl hålla tio år till. Eller tio minuter.

Ifall skärmen har en externs strömförsörjning, en extern trafo, kan det vara den som låter och då kan en ny trafo eventuellt hjälpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

Den har inte extern strömförsörjning så det är allt skärmen. Jag får helt enkelt vara på det klara med vad jag vill ha för ersättare. Efter sommaren blir det nog till att byta oavsett.

Minns en gammal skärm på ett tidigare jobb. Den började krångla med långa uppstartstider. Oerhört frustrerande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Plocka bort kåpor mm. så Du kommer åt inkråmet. Då har Du ju chans att höra varifrån ljudet kommer. Med en plastpinne eller dylikt kan du känna Dig fram och hör när ljudet påverkas. Transformatorer kan låta och det går att fixa. Kanske klämma in en tandpetare där det glappar eller smältlim. Har fixat det själv en gång men det var längesedan så jag glömt hur jag gjorde.