Permalänk
Medlem

Bilschampo , råd och tips!

Tjena!
Det hade varit kul att få reda på vilket bilschampo ni använder och varför ni använder just detta schampo till er bil , husbil mc osv.
Jag har länge kört på SONAX Carnauba Wash & Wax , vilket jag tycker har varit riktigt bra.
Men idag tog det slut och nu är jag lite sugen på nått nytt. Jag tvättar ej med högtryck utan kör slang och tvätthandske , har fått höra att Meguiars Ultimate Wash And Wax ska vara riktigt bra?
Kom gärna med tips och förslag.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hört väldigt bra om Tershines olika produkter, ett lokalt företag i stockholm.

Har själv använt hans schampo som fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Meguiars Ultimate Wash & Wax kör jag nu för jag fick det på brl när jag köpte lite billjud till volvon, en 740(förstår varför folk bygger ljud i de gamla bilarna, låter riktigt bra).

annars har jag kört biltemas och ett par random märken och märker ingen direkt skillnad. tror man ska vaxa med maskin om man vill se verklig skillnad, gjorde jag på en gammal saab med buffing(heter det så)och allt och det blev mycket bättre än alla biltvättar kombinerat.

så jag tycker du ska vaxa om du verkligen vill ha skinande bil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra sajt för biltvättprylar: Autodude

Kör deras BTBM Schampoo Neutralt schampoo och inga huxflux grejer i.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Hej hej, Jag rekommenderar starkt labocosmetica som jag började använda förra året som har varit i mitt tycke klockrent och det blir inte sämre av att det doftar gott när man tvättar med deras medel heller jag börjar med deras alkaliska avfettning som heter primus, nästa steg kör jag deras schampo revita och sedan avslutar jag med beneficia, jag använder mig av högtryck och snowfoam men använda hink och bra tvätthandskar går minst lika bra och deras medel får anses som dryga så dem varar ett tag jag har även köpt deras medel perfecta som är en quickdetailer och välbehövlig om man vill bli av med bla kalkfläckar osv och sedan lite annat smått o gott ur seras sortiment, inköpen har gjorts hos cdbilvardsprodukter.se, ett tips är att köpa dem större dunkarna för man kan bli beroende av att tvätta med deras medel men man kör inte dessa medel varje tvätt då effekten finns kvar under ett antal månader, så därmed är deras Neve(förtvätt istället för primus) och semper(istället för revita) väldigt bra för tvättarna emellan.
Ett annat tips är om du går in hos bollnäsbilvård.se så är deras egna märke BBV omtyckt, har köpt en god del av deras saker men inte hunnit testa ännu då jag haft svårt att undvika labocosmetica men kommer förmodligen pröva under nästa vecka, dem kör även 35% rabatt på flera produkter just nu och ett tag till, blir du även medlem på bilvårdsforum.se så går du sedan in på fliken bollnäs bilvård så står där hur du ska gå tillväga för att ha stående 20% hos dem på deras egna märke.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

förtvätt:

https://bilvardsexperten.se/butik/storpack/bve-gron-alkalisk-...

sen Mothers Wash & Wax

https://bilvardsexperten.se/butik/tvattarengora/utvandigt/mot...

Förtvätten löser trafikfilm o ser till att du inte har grus o annat kvar på bilen som kan repa.

Tvätta med microfiberhandske!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Glömde nämna att minst lika viktigt som bra medel är bra tvätthandskar el liknande som gör så lite repor som möjligt jämfört med svampar och sedan bra handdukar för torka med vilket jag även har tips på om det är av intresse.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har en relativt ny bil med en lack som ännu är i relativt gott skick handtvättar jag den inte. Ser många säga att de endast handtvättar bilen eftersom de inte vill repa lacken. >.< Handtvätt är en garanti för repig lack.

Kör med ett högtrycksschampo som en kompis tillhandahåller, ska se om jag kan ta reda på vilket fabrikat det är. Är garanterat inte miljövänligt med tanke på hur effektivt det är.

Permalänk

@Exxovion: Din tanke är väldigt god men tyvärr kan du aldrig få en bil el liknande ren utan beröring, borstar ska man undvika till varje pris, svampar undviker jag oxå såvida dem inte är av hög kvalité då funkar dem bra till rengöra däck o fälg samt hjulhusen för nämna något, men det finns tvätthandskar som ger minimalt med repor(vilket är oundvikligt om man vill få rent) men dem kostar oxå mer än tvättsvampar gör vilket är en orsak till att många avstår ifrån att köpa tvätthandskar, man behöver minst tre stycken tvätthandskar per tvätt, en för övre halvan av bilen, en för nedre halvan och en för däck o fälgar och insidan av hjulhusen, för använder man endast en så finns risken att man repar lacken, mitt tycke är att om man vill skydda lacken från väldigt mycket och även få den lättare att hållas ren så bör man göra en lackkonservering vare sig det är en ny el äldre bil.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

BBV Arti+ använder jag och är väldigt nöjd.
Använder det både vid handtvätt och när jag kör med foam lance.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena!
Det hade varit kul att få reda på vilket bilschampo ni använder och varför ni använder just detta schampo till er bil , husbil mc osv.
Jag har länge kört på SONAX Carnauba Wash & Wax , vilket jag tycker har varit riktigt bra.
Men idag tog det slut och nu är jag lite sugen på nått nytt. Jag tvättar ej med högtryck utan kör slang och tvätthandske , har fått höra att Meguiars Ultimate Wash And Wax ska vara riktigt bra?
Kom gärna med tips och förslag.
Mvh / Mangee

Har en sådan flaska hemma. Tyckte det lät lite dyrt först med nästan 200 kr för lite schampo, men det har räckt en evighet. Ärligt talat så vet jag inte om det är någon speciell skillnad på detta jämfört med alla andra sorter som finns. Blir en tvätt en gång per månad ungefär och bilen blir ju ren. Så det fungerar väl iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

@Exxovion: Din tanke är väldigt god men tyvärr kan du aldrig få en bil el liknande ren utan beröring, borstar ska man undvika till varje pris, svampar undviker jag oxå såvida dem inte är av hög kvalité då funkar dem bra till rengöra däck o fälg samt hjulhusen för nämna något, men det finns tvätthandskar som ger minimalt med repor(vilket är oundvikligt om man vill få rent) men dem kostar oxå mer än tvättsvampar gör vilket är en orsak till att många avstår ifrån att köpa tvätthandskar, man behöver minst tre stycken tvätthandskar per tvätt, en för övre halvan av bilen, en för nedre halvan och en för däck o fälgar och insidan av hjulhusen, för använder man endast en så finns risken att man repar lacken, mitt tycke är att om man vill skydda lacken från väldigt mycket och även få den lättare att hållas ren så bör man göra en lackkonservering vare sig det är en ny el äldre bil.

Beror givetvis på förutsättningarna. Jag lämnade in bilen för en lackbehandling för ungefär ett halvår sedan, och än så länge är lacken blank och hal. Då det bara är en vanlig bruksbil jag har och inte någon utställningsbil så bryr jag mig bara om att det ska gå snabbt och lätt att hålla den ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

https://www.mekonomen.se/systemmedia/product/6X-G17748/ultimate-wash-wax.jpg

Har en sådan flaska hemma. Tyckte det lät lite dyrt först med nästan 200 kr för lite schampo, men det har räckt en evighet. Ärligt talat så vet jag inte om det är någon speciell skillnad på detta jämfört med alla andra sorter som finns. Blir en tvätt en gång per månad ungefär och bilen blir ju ren. Så det fungerar väl iallafall.

Tack för alla tips och råd , det blev en flaska Meguiars Ultimate Wash & Wax.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Oj många i tråden skulle gråta om ni visste hur min 2018s Mercedes behandlas!
Så jag tänkte att jag berättar.
Den tvättas varje dag med vattenslang innehållande basiskt vatten med partiklar.
Utöver det får den en grundligare rengöring några ggr per vecka MED BORSTE som används av flera andra och troligen ligger på backen emellanåt. På denna borste appliceras rengöringsmedel av modell Yes diskmedel.
Den blir så ren och fin 😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Oj många i tråden skulle gråta om ni visste hur min 2018s Mercedes behandlas!
Så jag tänkte att jag berättar.
Den tvättas varje dag med vattenslang innehållande basiskt vatten med partiklar.
Utöver det får den en grundligare rengöring några ggr per vecka MED BORSTE som används av flera andra och troligen ligger på backen emellanåt. På denna borste appliceras rengöringsmedel av modell Yes diskmedel.
Den blir så ren och fin 😁

Kan du inte ta några närbilder på din bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Kan du inte ta några närbilder på din bil.

Den är smutsig just nu så detta är det bästa du får 😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att när yes går bet så får hon en omgång med saltsyra 😂

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Carpro Reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

https://forumbilder.com/images/2019/07/09/20190709_113629.jpg
Den är smutsig just nu så detta är det bästa du får 😁

Då förstår jag varför yes är ditt huvudval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Glömde nämna att när yes går bet så får hon en omgång med saltsyra 😂

Om du behöver fler tips för att bli av med svårborttagen smuts på bilen:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Yes i säg är det inget fel på. Många ''proffs'' använder diskmedel innan polering och lackförsegling för att ta bort fetter och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena!
Det hade varit kul att få reda på vilket bilschampo ni använder och varför ni använder just detta schampo till er bil , husbil mc osv.
Jag har länge kört på SONAX Carnauba Wash & Wax , vilket jag tycker har varit riktigt bra.
Men idag tog det slut och nu är jag lite sugen på nått nytt. Jag tvättar ej med högtryck utan kör slang och tvätthandske , har fått höra att Meguiars Ultimate Wash And Wax ska vara riktigt bra?
Kom gärna med tips och förslag.
Mvh / Mangee

fick rådet att ta sonax glansschampo när jag började tvätta och har fortsatt med det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du behöver fler tips för att bli av med svårborttagen smuts på bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=kkWysLV4CmQ

Faktiskt syran är inte så aggressiv på lacken men kalk tar den väldigt effektivt!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har ju spraybetning och ett stort dopp på jobb , så jag kan ju alltid sänka ner bilen i det

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition