Permalänk

Inställningar för MSI MAG271CQR

Tjena! Har nyligen köpt skärmen MAG271CQR från MSI. Jag tycker jag har svårt att hitta en bra inställning för färger/brightness etc. skulle uppskatta om folk här som har denna skärm eller liknande varianter av den att dela med sig av sina inställningar för skärmen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hyperhorn: Det är en VA-panel så vinkeln till skärmen har betydelse. Vad jag kan se av att googla tester är det inget dramatiskt fel på MAG271CQR direkt ur kartong. Men förstås inte någon perfekt eller korrekt skärm på något sätt. Och heller inte helt åt skogen.

Kan det vara så att du jämför med din gamla skärm som kanske är ganska fel inställd där du efter tusentals timmar av den gamla skärmen helt enkelt har vant dig vid en ganska felaktig bild?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Hyperhorn: Det är en VA-panel så vinkeln till skärmen har betydelse. Vad jag kan se av att googla tester är det inget dramatiskt fel på MAG271CQR direkt ur kartong. Men förstås inte någon perfekt eller korrekt skärm på något sätt. Och heller inte helt åt skogen.

Kan det vara så att du jämför med din gamla skärm som kanske är ganska fel inställd där du efter tusentals timmar av den gamla skärmen helt enkelt har vant dig vid en ganska felaktig bild?

Nej jag tycker att skärmen är helt okej ur kartong. Är mest lite saker som dök upp i vissa spel. Ex så var dimma, rök + moln nästan BLÅTT i BF1 efter att jag ändrade inställningarna till 1440p 144hz i ingame inställningarna. I Ex pubg och GW2 så tyckte jag färgerna med samma inställningar var rätt bra. Så jag tänkte om det kanske finns någon bra overall inställning som funkar på det mesta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hyperhorn:

Så jag tänkte om det kanske finns någon bra overall inställning som funkar på det mesta.

Kartongläget verkar vara detta och på de flesta skärmar, även nyare spelskärmar brukar färgerna direkt ur kartong vara okey. Så blå rök och dimma i BF1 kan beror på att det är gjort för att vara blått. Precis sådant är vad en kalibrering är tänkt att svara på. Alltså en kalibrering med mätinstrument. Först då man vet om det man ser är som det är tänkt att det ska se ut.

Har själv inte spelat BF1 så jag vet inte hur det ska se ut exakt. Men har sett en del YT-klipp och där är det uppenbart att olika scener/banar är färgsatta olika för att spegla miljön det utespelar sig. Finns någon skogsbana som är just blå och grön. En kall scen med vinterkrig, ökenbanor med bruna och gula miljöer etc.