Permalänk
Medlem

Fel D5 Vario pump levererad?

Hej!

Jag har ett intressant problem. Köpte XSPC pumpkomo D5 Photon 270 V2 men efter jag fick problem med högfrekventa ljud från pumpen (mindre än 5h användning) började jag leta efter fel.
Vad jag förstår har jag fel pump? Min pump ser ut så här och saknar helt vred för pumphastigheten. Den ska också ha en 3-pins kontakt för takometer, men min har bara en 2-pins kontakt.

Tillverkarens bild

Jag har vänt mig till butiken där jag köpte produkten och inväntar svar, men ville även kolla med er här om ni har erfarenhet av D5 pumpen och alla dess olika varianter?

MVH

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Yes, du ser ut att ha fått pwm-pumpen.

Permalänk
Medlem

Ja, och på min faktura står de det klart och tydligt också

XSPC-D5-PHOTON-270-V2 XSPC D5 Photon 270 Reservoir/Pump Combo V2 $188.93 $188.93
Choose Your Pump : XSPC D5 PWM SATA Pump - Without Cover - $20.00
Reservoir LED Color : Blue - $2.99
Pump Cable : Sleeve in your choice of colors - $5.99
Sleeve Color : Allure Premium Black Sleeving
Heatshrink Color : Black

Jag som helt missat det. Oavsett, när jag körde pumpen med bara ström ansluten för att lufta systemet var den helt tyst. När det var klart kopplade jag in alla andra komponenter inklusive anslöt den andra kontakten till moderkortet och då fick pumpen en helt annan karaktär och låter helt galet mycket. Har moderkortet typ sagt åt den att köra på 100% eller något?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ja, och på min faktura står de det klart och tydligt också

XSPC-D5-PHOTON-270-V2 XSPC D5 Photon 270 Reservoir/Pump Combo V2 $188.93 $188.93
Choose Your Pump : XSPC D5 PWM SATA Pump - Without Cover - $20.00
Reservoir LED Color : Blue - $2.99
Pump Cable : Sleeve in your choice of colors - $5.99
Sleeve Color : Allure Premium Black Sleeving
Heatshrink Color : Black

Jag som helt missat det. Oavsett, när jag körde pumpen med bara ström ansluten för att lufta systemet var den helt tyst. När det var klart kopplade jag in alla andra komponenter inklusive anslöt den andra kontakten till moderkortet och då fick pumpen en helt annan karaktär och låter helt galet mycket. Har moderkortet typ sagt åt den att köra på 100% eller något?

Du bör kunna styra den via moderkortet förutsatt att den sitter på en PWM anslutning.
Gå in i biosen och ändra till PWM styrning, där ska du även kunna ändra varvtal vid temp.

Permalänk
Proffsmobbare

Det låter som att du har en tidig version av D5 PWM, där den går i 60% duty cycle utan PWM-signal närvarande.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det var en grundinställning i BIOS som satte pumpen till 100%. Åtgärdat nu och pumpen fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014