C64 Inget ljud via RF, svartvit med halva (?) ljudet via SCART på modern(are) TV

Permalänk
Medlem

C64 Inget ljud via RF, svartvit med halva (?) ljudet via SCART på modern(are) TV

Ok, jag försökte söka men hittade inget relaterat.

Min numera gamla TV (Philips, LED, 1080p) har SCART-adapter så jag tänkte leka lite med min gamla C64, men jag stötte på patrull direkt.

Kopplar jag in via RF får jag färgbild men inget ljud, men kopplar jag in den via SCART (köpte en 8-pinnars A/V-kabel då min C64 har den där hästskoformade pin-out:en med 8 pinnar) s¨får jag svartvit bild och typ halva ljudet(!?)...

Bilden antar jag beror på att det är S-video som skickas ut och SCART-adaptern gillar troligtvis inte det (RGB?), men ljudproblemet gör mig fundersam...

Hade det varit noll ljud även via A/V hade det lutat mot antingen den där säkringen som ska sitta i burken för 9V om jag minns rätt från det jag läst, eller SID-chippet i sig, men nu får jag alltså vad som låter som om man har olika ljud på l/r och enbart en av dem kommer igenom, men C64 har väl monoljud? Är det TVns konvertering som spökar här?

Ska vid tillfälle prova med den Framemeister som jag fått hem och se om den löser det bättre (inskaffad för min nya TV enbart har sådan där mini-komponent), annars har jag noll koll!

Permalänk
Medlem

@MushForBrains: C64an har tyvärr ett bästföre datum med AV modulen. Särskilt RF. Min fungerar inte heller. Har du haft den recappad? Min S-Video funkar fint.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "halva ljudet"? Att det bara kommer ljud i ena högtalaren?

C64 trycker ut monoljud. Om fallet är som ovan skulle jag tippa på att ljudsignalen bara går in på ena kanalen i SCART-kontakten.

Lyckligtvis brukar det vara rätt lätt att öppna SCART-kontakter. Skruva av kabelförskruvningen, och dela höljet. Det brukar bara sitta ihop med stift som går i korresponderande hål i andra halvan höljet.

Audioledaren går in på pinne 2 eller 6 (googla rätt på SCARTs pinout). Om den går till 2:an byglar du den vidare till 6:an, eller vice versa.

Permalänk
Skrivet av MushForBrains:

kopplar jag in den via SCART (köpte en 8-pinnars A/V-kabel då min C64 har den där hästskoformade pin-out:en med 8 pinnar) s¨får jag svartvit bild och typ halva ljudet(!?)

Det ska gå att "bygga" en korrekt SCART-kabel för C64. Se exempelvis denna länk: (https://ilesj.wordpress.com/2012/03/30/c64-av-cable-theory-an...). Notera att författaren gjort en kabel där man kan välja komposit eller s-video-signal.
Om jag inte minns helt fel kom det en hel del TV:ar, särskilt mot slutet av tjock-TV-perioden, när SCART redan betraktades som "standard", där anslutningen inte var "fullkopplad". Om man skickar S-Video till en skärm som förväntar sig kompositvideosignal bör man få just den sortens fenomen du beskriver.

Permalänk
Medlem

Länge sedan nu, men jag har löst det. Det är s-videon som var problemet. TVns scart-adapter-ingång vill ha RGB. Körde det via s-video-ingången på min XRGB mini (Framemeister) och efter lite pill i menyn med zoom och någon inställning jag glömt vad det var, något med färg, det var inzoomad lila bild typ från scratch) så fick jag klockren bild. Ljudet var troligtvis en kass SID för en senare inköpt C128 kopplad via samma uppskalare ger klockrent ljud. Så allt är löst