Lite hjälp med en dator till Fotoentusiast/fotoredigering (stillbilder).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2005

Lite hjälp med en dator till Fotoentusiast/fotoredigering (stillbilder).

Tjo.

Jag har en vän vars föräldrar har pratat om att dom behöver en ny dator, för att redigera bilder i både Adobe Photoshop och Adobe photoshop Lightroom classic.
Jag kollade vilka rekommenderade systemkrav Lightroom behöver.
CPU 2ghz eller bättre
RAM: 12 GB
GPU: Stöd för DirectX 12 eller OPEN GL 3.3
(Systemkraven).

Photoshop kräver inte lika mycket så jag tänker att jag väljer delar efter Lightroom. Jag tänker även att det skall gå att uppgradera datorn senare med om det behövs med t.ex mer RAM. Därav så valde jag 32 GB DDR4 (2x16GB) så att dom kan uppgradera till 64 GB om det behövs.
Sen så valde jag en AMD Ryzen 5 CPU då jag anser att den är mer prisvärd jämfört med en i5 CPU. En i3:a blir nog lite för klen kan jag tycka.
Dessa produkter tänkte jag mig.

Någon som har några tankar, funderingar eller åsikter?

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GD (Aorus Radeon 580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD 1 (OS): Samsung 840 EVO 120 GB | SSD 2 (Games): Samsung 850 EVO 250 GB | SSD 3 (Games): Samsung 840 EVO 120 GB | HDD (Lagring): 640 + 500 GB HDD | Streaming card: Elgato Game Capture HD60 PRO (PCI-E) | Chassi: Cooler Master Storm Trooper | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 2x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Jag har för mig att intel processorer är bättre än amd när det kommer till fotoredigering, rätta mig om jag har fel nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Puget Systems har mycket bra info om hårdvaruval för Lightroom, bla cpu bemchmarks.

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Skickades från m.sweclockers.com