Permalänk
Relik 📜

Nästa objektiv till Sony A7

Kör en A7:a jag är väldigt nöjd med. Har i dagsläget tre objektiv..

Sony FE 50/1,8
Samyang AF 35/2,8 AS IF UMC
Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS

Med andra ord, två fasta gluggar och kitzoomen som följde med kameran. Jag är rätt nöjd med de fasta, speciellt Sonys 50:a levererar otroligt mycket för pengarna. 35:an är också kompetent sett till slanten den kostar!

Kitoptiken däremot är verkligen tråkig. Enda fördelen är OSS, men den försvinner snabbt eftersom gluggen är så ljussvag. Går lite på ett ut. Upplever också bokehn som ganska rörig, och att bilderna i allmänhet blir lite gråare, lite plattare och lite tråkigare ställt mot framför allt 50:an.

Kort och gott, det jag använder är till 80 % 50:an, 15 % 35:an och typ 5 % kitoptiken.

Nu till själva saken! Jag saknar egentligen två grejer. Dels smidigheten med en bra zoom, att kunna ha ett enda objektiv med som klarar flera situationer. Visst är det kul att utmana sig själv och försöka lösa allt med typ 50:an, men ibland går det helt enkelt inte utan blir bara jobbigt. Förutom det, saknar något mer teleigt än 50:an på FF. De extra 20 mm som kitzoomen ger där är verkligen stor skillnad på lite avstånd, även om det just med den blir tråkigt på grund av bländartalet.

Kollar därför på mer eller mindre två olika spår. Antingen någon form av fast (kort) tele på runt 70 mm, eller att köpa en mer kompetent kitzoom och köra som standardoptik framåt.

I den sistnämnda kategorin blir det väl Tamron AF 28-75/2,8 Di III RXD som starkaste alternativ. Det har fått riktigt bra betyg, och ger mig 2,8 över hela omfånget vilket är ett saftigt steg upp mot kitzoomen. Nackdel där är framför allt storleken, det är ett rätt maffigt objektiv att släpa runt på jämfört med vad jag har på till vardags idag – 50:an oftast.

Sony har sitt Sony FE 85/1,8, vilket är rätt läckert. Ljusstarkt, lagom kort-tele och rätt kompakt. Men, det blir i sammanhanget rätt mycket pengar för en fast brännvidd och jag måste fortfarande släpa runt vad som då blir tre objektiv för att täcka upp. Lättare på kameran, men tyngre i väskan – eller att skippa övriga gluggar då och köra på en enda per "promenad".

Sista alternativet är kanske Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC. Ljusstarkt, billigt och optiskt bra. Men, manuell fokus då såklart. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är ett problem, var så länge sedan jag körde vare sig MF eller fotade mer tele-igt. Så klart det blir svårt med fåglar eller barn, men saker som står till ska ju vara hanterbart. Lite skakigt kort och gott, men samtidigt billigare så kanske värt att chansa. Andra nackdel är såklart samma som för Sony:s, att det blir tre olika ojektiv att bolla runt.

Har jag missat något uppenbart? Vad har ni för tankar? Nämnvärt är väl att prisklassen jag siktar på är sub-10 000 kr, lätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag har kört Tamron 28-75mm ackompanjerat med en A7ii i några månader nu och är ruggigt nöjd. Praktiskt zoom-omfång som gör att jag nästan aldrig byter objektiv... Har egentligen inte hittat något negativt med den, eventuellt storleken. Autofokusen funkar fint får både foto och video och byggkvaliteten är riktigt bra för pengen man betalar.

Samyang har nyligen släppt en ny 85mm med autofokus som verkar vara väldigt uppskattad. Kanske kan vara något?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Elof94:

Samyang har nyligen släppt en ny 85mm med autofokus som verkar vara väldigt uppskattad. Kanske kan vara något?

Har sett det! Däremot inte helt 100 på att bildkvaliteten motsvarar den extra tusenlappen (ish) över Sonys 85:a. Visserligen lite större bländare med, men.. ja, oklart!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kör en A7:a jag är väldigt nöjd med. Har i dagsläget tre objektiv..

Sony FE 50/1,8
Samyang AF 35/2,8 AS IF UMC
Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS

Med andra ord, två fasta gluggar och kitzoomen som följde med kameran. Jag är rätt nöjd med de fasta, speciellt Sonys 50:a levererar otroligt mycket för pengarna. 35:an är också kompetent sett till slanten den kostar!

Kitoptiken däremot är verkligen tråkig. Enda fördelen är OSS, men den försvinner snabbt eftersom gluggen är så ljussvag. Går lite på ett ut. Upplever också bokehn som ganska rörig, och att bilderna i allmänhet blir lite gråare, lite plattare och lite tråkigare ställt mot framför allt 50:an.

Kort och gott, det jag använder är till 80 % 50:an, 15 % 35:an och typ 5 % kitoptiken.

Nu till själva saken! Jag saknar egentligen två grejer. Dels smidigheten med en bra zoom, att kunna ha ett enda objektiv med som klarar flera situationer. Visst är det kul att utmana sig själv och försöka lösa allt med typ 50:an, men ibland går det helt enkelt inte utan blir bara jobbigt. Förutom det, saknar något mer teleigt än 50:an på FF. De extra 20 mm som kitzoomen ger där är verkligen stor skillnad på lite avstånd, även om det just med den blir tråkigt på grund av bländartalet.

Kollar därför på mer eller mindre två olika spår. Antingen någon form av fast (kort) tele på runt 70 mm, eller att köpa en mer kompetent kitzoom och köra som standardoptik framåt.

I den sistnämnda kategorin blir det väl Tamron AF 28-75/2,8 Di III RXD som starkaste alternativ. Det har fått riktigt bra betyg, och ger mig 2,8 över hela omfånget vilket är ett saftigt steg upp mot kitzoomen. Nackdel där är framför allt storleken, det är ett rätt maffigt objektiv att släpa runt på jämfört med vad jag har på till vardags idag – 50:an oftast.

Sony har sitt Sony FE 85/1,8, vilket är rätt läckert. Ljusstarkt, lagom kort-tele och rätt kompakt. Men, det blir i sammanhanget rätt mycket pengar för en fast brännvidd och jag måste fortfarande släpa runt vad som då blir tre objektiv för att täcka upp. Lättare på kameran, men tyngre i väskan – eller att skippa övriga gluggar då och köra på en enda per "promenad".

Sista alternativet är kanske Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC. Ljusstarkt, billigt och optiskt bra. Men, manuell fokus då såklart. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är ett problem, var så länge sedan jag körde vare sig MF eller fotade mer tele-igt. Så klart det blir svårt med fåglar eller barn, men saker som står till ska ju vara hanterbart. Lite skakigt kort och gott, men samtidigt billigare så kanske värt att chansa. Andra nackdel är såklart samma som för Sony:s, att det blir tre olika ojektiv att bolla runt.

Har jag missat något uppenbart? Vad har ni för tankar? Nämnvärt är väl att prisklassen jag siktar på är sub-10 000 kr, lätt.

En snabb 85mm är ovärderligt för porträtt. Just att kunna få bra bokeh. Tyvärr är Sony rätt dyrt att handla objektiv till då det är ett litet utbud begagnat. Nu vet jag inte hur bra Sigma mc-11 adaptern fungerar på A7 mk1, men det kan vara ett bra alternativ då både Sigma och Canon EF är MYCKET billigare att handla riktigt schysst optik till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

En snabb 85mm är ovärderligt för porträtt. Just att kunna få bra bokeh. Tyvärr är Sony rätt dyrt att handla objektiv till då det är ett litet utbud begagnat.

Ja, ja, nej - FE 85/1,8 är inte superdyrt nytt ens och jag som fotar människor ca en gång varannat år skulle ändå inte få för mig att köpa det, som en recensent skrev : "Tänker du någon gång någonsin på porträtt så lär du ha det här objektivet". Bilder på bekanta som inte är offentliga tyvärr men det är skarpt i stora delar av mittenarean på 1,8 och har som största 'problem' kanske "kattöge"formade bokehbollar längs kanterna, något som jag gillar.

P.s, jag saknar original-A7 lite, med sin pianoblanka finish och rundade hörn och slutarljud som verkligen låter som "foto-grafering". MC11 funkar inget vidare med den för af, även om det sagts att "Sigma Global Vision"-objektiv ska kunna af:a hjälpligt. Jag är mest nöjd med Canons 35/2 i MC 11 för stunden med min A7rii men det kan inte fokuseras utanför de centrala af-punkterna och det kan inte fokusera i halvmörker och det låter när det fokuserar. Sony FE 85 1,8 är snabbt och tyst och träffsäkert i jämförelse, men såklart har Sony ett svart hål där ett FE 35/2 1,8 borde vara..fast kanske inte förevigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Leffe_B:

En snabb 85mm är ovärderligt för porträtt. Just att kunna få bra bokeh. Tyvärr är Sony rätt dyrt att handla objektiv till då det är ett litet utbud begagnat. Nu vet jag inte hur bra Sigma mc-11 adaptern fungerar på A7 mk1, men det kan vara ett bra alternativ då både Sigma och Canon EF är MYCKET billigare att handla riktigt schysst optik till.

Skickades från m.sweclockers.com

Spanar jag kompatibilitetslistan för MC-11 är motsvartande där Sigma 85/1,4 DG HSM Art, och det kostar närmare 10 000 kr. Är helt med på vad du säger och kan absolut vara intressant i framtiden, men just nu känns det rätt saftigt för att få något som "motsvarar" Sonys egen 85:a.

Eller tänker jag fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Spanar jag kompatibilitetslistan för MC-11 är motsvartande där Sigma 85/1,4 DG HSM Art, och det kostar närmare 10 000 kr. Är helt med på vad du säger och kan absolut vara intressant i framtiden, men just nu känns det rätt saftigt för att få något som "motsvarar" Sonys egen 85:a.

Eller tänker jag fel?

Nej, tänkte nog mer att Canon har en väldigt lång historia av bra optik med EF-fattning. Man får t.ex. 24-105 f4 IS begagnad för 5-6k. Jag tror att du skulle bli väldigt nöjd med just 24-105 zoom eftersom du då har något som kan klara det mesta. Tyvärr är det ju bara f4, men funkar rätt bra så länge det inte är action i dåligt ljus. Sony har ju ett fantastiskt 24-105mm som dock kostar 15000kr.

Allt beror lite på hur du vill satsa framåt? Beroende på hur mycket GAS (Gear Aqcuisition Syndrome) du lider av kommer du antagligen vilja uppgradera ditt hus lite längre fram. Just nu skulle jag säga att du är väldigt lite investerad i ett system. Innan du investerar betydligt mer skulle jag överväga två scenarion:

Köra vidare på Sony, skaffa bra optik som håller flera generationers hus framåt.

Skaffa nyare Sony-hus, A7III, en mc11 adapter som på A7III kan ge väldigt bra prestanda och därmed låsa upp stora delar av Canons begagnade utbud. Dyr kostnad direkt, billigare på sikt.

Byta system till Nikon. Jag kör själv en Z6 numera och är ruskigt nöjd. Det finns otroligt mycket bra BILLIG begagnad optik med Nikon F-fattning. Jag testade t.ex. en gammal manuell Nikkor 300mm AI-s på Kolmården som jag köpte på Tradera för 700 kr! Se full upplösning
här. https://www.dropbox.com/s/7fxuyuuoyfobzoj/DSC_3604.JPG?dl=0 Kitzoomen till Z-systemet är riktigt bra. Generellt klarar jag mig väldigt bra med 20mm 1.8, 50mm 1.8 och 85 1.8 som alla är otroligt bra. Just 85 1.8g af-s är sjukt bra och kan inhandlas för 2500 kr begagnat.

Missförstå mig inte, Sony är ruskigt bra på kameror. Men tyvärr är utbudet begagnat relativt dåligt.

Nu gjorde jag dig säkert ännu mer förvirrad, men det finns många val att göra och ett svart hål att fylla med utrustning som får datorprylar verka billiga :). Som tur är så är livslängden på optik betydligt längre än ett grafikkort eller CPU :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Är helt med på vad du menar, @Leffe_B! Ingen fara, blir inte så förvirrad.

Jag är rätt trygg i att jag vill köra vidare på Sony. Har haft en lång resa med kameror, genom både Pentax, Canon och Nikon. Har också varit där med 8-10 olika gluggar och en stor väska!

Erfarenheten säger därför att jag inte vill tillbaka dit. Jag sålde av allt det av anledningen just att grejerna inte användes, att jag inte "tog mig tid" att finfota eller vad man ska säga. Slutade med att jag inte använde kameran alls, för då ville jag ju göra det bästa möjliga och därmed släpa med alla grejer. Psykologi!

Gick vägen att jag först sålde av stora systemkameran och alla gluggar för att gå till dåvarande Sony NEX. Byggde upp en gedigen samling där, men nådde tillslut samma gräns. Sålde av även de grejerna (till @Jacob faktiskt!) och skaffade en RX100MK3. Då kom fotointresset tillbaka! Helvete vad jag älskar den kameran ändå.

Med intresse på plats igen "vågade" jag efter några år ta steget till riktig utrustning igen, men då skulle det tusan vara hela steget till fullformat. Därav A7, och i förlängningen ett fåtal gluggar till den. Men, jag vet som sagt av erfarenhet att blir det för komplicerat med för många parametrar så kommer jag tappa suget igen. Mina bästa bilder har jag tagit på senare år, när kameran varit med "i vardagen".

Så, mitt livs historia senare, det är egentligen anledningen till att jag inte är superintresserad av adapter + till exempel Canons beg-utbud. Jag vill helt enkelt inte ha en stor samling objektiv, för de kommer inte användas och i värsta fall "undermedvetet" bränna ut intresset igen. Också därför som Tamron-gluggen är såpass lockande.

Hoppas det går att förstå vad jag är ute efter, haha.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är helt med på vad du menar, @Leffe_B! Ingen fara, blir inte så förvirrad.

Jag är rätt trygg i att jag vill köra vidare på Sony. Har haft en lång resa med kameror, genom både Pentax, Canon och Nikon. Har också varit där med 8-10 olika gluggar och en stor väska!

Erfarenheten säger därför att jag inte vill tillbaka dit. Jag sålde av allt det av anledningen just att grejerna inte användes, att jag inte "tog mig tid" att finfota eller vad man ska säga. Slutade med att jag inte använde kameran alls, för då ville jag ju göra det bästa möjliga och därmed släpa med alla grejer. Psykologi!

Gick vägen att jag först sålde av stora systemkameran och alla gluggar för att gå till dåvarande Sony NEX. Byggde upp en gedigen samling där, men nådde tillslut samma gräns. Sålde av även de grejerna (till @Jacob faktiskt!) och skaffade en RX100MK3. Då kom fotointresset tillbaka! Helvete vad jag älskar den kameran ändå.

Med intresse på plats igen "vågade" jag efter några år ta steget till riktig utrustning igen, men då skulle det tusan vara hela steget till fullformat. Därav A7, och i förlängningen ett fåtal gluggar till den. Men, jag vet som sagt av erfarenhet att blir det för komplicerat med för många parametrar så kommer jag tappa suget igen. Mina bästa bilder har jag tagit på senare år, när kameran varit med "i vardagen".

Så, mitt livs historia senare, det är egentligen anledningen till att jag inte är superintresserad av adapter + till exempel Canons beg-utbud. Jag vill helt enkelt inte ha en stor samling objektiv, för de kommer inte användas och i värsta fall "undermedvetet" bränna ut intresset igen. Också därför som Tamron-gluggen är såpass lockande.

Hoppas det går att förstå vad jag är ute efter, haha.

Då förstår jag vad du menar. Har själv "problemet" att jag äger för många objektiv och har beslutsångest huruvida både 20an, 35an, 50an och 85an ska med.

Jag skulle nog säga att du ska överväga om du kan testa Sony 24-105 F4 OSS i någon butik. Det är ett perfekt allroundobjektiv som inte är jättestort/tungt. Kombinerar du det med din 50 1.8 så har du något också för de fåtal fall du måste ha ett ljusstarkt objektiv. Just att du kan nå ända till 105mm gör att du kan få bra bakgrundsseparation trots f4. 24mm är också väldigt användbart vid turism i städer/inomhus osv när man vill förmedla en situation. Skillnaden mellan f2.8 och f4 är ett fullt bländarsteg och det spelar bara roll om du måste fota action vid riktigt dålig belysning. Då är det bättre att ha ett 35 eller 20mm 1.4 för den typen av mer extrem miljö. F1.4 blir 3 fulla bländarsteg jämfört med F4.

Nu svamlade jag på ytterligare, men överväg ett 24-105 :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Tack för svar! Jag ska absolut göra som du säger, försöka klämma på Sony 24-105 f/4 OSS. Tycker ditt argument är sunt!

På Pentax-tiden hade jag DA 16-45 f/4 vilken jag inte uppskattade speciellt, just för att f/4 kändes för ljussvagt. Det kan mycket väl vara annorlunda här, så ska inte skrämmas av den biten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Har varit enormt nöjd med min Tamron 28-75, det hänger med mig vart jag än ska (5 års garanti från tillverkaren är också schysst)

Tänkte passa att skaffa deras 17-28 nu när det släpps också.

Det enda objektivet jag egentligen byter till är min Sigma 35 1.4 när jag behöver den bländaren.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänkte passa att skaffa deras 17-28 nu när det släpps också.

Lite synd att 899USD late July blev 12000SEK late August men det kan ju visa sig vara ett relativt prisvärt objektiv ändå. Jag övervägde det men inte för det priset så sent på sommaren.

Det beryktade FE 35 1,8 ska bli verkligt intressant om det materialiserar. Som jag skrev ovan så AF:ar inte Canon EF 35/2 IS USM jättebra eller tyst men rent optiskt är jag rätt kär i det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Alltid väldigt svårt då det är en otrolig preferens fråga och något som varierar kraftigt beroende på vad man vill fotografera.

Gissar på att även 24-105/f4an hade kunnat varit ett fint alternativ som ger väldigt mycket möjligheter i ett enda objektiv, vilket kan resultera i mindre att bära på, förutom kanske i mer ljussvaga situationer.
Nackdelen är väll att det är ett rätt dyrt objektiv.

Kikar man på arbetsfotograferna så är det ju en överväldigande del som anser att just 24-70/f2.8 är bland det mest användbara man kan äga och Tamronen är ju absolut ett fint alternativ till det.

Personligen gick jag ifrån zoomar helt då jag bytte över från Nikon till Sony och finner det väldigt roligt att plåta med fasta objektiv, jag tycker det ofta får mig att anstränga mig lite mer för att få en bra bild.
Jag slutade med 24/1.4, 50/1,4 och 135/1.8 och det känns som en ganska bra spridning på variation som jag kan få ut av det och framförallt så tycker jag att det blir väldigt roligt.
Började med 50 och kände att jag kunde göra i stort sett allt, men att jag ibland saknade att kunna få med mer av miljöerna i tighta utrymmen när jag reste (barer, resturanger, hotell, etc) och adderade därefter 24, efter ett tag kände jag att jag även ville komma lite närmare och få mer bilder på detaljer, mer utblåsta bakgrunder och kunna isolera objekt bättre och adderade 135an.
Men den stora nackdelen är ju givetvis vikten och hålet i plånboken.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kör en A7:a jag är väldigt nöjd med. Har i dagsläget tre objektiv..

Sony FE 50/1,8
Samyang AF 35/2,8 AS IF UMC
Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS

Med andra ord, två fasta gluggar och kitzoomen som följde med kameran. Jag är rätt nöjd med de fasta, speciellt Sonys 50:a levererar otroligt mycket för pengarna. 35:an är också kompetent sett till slanten den kostar!

Kitoptiken däremot är verkligen tråkig. Enda fördelen är OSS, men den försvinner snabbt eftersom gluggen är så ljussvag. Går lite på ett ut. Upplever också bokehn som ganska rörig, och att bilderna i allmänhet blir lite gråare, lite plattare och lite tråkigare ställt mot framför allt 50:an.

Kort och gott, det jag använder är till 80 % 50:an, 15 % 35:an och typ 5 % kitoptiken.

Nu till själva saken! Jag saknar egentligen två grejer. Dels smidigheten med en bra zoom, att kunna ha ett enda objektiv med som klarar flera situationer. Visst är det kul att utmana sig själv och försöka lösa allt med typ 50:an, men ibland går det helt enkelt inte utan blir bara jobbigt. Förutom det, saknar något mer teleigt än 50:an på FF. De extra 20 mm som kitzoomen ger där är verkligen stor skillnad på lite avstånd, även om det just med den blir tråkigt på grund av bländartalet.

Kollar därför på mer eller mindre två olika spår. Antingen någon form av fast (kort) tele på runt 70 mm, eller att köpa en mer kompetent kitzoom och köra som standardoptik framåt.

I den sistnämnda kategorin blir det väl Tamron AF 28-75/2,8 Di III RXD som starkaste alternativ. Det har fått riktigt bra betyg, och ger mig 2,8 över hela omfånget vilket är ett saftigt steg upp mot kitzoomen. Nackdel där är framför allt storleken, det är ett rätt maffigt objektiv att släpa runt på jämfört med vad jag har på till vardags idag – 50:an oftast.

Sony har sitt Sony FE 85/1,8, vilket är rätt läckert. Ljusstarkt, lagom kort-tele och rätt kompakt. Men, det blir i sammanhanget rätt mycket pengar för en fast brännvidd och jag måste fortfarande släpa runt vad som då blir tre objektiv för att täcka upp. Lättare på kameran, men tyngre i väskan – eller att skippa övriga gluggar då och köra på en enda per "promenad".

Sista alternativet är kanske Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC. Ljusstarkt, billigt och optiskt bra. Men, manuell fokus då såklart. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är ett problem, var så länge sedan jag körde vare sig MF eller fotade mer tele-igt. Så klart det blir svårt med fåglar eller barn, men saker som står till ska ju vara hanterbart. Lite skakigt kort och gott, men samtidigt billigare så kanske värt att chansa. Andra nackdel är såklart samma som för Sony:s, att det blir tre olika ojektiv att bolla runt.

Har jag missat något uppenbart? Vad har ni för tankar? Nämnvärt är väl att prisklassen jag siktar på är sub-10 000 kr, lätt.

Sony FE 85/1,8 är ett riktigt bra objektiv. Funderade även på Smayang 85 1,4 men autofokusen verkar vara horibel för video. Skulle oavsett satsa på en 85a med autofokus. Manuell fokus är mkt enklare och snabbare att hantera på vidvinkelobjektiv.

Kan även tipsa om Sigmas 35 1.4 som jag har använt mycket mer än jag trodde.

Permalänk
Expertgissare

Äger Sony's 55 1,8 och 85 1,8. 55'an var min favorit till det mesta, 85'an använde jag ibland men sedan jag skaffade Tamron's 28-75 2,8 så har jag inte rört mina fasta från Sony, de är trevliga objektiv som ger mycket bra bilder, men det spelar ingen roll när ett och ett halvt åringen vägrar stå still (skönt med zoom)
Autofokusen har inte svikit mig många gånger, ögonfokus fungerar ypperligt med Tamron's och kvalitén på bilderna är långt ifrån fy skamm dessutom.
Sedan finns det andra trevliga egenskaper som kort närgräns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Relik 📜

I slutänden köpte jag faktiskt.. inget alls.

Sommaren kom igång, och det blev inte av. Rullade på fint med de två fasta jag har. Fortfarande väldigt sugen på något nytt, men får bli senare projekt. Antagligen då Sonys fasta 85:a!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av emilakered:

I slutänden köpte jag faktiskt.. inget alls.

Sommaren kom igång, och det blev inte av. Rullade på fint med de två fasta jag har. Fortfarande väldigt sugen på något nytt, men får bli senare projekt. Antagligen då Sonys fasta 85:a!

85'an är en trevlig glugg, kommer säkert någon bra deal under höstens reor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB