Japan begränsar materialexport till Sydkorea – påverkar Samsung, SK Hynix och LG

Permalänk
Melding Plague

Japan begränsar materialexport till Sydkorea – påverkar Samsung, SK Hynix och LG

En pågående geopolitisk konflikt leder till att japanska företag måste ansöka om tillstånd för att exportera viktiga material för mobilskärmar och kretsar till sydkoreanska företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte helt genomtänkt av Japan. Med tanke på hur stor andel som de nämnda stora Koreanska företagen importerar idag från Japan så måste de vara stora kunder till de japanska företagen. De här hindren lär ju få dem att leta efter alternativa källor utanför Japan och beröva Japan en viktig exportmarknad i förlängningen. Eller har någon en annan tolkning av konsekvenserna?

Permalänk
Medlem

Precis vad vi behöver - mer politik! Eller inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ja då har i alla fall Samsung och SK Hynix något att skylla på om de vill höja minnespriserna. Skämt och sidor. Handelsblokaderna just nu känns lite som lekstuga. Även om man kan förstå att folk är oroliga för som ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jaså, det blev ingen översvämning som höjde minnespriserna den här gången...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är vuxna människor med hög utbildning som sitter på båda sidor om förhandlingsbordet. Helt ofattbart. Det här med "konsekvensanalys" är något de flesta brukar klara OK i övre tonåren, men dessa människor måste missat den biten. Så himla barnsligt, och det drabbar alla. Kul för dem som har miljonlöner och har det gott oavsett hur världsekonomin mår, men det finns vissa av oss som vill ha och värdesätter stabilitet!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Detta är vuxna människor med hög utbildning som sitter på båda sidor om förhandlingsbordet. Helt ofattbart. Det här med "konsekvensanalys" är något de flesta brukar klara OK i övre tonåren, men dessa människor måste missat den biten. Så himla barnsligt, och det drabbar alla. Kul för dem som har miljonlöner och har det gott oavsett hur världsekonomin mår, men det finns vissa av oss som vill ha och värdesätter stabilitet!

Dom hade en överenskommelse då får man stå fast vid den. Då kan ju inte Sydkorea senare komma och begära pengar igen och igen.

Men det har med politik och historia att göra. Innan andra världskriget så var japanerna kända för att vara barbariska. Och armen tog sydkoreanska kvinnor som "comfort women", en väldigt otrevlig historia med sexuellt slaveri. Så det är en öm punkt för Sydkorea som vill ha upprättelse för det. Japan o andra sidan tycker att det tillhör det förflutna och gillas inte att det pratas om. I Asien så är det väldigt viktigt med anseende, det sociologiska konceptet face, och begrepp som "save face".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det verkar ju inte helt genomtänkt av Japan. Med tanke på hur stor andel som de nämnda stora Koreanska företagen importerar idag från Japan så måste de vara stora kunder till de japanska företagen. De här hindren lär ju få dem att leta efter alternativa källor utanför Japan och beröva Japan en viktig exportmarknad i förlängningen. Eller har någon en annan tolkning av konsekvenserna?

De tjänar sannolikt mer på om hela skärmarna produceras i Japan - vilket mycket väl kan bli konsekvensen. Japan har ju haft mycket produktion av LCD-skärmar, och kan säkert rampa upp den igen.

Tror dock att det handlar om ett varningsskott, och att det snart kommer ett meddelande om att tillståndskravet skjuts upp några månader, så att allt kan förhandlas bakom stängda dörrar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det verkar ju inte helt genomtänkt av Japan.

Bör väl sättas i sitt sammanhang där en Sydkoreansk politiker nyligen kallade kejsare Akihito för "the son of the main culprit of war crimes" och man bl.a. krävde att Japans flotta skulle byta ut sin flagga. För några år sedan reste man en staty utanför Japans ambassad i Seoul och häromåret följde man upp med en liknande staty i San Francisco.

Japan vill lägga allt bakom sig samtidigt som Sydkorea verkar göra sitt bästa för att öppna gamla konflikter. Om nu ett företag blir ersättningsskyldiga för vad man gjorde för över 100 år sedan, vad stoppar då Sydkorea från att ge sig på fler företag? Tänker spontan på Zimbabwe där man konfiskerade vitas mark.

Detta ska väl ses som någon form av försök från Japan att strypa konflikten. Jag försvarar absolut inte Japans agerande och är inte tillräckligt insatt i ämnet för att ha en åsikt utan jag vill mest försöka sätta den senaste händelsen i någon form av sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razpu:

Bör väl sättas i sitt sammanhang där en Sydkoreansk politiker nyligen kallade kejsare Akihito för "the son of the main culprit of war crimes" och man bl.a. krävde att Japans flotta skulle byta ut sin flagga. För några år sedan reste man en staty utanför Japans ambassad i Seoul och häromåret följde man upp med en liknande staty i San Francisco.

Japan vill lägga allt bakom sig samtidigt som Sydkorea verkar göra sitt bästa för att öppna gamla konflikter. Om nu ett företag blir ersättningsskyldiga för vad man gjorde för över 100 år sedan, vad stoppar då Sydkorea från att ge sig på fler företag? Tänker spontan på Zimbabwe där man konfiskerade vitas mark.

Detta ska väl ses som någon form av försök från Japan att strypa konflikten. Jag försvarar absolut inte Japans agerande och är inte tillräckligt insatt i ämnet för att ha en åsikt utan jag vill mest försöka sätta den senaste händelsen i någon form av sammanhang.

Japan gjorde mycket skit under ww2 som dom försöker mörka (unit 731 är ett exempel), så jag förstår att sydkorea är arga på dom. Jag kan dock inte riktigt förstå hur ett företag kan bli straffade för något som skädde för nästan 75 år sedan. Visst, riktigt tråkigt att dom gjorde det, men saker måste ju preskriberas någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Idag köper jag ju en miljon gånger hellre direkt från Japan, även om det är dyrare, om jag garanterat vet att det är gjort där än från övriga Asien.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppleMuffin:

Japan gjorde mycket skit under ww2 som dom försöker mörka (unit 731 är ett exempel), så jag förstår att sydkorea är arga på dom. Jag kan dock inte riktigt förstå hur ett företag kan bli straffade för något som skädde för nästan 75 år sedan. Visst, riktigt tråkigt att dom gjorde det, men saker måste ju preskriberas någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju för visso sant, men Korea mörkar ju också all skit de gjorde mot sina egna.
Unit 731 var aldrig särsklit stort i realiteten, det mesta man hittar på google idag härstammar från Sydkoreanska slash and gore filmer från 70-80 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt att så flera här inne tror sig förstå handelsrelationerna mellan Japan - Sydkorea bättre än Japan och Sydkorea. Flera här inne skriver, helt osarkastiskt, att dessa nationers ekonomier styrs av barn. Vilken lågpunkt för Sweclockers forum kommentarerna ovan är att läsa.

Och vilken utsökta Freudianska godbitar! Jag tror att somliga av er själva känner er som barn när den enda invändningen egentligen handlar om att detta hotar att komma mellan er och er nästa Starwars -leksak. Att projicera detta på hela nationer är väldigt genomskinligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Det är helt otroligt att så flera här inne tror sig förstå handelsrelationerna mellan Japan - Sydkorea bättre än Japan och Sydkorea. Flera här inne skriver, helt osarkastiskt, att dessa nationers ekonomier styrs av barn. Vilken lågpunkt för Sweclockers forum kommentarerna ovan är att läsa.

Och vilken utsökta Freudianska godbitar! Jag tror att somliga av er själva känner er som barn när den enda invändningen egentligen handlar om att detta hotar att komma mellan er och er nästa Starwars -leksak. Att projicera detta på hela nationer är väldigt genomskinligt

Har varit samma när det handlar om USA och Kina kring handelsblockader och liknande, oavsett om det varit gällande säkerhet eller ekonomi, kring priser på telefoner eller datorkomponenter.

Ordet "sandlåda" dras upp direkt. I själva verket är det en stor del av forumet som är vuxna bäbisar som slänger ur sig omogenheter så fort något påverkar priset på deras leksaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AppleMuffin:

Japan gjorde mycket skit under ww2 som dom försöker mörka (unit 731 är ett exempel), så jag förstår att sydkorea är arga på dom. Jag kan dock inte riktigt förstå hur ett företag kan bli straffade för något som skädde för nästan 75 år sedan. Visst, riktigt tråkigt att dom gjorde det, men saker måste ju preskriberas någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska saker preskiberas? Om företag kan äga saker i all oändlighet (de dör ju inte precis) så kan de också ta ansvar för sina handlingar. Jag vet att vi i väst älskar det hela med privata profiter och sociala kostnader men det är svårt att hävda att det är speciellt etiskts att företag kan bara ha fördelar och får inte ha några nackdelar.

Permalänk

Väldigt intressant nyhetsartikel faktiskt! Tog 15 min att läsa hela, för jag blev i ren nyfikenhet tvungen att avbryta och googla på alla spännande produktionsteknologiska varor som nämndes i artikeln. Inte ofta jag lusläser ord för ord så nogrant som i just denna speciella nyhetsartikel.

Skrivet av Mizzarrogh:

Det är ju för visso sant, men Korea mörkar ju också all skit de gjorde mot sina egna.
Unit 731 var aldrig särsklit stort i realiteten, det mesta man hittar på google idag härstammar från Sydkoreanska slash and gore filmer från 70-80 talet.

Det du skriver påminner mig även om Kina / Japan konflikten.
Jag minns som tonåring att jag älskade Bruce Lee filmer, speciellt dom filmerna som kineserna själva producerat. Ofta var temat att japanerna var hemska och hade "japanese only" restauranger och kvarter i Kina.
Det känns dock lite ironiskt idag när man kan läsa om "chinese only" restauranger, och andra hemskheter, i Afrika nu när kinesernas makt blivit stark där.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är ju för visso sant, men Korea mörkar ju också all skit de gjorde mot sina egna.
Unit 731 var aldrig särsklit stort i realiteten, det mesta man hittar på google idag härstammar från Sydkoreanska slash and gore filmer från 70-80 talet.

Från den trogna källan wikipedia: Deaths - Over 3,000 from inside experiments and tens of thousands from field experiments. Dom gjorde inte bara experiment i basen utan dom åkte också runt till olika byar och förgiftade brunnar för att se hur snabbt någon smitta spred sig. Sedan så finns det ju massa andra krigsförbrytelser som dom också gjorde, det är inte bara en enskild händelse. Tror jag hört att det finns en nazistisk diplomat som är en folkhjälte i Nanjing eftersom att han tyckte att hur dom japanska soldaterna behandlade Kineserna var omänskligt och försökte skydda dom i en så stor mån han kunde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Varför ska saker preskiberas? Om företag kan äga saker i all oändlighet (de dör ju inte precis) så kan de också ta ansvar för sina handlingar. Jag vet att vi i väst älskar det hela med privata profiter och sociala kostnader men det är svårt att hävda att det är speciellt etiskts att företag kan bara ha fördelar och får inte ha några nackdelar.

Jag tycker att folket bakom företag är dom som ska straffas, inte företaget i sig. Nu har väl dom som stod bakom förslaget dött sedan ett par åt tillbaka, så vad är det man straffar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AppleMuffin:

Jag tycker att folket bakom företag är dom som ska straffas, inte företaget i sig. Nu har väl dom som stod bakom förslaget dött sedan ett par åt tillbaka, så vad är det man straffar?

Företaget har tjänat pengar på det hela så det är bara rätt att det straffas med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Väldigt intressant nyhetsartikel faktiskt! Tog 15 min att läsa hela, för jag blev i ren nyfikenhet tvungen att avbryta och googla på alla spännande produktionsteknologiska varor som nämndes i artikeln. Inte ofta jag lusläser ord för ord så nogrant som i just denna speciella nyhetsartikel.

Det du skriver påminner mig även om Kina / Japan konflikten.
Jag minns som tonåring att jag älskade Bruce Lee filmer, speciellt dom filmerna som kineserna själva producerat. Ofta var temat att japanerna var hemska och hade "japanese only" restauranger och kvarter i Kina.
Det känns dock lite ironiskt idag när man kan läsa om "chinese only" restauranger, och andra hemskheter, i Afrika nu när kinesernas makt blivit stark där.

Mmm... Har själv varit i Kina, kan väl sammanfatta saken som så att om man gör allt korrekt och inte gör några större misstag så är det inga problem då brukar man bli vänligt behandlad då folk ofta är nyfikna och vetgiriga och många faktiskt tom kan Svenska, men om man som västerlänning gör någontin folk uppfattar som en rejäl tabbe, även om det inte ens är ens eget fel eller någonting man ens gjort avsiktligt kan man råka in i ganska rejält trubbel...

Skrivet av AppleMuffin:

Från den trogna källan wikipedia: Deaths - Over 3,000 from inside experiments and tens of thousands from field experiments. Dom gjorde inte bara experiment i basen utan dom åkte också runt till olika byar och förgiftade brunnar för att se hur snabbt någon smitta spred sig. Sedan så finns det ju massa andra krigsförbrytelser som dom också gjorde, det är inte bara en enskild händelse. Tror jag hört att det finns en nazistisk diplomat som är en folkhjälte i Nanjing eftersom att han tyckte att dom japanska soldaterna behandlade Kineserna var omänskligt och försökte skydda dom i en så stor mån han kunde.

Jag förnekar inte Japanska krigsförbrytelser, det är ju även väldokumenterat av de allierade under kriget, jag ville bara säga att man inte skall tro allt man får upp vid en tio minuters googling "på internet" och att många inte granskar källan till sådant man hittar kritiskt, eller har kunskaper att göra det. Det är fortfarande mycket hårdare reglerat vad du får och inte får skriva om det egna landet i tex Kina eller Korea (Sydkorea är dock ganska fritt idag, men inte såsom det ser ut på ytan) jämfört med Japan, där det är, åtminstone på papperet, fritt idag att uttrycka sig, men många själva väljer att bara skriva ned selektiva delar av historien, som de flesta andra länder.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppleMuffin:

Tror jag hört att det finns en nazistisk diplomat som är en folkhjälte i Nanjing eftersom att han tyckte att dom japanska soldaterna behandlade Kineserna var omänskligt och försökte skydda dom i en så stor mån han kunde.

Kan varken bekräfta eller dementera detdär, men det är helt korrekt att Tyska reportrar och andra objektivt och utan egentligt politiskt intresse dokumenterade krigsförbrytelser man såg, tex de Ryska truppernas brott mot civilbefolkningen i under Finska vinterkriget, då tyskarna inte ansåg det vara ett acceptabelt beteende, oavsett sida man tillhörde.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har varit samma när det handlar om USA och Kina kring handelsblockader och liknande, oavsett om det varit gällande säkerhet eller ekonomi, kring priser på telefoner eller datorkomponenter.

Ordet "sandlåda" dras upp direkt. I själva verket är det en stor del av forumet som är vuxna bäbisar som slänger ur sig omogenheter så fort något påverkar priset på deras leksaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja okunnighet skyltas det friskt med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Japan gjorde mycket skit under ww2 som dom försöker mörka (unit 731 är ett exempel), så jag förstår att sydkorea är arga på dom. Jag kan dock inte riktigt förstå hur ett företag kan bli straffade för något som skädde för nästan 75 år sedan. Visst, riktigt tråkigt att dom gjorde det, men saker måste ju preskriberas någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Medan Sydkorea försöker sopa under mattan deras mindre trevliga historia.

Skrivet av anon99339:

Har varit samma när det handlar om USA och Kina kring handelsblockader och liknande, oavsett om det varit gällande säkerhet eller ekonomi, kring priser på telefoner eller datorkomponenter.

Ordet "sandlåda" dras upp direkt. I själva verket är det en stor del av forumet som är vuxna bäbisar som slänger ur sig omogenheter så fort något påverkar priset på deras leksaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är allt för enkelt att hoppa på Sweclockers medlemmar istället för att se hur läget egentligen ligger till. Ta USA och Kina konflikten t.ex. Problemen är djupa och många men att kalla det för sandlåda är inte direkt en överdrift eftersom det handlar lika mycket om prestige som ekonomi. Och prestige.. är ett sattyg som får sandkastande barn att verka vettiga ibland. Sedan hjälper det inte att det sitter ett visst barn vid rodret för en av parterna som försöker aktivt straffa och förstöra.

Skrivet av Mizzarrogh:

Kan varken bekräfta eller dementera detdär, men det är helt korrekt att Tyska reportrar och andra objektivt och utan egentligt politiskt intresse dokumenterade krigsförbrytelser man såg, tex de Ryska truppernas brott mot civilbefolkningen i under Finska vinterkriget, då tyskarna inte ansåg det vara ett acceptabelt beteende, oavsett sida man tillhörde.

Eller Sovjetiska krigsförbrytelser mot i stort sett alla mellan vinter 1944 och våren 1945. Den våldtäktsvåg som for genom Östra Tyskland under offensiven mot Berlin var enorm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är det här Nationalism leder till, i längden leder det till att människor dör i värsta fall till krig.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Eller Sovjetiska krigsförbrytelser mot i stort sett alla mellan vinter 1944 och våren 1945. Den våldtäktsvåg som for genom Östra Tyskland under offensiven mot Berlin var enorm.

Mer exakt talar vi siffror om ca 2 miljoner, enligt objektiva undersökningar gjorda i senare tid, intressant egentligen hur många det i teorin borde finnas idag som har en okänd rysk soldat till far där egentligen.

Stalin och Co pumpade ju in miljoner människor från östsidan av landet när han behövde fylla på vid fronterna, de var ofta illa utrustade och undermånligt tränade, under finska vinterkriget tex dog merparten av de ryska soldaterna därifrån av köld på nätterna då de i princip bara hade sin hundskinnspäls men ofta inte ens hann ta med sig tält eller annat i första leden, för att förhindra sjukdommar samt ge dem någon värdighet samlade Finska soldater och frivilligkåren in kropparna av de man fann, man talar om många tusen bara vid nordgränsen som alltså inte ens kom fram till fronten, totalt kan det möjligen, för hela fd Sovjet området röra sig om uppåt 20 miljoner av deras egna, om man räknar in alla människor (har dock inte siffror eller mellan vilka datum då det fortfarande inte är exakt känt i detalj, av naturliga skäl dokumenterades sällan detta på hemmaplan, Stalin var väldigt noga med att inga sådan siffror fick komma ut offentligt).

(En parentes om man är historiskt intresserad är Stalins svek mot en liten koloni svenskar som trodde på det han sade och flyttade över gränsen, det skulle onekligen vara intressant att veta om någon överlevde och blev kvar och kunde berätta, det förändrade min bild av vad det hela blivit och hur rutten kärnan egentligen var med alla cigarrer, konjaksglas och lyxbilar, inte som den svenska kampen för frihet, brödraskap och jämnlikhet; allas lika värde (slagorden och våra kampvisor är fö från Franska revolutionen 1789, inte från stalin, de figurerade här redan på 1700 talet, inte förtryck, maktmissbruk och vidrigheter.).

(Och, ja, jag lyssnar fortfarande på "den knutna näven" trots deras hyllningar till järnmannen så tror jag ändå att deras visor egentligen handlade om rättvisa och lika värde här hemma på 70 talet. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men herregud! Ska Sydkorea pressa japanska företag på pengar hur länge som helst??

Fan bara i modern tid som förlorare kan kräva saker....

Skrivet av bobbeyblade:

Det är det här Nationalism leder till, i längden leder det till att människor dör i värsta fall till krig.

Nej, det är imperialistiska ideologier som kan leda till bekymmer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag önskar att konceptet "att rädda ansiktet" kunde tonas ned, så skulle Japan och Sydkorea kunna lugna ned sig båda två.

Skrivet av bobbeyblade:

Det är det här Nationalism leder till, i längden leder det till att människor dör i värsta fall till krig.

Skrivet av Campaigner:

Nej, det är imperialistiska ideologier som kan leda till bekymmer.

Inte antingen eller utan båda två, skulle jag påstå.

Visa signatur

5950X, 3090