Galet Chassi med optimalt luftflöde och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Galet Chassi med optimalt luftflöde och ljudnivå.

Jag har funderat på lite chassin gällande luftflöden och kom att tänka på att jag hade en kompis som hade en Dell dator, med en pentium 2 processor i, det som var intressant var att det satt en 40cm fläkt på ena sidan som täckte i princip hela sidan, den måste väl ändå ha kunnat flytta luft som en best utan att låta som en.

Många chassin flyttar nu luft från fronten och ut där bak och/eller i toppen, men det skulle väl ändå inte behöva vara just så, personligen så är jag inte så glad i att ha luft ut på toppen då jag tenderar att ofta ställa kaffekoppen direkt på burken, ibland ligger det även annat på den, men jag förstår att ifrån ren fysik så vill varmluften ta sig uppåt.

Nu ger det väl bäst luftflöde om man har en testbänk eller ett hönsnätschassi, men då missar man möjligheten att pressa luft dit den behövs mest.

De 2 varmast komponenterna brukar ju vara CPU & GPU borde det inte vara bra att avskilja dem på något vis, jag har sett chassin där man haft en "tratt" i hårdplast för att leda ut luften från CPU fläkten direkt till en sidofläkt.

Hur vore det om man byggde ett chassi med en bautafläkt (400 mm eller dyl.)på ena sidan idag med en radiator på motstående sida bakom moderkortet som vattenkyler CPU & GPU t.ex?

Hur vore det om man monterade moderkortet med I/O panelen uppåt och grafikkortet tilläts suga in luft bakifrån och spotta ut varmluft uppåt?
(dvs ta ett vanligt chassi och använda det som är fronten som botten)

Jag är säkert helt ute och snurrar men om någon har haft liknande funderingar så får ni gärna dela med er.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns väldigt mycket man skulle kunna göra, men utvecklingen hämmas av rigida standarder, främst i form av moderkort som bara är marginella vidareutvecklingar av 30+ år gamla lösningar. Ett rejält omtag där, skulle kunna ge en enorm förbättring.

Och visst, ett chassi med en jättefläkt på ena sidan skulle ge väldigt mycket bättre luftflöde för betydligt mindre ljud, och dessutom skulle ljudkaraktären bli behagligare (ju större fläkt, desto mer dominerar lägre frekvenser).

En lösning jag skulle vilja se är en serie kanaler eller rör som leder luft exakt dit kylbehovet finns. Komponenter med obetydlig värmeutveckling kan kylas av svagt luftflöde från en liten mängd naturlig genomströmning, medan processor, grafikkort, VRM och liknande kyls av väldigt riktade luftströmmar, med en central superfläkt som står för hela luftflödet i dessa rör. Kanske liknande de kylvattenblock som finns för grafikkort, men i stället luftbaserat och för flera komponenter samtidigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det finns chassin som är en stor kub ca. Där alla hårddiskar är i en egen kammare bakom moderkortet.
Om vi kunde sätta grafikkorten där med så kunde vi mecka med helt andra luftflöden och ljudnivåer.
Speciellt om det är specialbyggen med smarta innovationer.

Jag har än inte sett ett chassi som är bra nog.
Jag har sett många chassi som är snygga så en blir tårögd.
Chassi som är lätta att arbeta i.
Chassi har helt okonventionella former och lösningar.
Och har sett fantastiska hemmabyggen.
Men alla chassin, precis alla lider av hur en dator är byggd runt moderkortet.

Jag har funderat på ett chassi för framtiden.
Tänk er ett rör med ett böjt moderkort på insidan. Där cpu, minnen och gpu huserar.
Sen att detta röret är i ett annat större rör och i mellanrummet är det hårddiskar.
Det lilla röret sitter på skenor så det är lätt att dra ut och moderkortet spänns fast på baksidan.
Kanske AIO till cpu och gpu?
I var ände är det en stor fläkt. Så det blir push/pull genom hela datorn.
Nätdelen är utanför datorn som till en laptop.
Med rätt tänk o rätt delar så skulle detta kunna funka
Om inte annat vore det en kul grej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur vore det om man monterade moderkortet med I/O panelen uppåt och grafikkortet tilläts suga in luft bakifrån och spotta ut varmluft uppåt?
(dvs ta ett vanligt chassi och använda det som är fronten som botten)

Silverstone har några chassin som är konstruerade på detta sätt, där moderkortet är vänt 90 grader med I/O plåten uppåt.

FT02:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242&area=en
RV02-E:
https://www.silverstonetek.com/raven/products/index.php?model...
FT05:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=522&area=en

180mm fläktar i botten som blåser uppåt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Precis så jag tänker, 90% eller mer av alla chassi verkar vara stöpta i samma form.
Kanaler med rör som kyler där det behövs vore bra, problemet är ju att de blir lite bökiga att flytta på om man vill ändra om något i lådan, men kan man göra dess väldigt modulära så vore det kalasbra.

@SCORPIUS: vindtunnel idèn är riktigt bra, jag gillar den, det kan nog bli värre att få tag på böjda moderkort dock, eftersom de gärna massproduceras på löpande band och att böja kretskortet gör det svårare att löda.
Det skulle dock kunna var riktigt najs om man i framtiden kan göra böjda touchskärmar som en halvglob, som man sedan fäster ovanpå en rund stång där själva datorn huserar.

@CyberNerd: Se där, precis så vill jag vinkla moderkortet, jag skulle precis som han sägen inte vilja ha 5.25" platserna, och jag skulle nog gärna plocka bort HDD/SSD racket också. Bort med fläktarna i botten så får både HDD/SSD och nätagg plats där, kabelfixandet borde kunna göras mot golvet, samt på fram & bak plåtarna.

Sidoplåten bakom moderkortet skulle jag gärna ha bort, skulle man inte kunna montera moderkortet direkt på en radiator?
Sen skulle jag gärna ha gångjärn i bottnen av sidopanelerna istället för att behöva haka av dem, det finns ju gångjärn som är lätta att haka av också om man skulle vilja.

Problemet med silverstenskorpens fläktar i bottnen är att 180 mm är fortfarande ganska litet jämfört med 400mm och om man inte har minst 180mm frirum för insug i bottnen så kommer de inte att flytta luft optimalt. Fläktar både suger och blåser luften koniskt så att sätta fläktar så nära varandra är heller inte optimalt.

Sen tänker jag att man skulle kunna ha glaspanel i fronten om man vill ha insyn medans datorn är igång, tycker man att allt inte går att se i den vinkeln går det kanske att montera periskop/speglar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En PCI-e extender känns som den bästa lösningen,
ta den här layouten och byt ut alla fläktar mot en stor:
https://imgur.com/a/lk2vt3R#Hv0UKUn

Men för att det ska fungera måste nog alla kylare vara väldigt stora eller passiva från början.

Med kylflänsar i samma riktning kombinerat med lösningar för VRM och liknande hade man
kanske kunnat göra luftkanaler och slippa fladdra luft mot en kylfläns och hoppas att den tar vägen någonstans...

Permalänk
Medlem

En PCIE förlängare borde inte behövas om PCIE porten sitter i kanten av moderkortet.
Här är ett försök att illustrera:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Haha!
Får mig att tänka på den här gamla godingen!
#9331745

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Hade någon en vinklad PCIe x16 i ovankanten av moderkortet hade kylflänsen på alla grafikkort hamnat på rätt sida. Troligtvis är placeringen av bussar på processorn's sockel tillsammans med toleranserna på längden av dom så tight att man helt enkelt inte kan flytta runt saker på moderkorten längre...

Bitfenix phenom kanske har en snygg lösning, en stor fläkt i botten kyler processorn direkt (gott om plats för en passiv kylare där)

Enda problemet är att värmen från GPUn inte stiger upp, de fläktarna är ju sugande och luftflödet nerifrån går ju inte genom grafikkortet...
Då hade jag helst vinklat GPU'n med en riser ändå och valt ett kort med tvärgående kylflänsar...

Apple har ju löst det förresten. En MPX modul är ett grafikkort med rejäl kylfläns inuti ett rör. Inga fläktar, inte ens på CPU'n, all luft kommer in genom de tre chassifläktarna. Tyvärr har de en egen extrakontakt utanför PCI-e så vi lär inte få se några vanliga grafikkort i den formfaktorn även om man velat offra fyra
slots för att få en rejäl kylare.

Permalänk
Medlem

Det är av denna anledningen det finns ghetto mods

Vet inte exakt hur stora de största fläktarna på exempelvis inet är, 230 mm?
Skär upp ett lämpligt hål i sidoplåten på ditt chassie och släng in en sådan och utvärdera.

Har själv lekt med tanken att skapa nått vindtunnel-liknande, men kvadratisk/kubisk, för att kunna sätta rejäla fläktar i var ände, behöver bara 36 h per dygn...

Permalänk
Medlem

Det är något i den här stilen jag menar:

JAY

Men att man använder radiatorerna som bakpanel där man monterar moderkortet som här:

Linus

Normalt ATX är 305x244mm, så petar man in ett nätagg och 2st 120x240 radiatorer blir det
305 + 120 = 425mm / (140 + 240 =380)
244 + 120 = 364mm
för lådans insida.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har funnit ett chassi som kan funka nu:
TT V21
Det måste ju gå att ställa det på fronten så att jag får IO panel mm uppåt ala silverstone raven, går ju sätta möbeltassar på det om det vinglar.

Kanske får nöja mig med 2x200mm fläktar på ena sidan då det redan följer med en som inte kräver avancerad moddning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Bitfenix phenom kanske har en snygg lösning, en stor fläkt i botten kyler processorn direkt (gott om plats för en passiv kylare där)

Jag har ett Phenom och det är omvänt luftflöde i det, så bottenfläkten blåser ut luft eftersom PSUn också blåser ut nedåt och toppfläktarna blåser in rakt på grafikkortet. Den bakre fläkten blåser ut CPU-värmen.

Det funkar rätt bra, eftersom det där med att värme stiger är alldeles för lite påverkan i förhållande till det stora flödet man får med fläktar in och ut i en låda.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur vore det om man byggde ett chassi med en bautafläkt (400 mm eller dyl.)på ena sidan idag med en radiator på motstående sida bakom moderkortet som vattenkyler CPU & GPU t.ex?

En radiatorfläkt behöver ha bra tryck, och att göra såna fläktar både effektiva, tysta och stora har visat sig vara svårt. Det är därför som några av de bästa radiatorfläktarna bara finns i 120mm och att det bara är chassifläktar som är större än 140mm.

Det finns redan både datorlådor med plats för sidledes radiator framför moderkortet resp. under moderkortet, som tar in luft från sidan och/eller blåser ut på sidan, men jag inte ännu sett någon för två radiatorer på ditt sätt.

Skrivet av cyklonen:

En lösning jag skulle vilja se är en serie kanaler eller rör som leder luft exakt dit kylbehovet finns.

Mer påkostade arbetsstationer från t.ex. HP och Dell och även äldre PowerMac i tower-lådor brukar vara uppbyggda i flera avskilda våningar, var och en med sitt eget luftflöde från framsidan till baksidan.
CPU-kanalen/erna har ofta en fläkt fram och en bak för push-pull, utan fläkt direkt mot någon kylfläns.
Ofta används kåpor av plast eller aluminium för att separera luftflödena och för att dela upp en kanal i flera (t.ex. för två CPU:er).

Såna här brukar förresten vara ganska påkostade custom-lösningar i övrigt: helt verktygslösa och minimalt med sladdar inuti. Alla delar inuti har handtag så de är bara att dra ut och stoppa in från sidan.
Vanliga PC känns ganska ghetto i jämförelse. :-þ

Skrivet av pacc:

Bitfenix phenom kanske har en snygg lösning, en stor fläkt i botten kyler processorn direkt (gott om plats för en passiv kylare där)

Obs att det där är Bitfenix Phenom och Prodigy i mATX-version. mITX-versionerna har moderkortet horisontellt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Tanken är inte att den stora fläkten ska sitta kloss mot radiatorerna, utan den ska fungera som luftintag och att sedan trycket byggs upp inuti chassit.
Fläkten ska då vara riktad rakt mot moderkortet medans raditor/radiatorerna bör vara vid sidan om moderkortet så att luften inte behöver svänga, men visste kanske kommer det behövas hjälpfläktar för att tvinga luften snabbare genom radiatorn, precis som man kan behöva någon fläkt som kan hjälp blåsa ut från CPU och grafikkort.

Nåt sånt här:

Plattorna kommer dock vara så att bak på bilden kommer ha fönstret; bottenplattan (som är till vänster på bilden) kommer täcka den öppna sidan. Till vänster och höger kommer hönsnätsplattorna sitta med magnetfilter på på intagssidan.

Bekymret är att många moderkortsbrickor blockerar luftflödet runt moderkortet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Tror det blir svårt att få till ett lufttryck som beter sig som man vill med fläktar på distans.

https://www.inet.se/produkt/6902849/lian-li-pc-o11wgx-rog-edi...

Det här fyllt med radiatorer är nog svårslaget, såvida man inte ger sig på rejält stora lådor eller externa kyllösningar. Man kan köra luften åt alla håll man känner för.

Permalänk
Avstängd

Vad är det egentligen du vill uppnå? Känns lite ..... diffust vad målet med detta är.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Jag har kikat på den lådan, tyvärr har den delar av fronten som ogenomskinlig och med en hel IO panel, jag vill ha nåt enklare, en slät glasfront utan något bjäffs öht, bara slätt glas som ett fönster utan krusiduller.
Den är dessutom segmenterad av en massiv moderkortsbricka som stoppar allt sidoflöde, jag skulle lika gärna kunna tejpa ihop 2 lådor för att få den effekten.

@FalsktIotakt: jag vill göra som i det här klippet med en radiator där bakpå, fast vänd med fläktarna inåt som utblås och jag vill få plats med 2 radiatorer parallellt med moderkortet. Helst skippar jag fläktar direkt på radiatorerna men om det behövs så behövs det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

@FalsktIotakt: jag vill göra som i det här klippet med

Hur ska jag tolka det? En låda full med fläktar så den låter som en dammsugare? Fläkt mania..
Eller är det bra kylning du eftersträvar och ljudlöst? är radiatorer i sig ett mål eller medel?
Vad är viktigt funktion eller utseende..

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Läs hela meningen. Jag vill ha radiator på bakplåten (höger eller vänster) så att en fläkt på framplåten (vänster eller höger motstånde sida) kan blåsa luft genom chassit och på radiatorn.

Radiator är för att kunna kyla CPU utan att ha ett stort åbäke som blockerar luftflöde till CPU och moderkort som en tornkylare, inte heller vill jag ha en blåsfläkt på CPU som ofta kommer med som standard, då den fläkten skulle motverka min sidofläkt genom att blåsa i rakt motsatt riktning.

Jag vill ha rejält med radiatoryta för att inte behöva ha så stort blås på radiatorn och därmed minska ljudet.

Jag vill alltså ha det tyst, svalt och effektivt genom att inte ha fläktar som inte riktigt vet hur dem ska blåsa.

Detta uppnås genom att ha en stor fläkt för luftintag på ena sidan och på andra sidan där luften ska ut så sätts en radiator för att punktkyla vitala delar så som CPU och kanske senare även GPU.
GPU'n får dock ha sin egen luftkylning tills jag hittat en lösning som inte kostar en arm, ett ben och en njure. GPU'n bör därför ha sitt eget ekosystem uppe i bakre (eller möjligen främre)hörnet av chassit, ungefär som toppmonterade PSU'er traditionellt har haft.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

@Fenrisulvfan:
ok...
Du har alltså en lösning och nu försöker du formulera ett problem som passar din lösning. Ja din lösning är säkert bra till något.. Men kanske svårt att hitta delar till.
jag gör annorlunda.. Jag sätter några mätbara värden jag vill uppnå. låt säga max cpu temp 85 c och max 30dba en meter från lådan..till en maxkostnad för kylningen xxx kronor . sedan får det bli vad det blir och alla löningar som klarar det är ok.. och ta de största problemen först. Jag skulle exempelvis FÖRST titta på gpu kylningen då gpu ger mer värme än cpu.
När jag ser din lösning... ja jo... GPU blir väl ok kyld... men GPU eländet lär låta en del och med tanke på att den största bullerkällan är kvar ser jag inte din lösning som särskild ändamålsenlig vad gäller kylning och buller.. men lycka till med bygget, den kan ju bli en snygg lösning i vilket fall på ett icke problem.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Jag har en teoretisk lösning, men jag vet inte om det fungerar bra i praktiken.
Mycket på grund av att jag inte hittar rätt delar.
Att bygga ett chassi från grunden känns som lite för mycket, då jag varken har verktyg eller material till det, jag letar därför delar som kan vara bra att utgå ifrån och än så länge är thermaltakes V21 det bästa alternativet, men jag hade föredragit ett mid/mini-tower chassi.

Mitt problem just nu är inte att få ur värmen ur GPU'n utan problemet är att värmen sedan stannar i lådan.
CPU blir också varmare än vad jag önskar när den överklockas, 4.3GHz klarar den galant på 1.45v, den blir bara väldigt varm med
standardkylaren (92 grader) jag vill ha ner den till 85 grader max, helst under 80. (samma maxgrader på GPU)

En tornkylare kanske skulle duga, men jag vill gärna prova på nåt som inte är beprövat till leda och sedan tänker jag på uppgraderingar till en Ryzen 3700 eller 4700 nästa år och då kommer VRM gå ganska varm.

RAM-minnena verkar också lida av värmeslag när jag överklockar dem, så lite flås på dem vore också trevligt.

Värme, ljud & pris behöver också balanseras, jag tänker inte lägga mer än ett par tusenlappar på kylning och oväsen.
Thermaltake V21 + Corsair H100x lutar det åt just nu för c.a 1500:- tror jag såg nåt kylblock på begagnatmarknaden som kan funka, men tror det är bättre att lägga pengarna på ett bättre grafikkort isf.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med bautafläktkonstruktioner är att chassit blir lika öppet som en testbänk. Men visst... kör du radiatorer på cpu/gpu så funkar det ju, förutsatt att grafikkortet eller moderkortet är helt fritt från spoltjut. Risken är ju att spoltjutsljuden letar sig ut genom den öppna konstruktionen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har själv tänkt på detta för ett tag sedan.

Ha 3 kammare.

1 kammare som suger in kall luft utifrån, genom vattenkylar-radiatorer och ut igen ur chassit. Enda i denna kammare är vattenkylarna.

1 kammare där moderkort och gpu sitter, båda är vattenkylda där slangar går in i andra kammaren.
kammaren har även fläktar som drar in kall luft över moderkort etc.

1 kammare för psu samt hårddiskar. även dessa luftkylda med fläktar.

Idag känns det som att vattenkylaren antingen drar in kall luft i chassit, men värmer upp det via radiatorn, eller drar ut varm luft genom radiatorn ut genom chassit.

Bättre om den kalla luften går in, och lämnar varm utan att värma upp något annat i datorn

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvan

Jag tänker högt nu men din tråd fick min hjärna att fundera lite. Varför är datorlådor inte formade som rör eftersom fläktar flyttar luften initialt från en cirkulär form? Våra kantiga lådor med många små fläktar skapar en massa virvlar samt att vissa delar av chassit riskerar att ha väldigt dåligt flöde. Tänk ett rörformat chassi med säg 50cm i diameter med 50cm-fläktar i vardera ände. Datorchassit skulle se ut som en "Boombox" och luftflödet skulle garantera byta ut ut all luft snabbt. Moderkortet skulle vara monterat i mitten av röret där diametern är som störst och grafikkortet monterat längs med luftflödet för att inte bli en stoppkloss. Röret kan också ha fler kammare om man vill dela upp komponenterna. Exempelvis nätaggregatet i en egen kammare. Den 50cm-fläkt som blåser in luft ska vara något kraftigare för att skapa övertryck och det räcker med filter på bara den sidan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan:

Har också funderat en del över varför de flesta chassin är uppbyggda på ett dylikt sett. Jag tycker det borde vara bättre med ett chassi med en mer kvadratisk framsida, där den extra bredden medger större fläktar, eventuellt bara en stor fläkt som fyller hela fronten/baken. Nätagg (gärna anpassat för luftström rakt igenom, snarare än 90* mellan in/ut), och hårddiskar placeras i hållare till vänster om moderkortet (sett framifrån). Fläktarean blir större per tvärsnitt som luften färdas igenom chassit, vilket ger relativt snabbare luftström, samtidigt som man behåller fördelarna av ett normalt chassi (mindre ljud från cpu/gpu jämfört med ett öppet, lång färdväg mellan luft in och ut för minimal återcirkulation), med den enda större nackdelen att det kanske blir mer svårarbetat om man måste plocka ut saker för att komma åt moderkortet.

@Joppis:

Apple har redan dator med runt chassi, är väl bara en tidsfråga innan det kommer lösa chassi också, t.ex.:
http://www.dunecase.com/

Dylika runda chassi tar ju också det jag skrev ovan steget längre, men jag tror inte just den runda formen gör mer än en marginell skillnad.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

@Joppis:
Det är inte bara formen på dagens lådor som är problemet utan även "flexibiliteten" Dom ska ju klara allt, få fläktar, många fläktar, radiatorer osv... vilket i praktiken innebär att dom inte är bra till något.. I stort oberoende av låda är det en massa böka och moddande för att få den rimligt anpassad till något. Fläktarna är direkt usla. En axialfläkt (som till 99,99% är det som används) är i grunden så som den ser ut som datorfläkt ett rätt bra exempel på en usel konstruktion. 90% av alla dator fläktar skulle gå till skrotlådan direkt om vi vore lite kräsna över hur dom fungerar.
Sedan kan vi ju ta ett litet perspektiv... ett grafikkort, låt säga radeon 580 tar ju 250 w + som blir värme på inte alls stor plats volym.. Mycket mer än resten av datorn. Där får man med en kylning för där går det inte leka runt.. medans cpu med halva kylbehovet förses med både pump radiator och en rad fläktar i en giganto låda... Med samma byggsätt som grafikkortet skulle hela datorn bli som två tre grafikkort stor OCH ha bra kylning.. men vi har inte små datorer, vi har gigantiska bara för att allt är så uselt fungerande bland annat med tanke på kylning.

Permalänk
Medlem

Har kommit en bit nu, vet dock inte hur jag ska göra "front" panelen med on/off m.m exakt.
Kablarna är indragna i lådan genom gummihålet.

200mm fläkten som följde med gick inte att få dit på insidan av rälsarna som kom med chassit, så jag monterade den direkt på sidopanelen, och fäste skruvarna temporärt med moderkorts stand-off skruvar tills jag hittar några muttrar.
Tips på billaga vingmuttrar?

Hur som helst passar det fint till mitt datorbord:

Jag skulle dock vilja täppa till bottnen med nåt plattare än "front" -panelen som följde med chassit, tips?

Vänster och bak panelen har magnetfilter, höger panelen är öppen för utblås.
Tanken är att montera en AIO (240mm) för CPU på moderkortsplåten nedtill men om det inte går så får den monteras på högerpanelen eller rälsar tätt innanför högerpanelen.

PSU uppe till höger kan dock suga i sig lite varm luft, men det går nog inte att veta förrän man har testat, då får jag undersöka om det går att sätta PSU nere bak till vänster under 200mm fläkten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut innan kabelhantering, ursäkta dålig kamera.

Jag satte en 120mm fläkt för att hjälpa grafikkortet på utblås.
Det gick ner från 80C till 73C i heaven, klockat(1175/3334) eller oklockat(862/3000) grafikkort gör ingen skillnad i temp nu.
Throttlandet från 1175 till 1162 och boost till 992 höll sig nu på 1019 oklockat men med +37mV i afterbörner.

Intressant är att CPU fläkten behöver knappt ens starta nu. Den går upp till 66C vid belastning med fläkten på max 30%.
ASUS fläktoptimering i BIOS är vad jag använde.

Chassifläktarna låter dock en del så jag funderar på att skaffa gummiskruvar men jag vet inte om jag vill ha gummistroppar utstickandes ur lådan.

Edit: Verkar gå bra att få dit en 240 AIO, testade sätta dit 2st 120mm fläktar, funderar på att köra en push/pull
glas avplastat & 120mm fläktarna till höger.
Ska rotera bottnen så att front I/O kommer under glaset då det är lite bökigt att sträcka sig ner till vänster. Borde funka bra att slå på datorn med stortån sen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.