Varför ska företag som säljer digitala produkter ha en gräddfil där de inte behöver utsättas för den konkurrens alla andra företag utsätts för?
Det är illa nog att de bryter mot avsikten av upphovsrätten (att det t.ex ska gå att köpa och sälja i andra hand) med artificiella begränsningar. Upphovsrätten uppkom med rättigheter och skyldigheter men spelutgivare mjölkar rättigheterna och hoppar över skyldigheterna.
Självklart får man parallellimportera från vilket land som helst, men utanför EU blir det förstås dyrare och krångligare.
Läkemedel parallellimporteras från EU/EES eftersom det är produkter som måste vara godkända både i utförsellandet och här, och följer en EG-förordning. Import från utanför EES kräver andra tillstånd och räknas som direktimport.
Digital spelutgivning bryter inte mot URL. Grundprincipen i URL är att upphovsmannen har ensamrätt och får därför bestämma över hur rättigheter säljs. För att det ska gå att sälja använda aktiveringskoder/spel så måste det byggas in i plattformen som en funktion, och spelutgivarna måste lita på att du inte behåller en (kopieringsskyddsfri, eller crackad) kopia. En plattform som gör det utan spelutgivarnas godkännande kommer såklart inte få sälja och distribuera några spel. Hyrtjänster omfattas inte av några rättigheter att sälja vidare heller, så speltjänsterna kan inte tvingas införa funktionerna eftersom du bara är en prenumerant.
T.ex. en film får inte ett företag importera från USA och sälja här utan tillstånd av upphovsrättsinnehavaren. Privatimport är en helt annan fråga.
Behöver det inte göra. Det finns redan idag säkerhet när det kommer till inköp av fysiska presentkort och Mastercard secure eller BankID kan och borde användas vid köp av digitala sådana.
De säljs även i andra hand, så?