31.5” Curved 144hz 1440p, Värt ett köp?

Permalänk
Bildexpert 📺

@jawik: Det är fortfarande en fråga som endast kan svaras på produktbasis där man jämför skärm för skärm. Och den jämförelsen är aldrig helt rätt eftersom en skärm med G-syncmodul inte har samma kretsuppsättningar och styrning av panelen som en utan. Den andra skärmen har en annan kretsuppsättning och annan reglering av panelen.

Det närmaste man komma är när en tillverkare likt LG gör två skärmar med så gott som identiska egenskaper, med och utan G-Sync. Men det är fortfarande två olika produkter och det kan finnas skillnader bortom själva kretsuppsättningen. Menyerna är inte samma och alternativen i menyerna är inte samma.

Nvidia:s korta finlista finns här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... och den rymmer vilka skärmar som saknar G-Sync-modul som de anser är tillräckligt bra. Kruxet med denna lista är att Nvidia kräver att Adaptiv Synk ska vara påslaget från början. Är det avstängt blir skärmen inte godkänd. Så det kan finnas en rejäl mängd skärmar som fungerar väldigt bra men som inte hamnar på listan därför att de levereras med "Freesync: OFF" från början.

Det Nvidia hävdar är detta med variabel overdrive och vad de menar är halva poängen med G-Syncmodulen och varför det är en FPGA snarare än integrerad krets. G-syncmodulen programmeras om för varje panel för att kunna hantera hur panelen beter sig vid olika frekvenser.

Här exempel på LG-skärmarna. Notera att G-Sync-verisonen (Den som heter G) har lite mindre uttalat eftersläp:

Så man kommer aldrig ifrån att detta är en fråga som endast kan besvaras produkt för produkt. Det som talar för G-Sync är att Nvidias historik är förhållandevis fläckfri. Finns en del modeller som har problem med visst flimmer men i övrigt är det väldigt mycket ett säkert kort. Du vet vad du får från en skärm med en G-Sync-modul. Med andra skärmar måste man researcha dem ganska ordentligt för att få en uppfattning om hur väl de fungerar. Och ofta finns inte tillräckligt detaljerad information ute.

Permalänk
Medlem

@Spatten: Provade att aktivera G-sync via guiden du länkade. Det visade sig att jag inte hade på Gsync i början, därför kunde jag inte se någon skillnad gissar jag på. Men nu flyter bilden på hur bra som helst. Allt känns mer "smooth" på nåt sätt. Kan varken se ghosting, flimmering eller liknande när jag testar g-sync demo. Tack för guiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

@Spatten: Provade att aktivera G-sync via guiden du länkade. Det visade sig att jag inte hade på Gsync i början, därför kunde jag inte se någon skillnad gissar jag på. Men nu flyter bilden på hur bra som helst. Allt känns mer "smooth" på nåt sätt. Kan varken se ghosting, flimmering eller liknande när jag testar g-sync demo. Tack för guiden!

Glad att man kan hjälpa till!

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@jawik: Det är fortfarande en fråga som endast kan svaras på produktbasis där man jämför skärm för skärm. Och den jämförelsen är aldrig helt rätt eftersom en skärm med G-syncmodul inte har samma kretsuppsättningar och styrning av panelen som en utan. Den andra skärmen har en annan kretsuppsättning och annan reglering av panelen.

Det närmaste man komma är när en tillverkare likt LG gör två skärmar med så gott som identiska egenskaper, med och utan G-Sync. Men det är fortfarande två olika produkter och det kan finnas skillnader bortom själva kretsuppsättningen. Menyerna är inte samma och alternativen i menyerna är inte samma.

Nvidia:s korta finlista finns här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... och den rymmer vilka skärmar som saknar G-Sync-modul som de anser är tillräckligt bra. Kruxet med denna lista är att Nvidia kräver att Adaptiv Synk ska vara påslaget från början. Är det avstängt blir skärmen inte godkänd. Så det kan finnas en rejäl mängd skärmar som fungerar väldigt bra men som inte hamnar på listan därför att de levereras med "Freesync: OFF" från början.

Det Nvidia hävdar är detta med variabel overdrive och vad de menar är halva poängen med G-Syncmodulen och varför det är en FPGA snarare än integrerad krets. G-syncmodulen programmeras om för varje panel för att kunna hantera hur panelen beter sig vid olika frekvenser.

Här exempel på LG-skärmarna. Notera att G-Sync-verisonen (Den som heter G) har lite mindre uttalat eftersläp:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/68076?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjgwNzYiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI2MGQxZWY2ZDVjYzNmM2E1ODRlNTE4MTFjMTFiMjI5NSJ9

Så man kommer aldrig ifrån att detta är en fråga som endast kan besvaras produkt för produkt. Det som talar för G-Sync är att Nvidias historik är förhållandevis fläckfri. Finns en del modeller som har problem med visst flimmer men i övrigt är det väldigt mycket ett säkert kort. Du vet vad du får från en skärm med en G-Sync-modul. Med andra skärmar måste man researcha dem ganska ordentligt för att få en uppfattning om hur väl de fungerar. Och ofta finns inte tillräckligt detaljerad information ute.

Misstänkte att det var åt det hållet. G-sync-skärmarna är ett "enklare" köp. Är i uppgraderingstagen nu. Kör en gammal Asus VG278HE med strobelight för tillfället och hade tänkt mig en 27" 2540x1440 IPS om jag kan hitta nån med låga latenser. LG's nyare skärmar verkar bra men det är mest ultrabreda, och det är jag lite skeptisk till. Eller så ska jag hålla mig till TN.

Nåja, får se hur det blir. Får avvakta lite recensioner och möjliga nyheter. Tackar för svaret.

Permalänk

Skärmen är nu inköpt och installerad, hittills stort fan. måste bara vänja mig den e enorm imo

Permalänk
Medlem

Köpte en för några dagar sedan, väldigt nöjd.

Dock svårt att få till bra färger med verktyget som medföljer, går inte att justera gamman på ett bra sätt. Letade rätt på en ICC-profil som är gjord enligt konstens alla regler och nu ser det riktigt bra ut. Om det är någon som vill få tag på profilen så är det bara hojta till!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R5 Moderkort ASUS B450F CPU Ryzen 3600x
GPU Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil Minnen Corsair Vengeance Black 32GB 3200MHz SSD Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 970 EVO 500GB
HDD Western Digital Caviar Black 1TB PSU Fractal Design Newton R3 600W 80+ Platinum
Skärm MSI Optix MAG321CQR, 32" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Köpte också denna modell men den var slut i lager när jag slog till, så idag blev jag istället erbjuden den här till ett pris av 3790 riksdaler:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Impulsiv som jag var så tackade jag ja. Förstår att det är fjolårets modell och således en sämre variant. Men frågan är hur mycket sämre? Och hur är färgåtergivningen? Då jag spelar mycket WoW är detta viktigt för mig. Sedan är jag nyfiken på hur RGB-belysningen fungerar på MAG321CQR? Lyser den starkt så att man kan se det tydligt på väggen eller dylikt? Min modell saknar ju tyvärr denna funktion!

Permalänk
Skrivet av Telican:

Köpte också denna modell men den var slut i lager när jag slog till, så idag blev jag istället erbjuden den här till ett pris av 3790 riksdaler:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Impulsiv som jag var så tackade jag ja. Förstår att det är fjolårets modell och således en sämre variant. Men frågan är hur mycket sämre? Och hur är färgåtergivningen? Då jag spelar mycket WoW är detta viktigt för mig. Sedan är jag nyfiken på hur RGB-belysningen fungerar på MAG321CQR? Lyser den starkt så att man kan se det tydligt på väggen eller dylikt? Min modell saknar ju tyvärr denna funktion!

RGB belysningen syns endast om du tittar bakom skärmen.

Köpte själv MSI skärmen på Elgiganten här i Finland (Gigantti) för 2-3 veckor sedan. Priset var då 359€, väldigt nöjd med skärmen.

Info
Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

80 cm ifrån? Sitter så framför 55" 4k och de är för litet

dags o skaffa glasögon då om 55 tum är för litet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.