Kindle Paperwhite 4 - Bibliotekslån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Kindle Paperwhite 4 - Bibliotekslån?

Hej snabb fråga! Bakgrund till varför just Kindle och inte andra läsplattor, i nästa stycke.
Går det att få Kindle Paperwhite 4 till att acceptera bibliotekslån från ex. https://malmo.elib.se/
Har läst om Calibre några engelska artiklar kring DRM-plugins för Calibre, men är fortfarande tveksam hur dessa fungerar med Svenska bibliotek och just deras DRM skydd?

Tack för hjälpen

--bakgrund--
Läsplattan är till min sambo, som läser väldigt mycket böcker. Mestadels på engelska, men även en del på Svenska med (låt oss säga 70/30 en/sv). Amazons utbud på engelska böcker är väldigt stort och brett, därför känns Kindle väldigt bra då man kan hämta hem böckerna direkt via läsplattan ist för att behöva gå via en dator om man ex. är på semester.
Svenska böcker som köps vi ex. Adlibris ska gå fint att maila över via kindlemailen så att dem konverteras till rätt format (som jag förstått det?). Alt. så ska Calibre kunna fungera smidigt där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001

Länge sedan jag lånade något på biblioteket (i Malmö), men mha Calibre var det inga större problem att få över till min Paperwhite (gen 3 tror jag det är). Calibre är det enda program du behöver för att konvertera till kindle-format (tillsammans med passande plugin för det källmaterial du vill mata den med).

WS: R7 2700x | GTX 970 | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
HTPC1: Pentium G2020 | GT520 | Seasonic X-400 Fanless | FD Node 605 | Noctua NH-L9i
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Här (östgötabilioteken) ligget det ett DRM på så det funkar inte rätt av. Lite trist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av whisky:

Länge sedan jag lånade något på biblioteket (i Malmö), men mha Calibre var det inga större problem att få över till min Paperwhite (gen 3 tror jag det är). Calibre är det enda program du behöver för att konvertera till kindle-format (tillsammans med passande plugin för det källmaterial du vill mata den med).

Okej Så det fungerade fint för dig då att överföra bibliotekslån till Kindle via Calbre? Vilket plugin var det som du använde, minns du det, eller om du har någon bra guide hur man gör för att få det att fungera? Tack för hjälpen, är lite ny på detta haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Mauk:

Här (östgötabilioteken) ligget det ett DRM på så det funkar inte rätt av. Lite trist.

Precis, har hört det. Förstår att mer eller mindre alla bibliotek har DRM skydd på sina digitala utlån Men har läst och förstått att det ska gå att plocka bort, så att man kan få in det i Kindlen, men har inte riktigt hittat någon bra tydlig guide som visar hur man gör. Guiderna handlar mer om att ta bort DRM skyddet från Amazons böcker föratt kunna föra över det till andra plattor.. Kanske är sammas sak?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av eo915:

Precis, har hört det. Förstår att mer eller mindre alla bibliotek har DRM skydd på sina digitala utlån Men har läst och förstått att det ska gå att plocka bort, så att man kan få in det i Kindlen, men har inte riktigt hittat någon bra tydlig guide som visar hur man gör. Guiderna handlar mer om att ta bort DRM skyddet från Amazons böcker föratt kunna föra över det till andra plattor.. Kanske är sammas sak?

Jag har inte provat plugins till calibre, dock "tror" jag att det finns annan mjukvara som strippar filer från adobe(i det här fallet) DRM. Är nog inte lagligt dock så inget att diskutera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Mauk:

Jag har inte provat plugins till calibre, dock "tror" jag att det finns annan mjukvara som strippar filer från adobe(i det här fallet) DRM. Är nog inte lagligt dock så inget att diskutera.

Oh, my lips are sealed 🤐🤫

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Localhost
Registrerad
Mar 2002

Det går att låna på biblioteket och med hjälp av calibre och plugins få in dessa på kindle.
Dock så plockar du bort drm-skyddet för att kunna få över bibliotekets bok till kindlen och detta är inte ok

Jag köper mina böcker direkt från kindeln om jag ska ha engelska och svenska tycker jag https://bokon.se/ funkar bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av timerx:

Det går att låna på biblioteket och med hjälp av calibre och plugins få in dessa på kindle.
Dock så plockar du bort drm-skyddet för att kunna få över bibliotekets bok till kindlen och detta är inte ok

Jag köper mina böcker direkt från kindeln om jag ska ha engelska och svenska tycker jag https://bokon.se/ funkar bra

Okej, så du har själv en Kindle? Nej, sorry, jag tänkte inte på att DRM är detsamma som att piratkopiera. Vill bara kunna läsa mina böcker jag köper/lånar DRM-skyddet plockar väll inte bort lånperioden på böcker, utan dem blir väll fortfarande oläsbara efter 30 dagar?

Köper du böckerna på Bokon direkt via Kindlen, eller dem behöver alltid mellanlanda på datorn och Calibre innan dem kan hoppa dit?

För att läsa böcker från Adlibris så är det väll bara att hämta hem dem och köra dem via Calibre för att få rätt format så dem går att läsa på Amazons Kindle? Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av eo915:

Okej, så du har själv en Kindle? Nej, sorry, jag tänkte inte på att DRM är detsamma som att piratkopiera. Vill bara kunna läsa mina böcker jag köper/lånar DRM-skyddet plockar väll inte bort lånperioden på böcker, utan dem blir väll fortfarande oläsbara efter 30 dagar?

Köper du böckerna på Bokon direkt via Kindlen, eller dem behöver alltid mellanlanda på datorn och Calibre innan dem kan hoppa dit?

För att läsa böcker från Adlibris så är det väll bara att hämta hem dem och köra dem via Calibre för att få rätt format så dem går att läsa på Amazons Kindle? Tack för svar

Mjae, på östgötabiblioteken är det Adobe Digital Editions (DRM) som håller i tidsbegränsningen.
Angående att köpa böcker så funkar i allafall Adlibris och Bokus för mig att köra in genom Calibre. Det är bara att kolla vilket format eventuell butik har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Localhost
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av eo915:

Yes jag har en paperwhite 4 själv.

Du måste plocka bort drm då alla bibliotek kör med adobe digial och det är epub. Kindle kan inte läsa detta format. Så du måste ta bort drm för att kunna convertera till .mobi (kindle format) vilket då även innebär att du har boken för all framtid utan 30 dagars spärren.

Med bokon så kan jag välja att ladda ner och föra över med callibre. Eller bara skriva in min mail som kindeln har (hittas på din profil på amazons hemsida) så kan du via deras sida maila boken till din kindle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Vet inte om du du köpt Kindlen redan för annars är det Kobo som gäller om man vill hantera epub eller tex biblioteksböcker.

Edit:
Det brukar gå att plocka bort DRM genom att installera rätt mjukvara på datorn för att titta på boken, och tillhörande plugin till calibre på samma dator. Var många år sedan nu jag gjort det så har inga konkreta svar dock på exakt hur.

Sedan spelar det spelar mindre roll för böcker man "hittar" på piratsidor, allt sådant slänger man in i calibre och konverterar till det format man vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Sidde:

Vet inte om du du köpt Kindlen redan för annars är det Kobo som gäller om man vill hantera epub eller tex biblioteksböcker.

Edit:
Det brukar gå att plocka bort DRM genom att installera rätt mjukvara på datorn för att titta på boken, och tillhörande plugin till calibre på samma dator. Var många år sedan nu jag gjort det så har inga konkreta svar dock på exakt hur.

Sedan spelar det spelar mindre roll för böcker man "hittar" på piratsidor, allt sådant slänger man in i calibre och konverterar till det format man vill ha.

Har förstått att Kobo är väldigt kompatibel Hade jag köpt en Kobo, så är jag rädd att den inte kommer att användas, då det är för krångligt att man behöver hantera varje bok via en dator. Eller kan man hämta hem böcker via Amazon och Adlibris direkt via Kobo (utan behov av dator)

Kindlen är till min sambo som läser 70% Amerikanska böcker och kan då hämta hem dem direkt via Kindlen utan sladdar och div. konverteringar Ibland så går vi förbi bokavd. på ICA, och då hittar vi vi då och då någon svensk bok som man fattar tycke för, som man vill kunna ladda ner (köpa via bokon eller Adlibris) eller låna på ett bibliotek

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av timerx:

Yes jag har en paperwhite 4 själv.

Du måste plocka bort drm då alla bibliotek kör med adobe digial och det är epub. Kindle kan inte läsa detta format. Så du måste ta bort drm för att kunna convertera till .mobi (kindle format) vilket då även innebär att du har boken för all framtid utan 30 dagars spärren.

Med bokon så kan jag välja att ladda ner och föra över med callibre. Eller bara skriva in min mail som kindeln har (hittas på din profil på amazons hemsida) så kan du via deras sida maila boken till din kindle.

Tack för svar
Grymt! Har du Kindle Ads på din platta med? Har läst om att man kan plocka bort dem genom att kontakta kundtjänst?

Ah, okej. Surt. Då är jag med. Får satsa på att köpa böckerna via Amazon, Adlibris med framförallt Bokon verkar det som, och lägga bibliotekdelen åt sidan tills att dem kommit med att erbjuda Mobi-format på sina böcker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Localhost
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av eo915:

Tack för svar
Grymt! Har du Kindle Ads på din platta med? Har läst om att man kan plocka bort dem genom att kontakta kundtjänst?

Ah, okej. Surt. Då är jag med. Får satsa på att köpa böckerna via Amazon, Adlibris med framförallt Bokon verkar det som, och lägga bibliotekdelen åt sidan tills att dem kommit med att erbjuda Mobi-format på sina böcker

Har inte orkat bry mig om att stänga av ads då jag inte stör mig på dem. Jag läser inte supermycket (ca 1 bok i månaden) så jag köper på mig ett antal böcker och sen har jag kindeln i airplane mode. Ser då reklam i 2-3veckor sen efter det så är det ingen reklam längre (bara en och samma statisk bild i skärmsläckarläget).

Men det ska gå att stänga av helt om man kontaktar deras support.
Hört lite mixat med folk som fått det gratis och andra som fått betala en liten slant för att bli av med dem.