AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Permalänk
Medlem

Köpte ganska precis ett r5 2600x, visste att zen 2 skulle komma men kände ändå att jag snabbt behövde en bättre cpu, ångrade mig lite men kommer nog inte uppgradera på ett tag. Har nu funderingar på rx 5700 då det verkar bra. Frågan är om 2600x är tillräckligt bra för att driva 5700 i 1080 x 2560 eller borde man köra på vega 56 istället??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan890:

Köpte ganska precis ett r5 2600x, visste att zen 2 skulle komma men kände ändå att jag snabbt behövde en bättre cpu, ångrade mig lite men kommer nog inte uppgradera på ett tag. Har nu funderingar på rx 5700 då det verkar bra. Frågan är om 2600x är tillräckligt bra för att driva 5700 i 1080 x 2560 eller borde man köra på vega 56 istället??

Den klarar av att "driva" både vega 56 och rx5700. Det är väl typ 10-15% skillnad i prestanda mellan de korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

perfekt kort för kalla vinterhalvåret, lär ju värma upp rummet rätt fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan890:

Köpte ganska precis ett r5 2600x, visste att zen 2 skulle komma men kände ändå att jag snabbt behövde en bättre cpu, ångrade mig lite men kommer nog inte uppgradera på ett tag. Har nu funderingar på rx 5700 då det verkar bra. Frågan är om 2600x är tillräckligt bra för att driva 5700 i 1080 x 2560 eller borde man köra på vega 56 istället??

Lär inte vara några problem alls med din cpu och ett 5700.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

perfekt kort för kalla vinterhalvåret, lär ju värma upp rummet rätt fort

Det är effekten du ska kika på om du vill veta hur mycket det värmer upp inte temperaturen som kärnan kommer upp i.

Du kan ex ha en glödlampa på 5w den blir flera tusen grader varm (inte helt säker på exakta värden men i alla fall väldigt varm.) vid tråden men den värmer knappast upp rummet du sitter i så att du märker det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köpte för några år sedan ett Nvidia-kort (efter att tidigare ha haft AMD ett bra tag).
Tyckte ganska snabbt att grafiken på Nvidia-kortet var "utsmetad", dvs att AMD hade mer skärpa och finare detaljer generellt. Försökte hitta någon inställningen som löste problemet, men icke.
Kan detta vara ett försök till att få upp fps kanske?
Kör en hel del X-Plane (flygsimulator) och tycker mig även då se att Nvidias kort lider av samma problem (man kan också se på YouTube och jämföra dessa två kort).
Så, därför har jag nu bytt till AMD vilket löste problemet här ovan.
Hur är era upplevelser? Har ni också haft liknande erfarenheter?

/Anders

Permalänk
Medlem

mitt 1080TI får nog leva till april / maj när Cyberpunk kommer får vi se vad de fins för kul då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skulle iofs inte kalla 2060 för ett instegskort när det finns 3 modeller under den.

Men ja, bygga gamingdator har överlag blivit ganska kostsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandamässigt är det ett instegskort. Prismässigt är det mellanklass. (Enligt mig då.) Hade det kostat 2000-2500 så hade det varit lite mer smakligt. Men det är klart de vill att man ska tro att 60-serien är fetare än vad den egentligen är. De jobbar stenhårt med att försöka få den subjektiva uppfattningen av vad de olika korten är värda att gå upp.

Enkelt räknat så bör det, och har historiskt varit så här:
xx60 - Insteg.
xx70 - Mellanklass.
xx80 - Överklass.

Sedan började de såklart med Ti och Titan att luckra upp definitionerna mer och mer.

Man kan få tag på ganska vettiga komponenter överlag till skapliga priser idag när det gäller det mesta. PSU, minnen, hårddisk, moderkort, chassi... även processor. Kan sätta ihop en ganska okej rigg för 1080p för mellan 5-8000 kronor.

Men ska du ha något skapligt på grafikfronten så kostar det minst 4000 spänn. (Dvs. 70-serien eller Vega 64.) Men det verkar ju som att folk gladeligen betalar för det, så då blir det väl så.

(Vega 56 finns visserligen till någorlunda priser, men är dels på väg ut, och ärligt talat så är 3000 rätt saftigt för ett sådant också. Borde som sagt ligga runt 2000-2500.)

Men nu blev det jäkligt off topic, känner jag.

I vart fall så blir det nog begagnat grafikkort för min del tills vidare.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Verkar som dom gjort en hel del bra förändringar i arkitekturen sett till spelprestandan.
Då dem nu kan utföra fler instruktioner per klockcykel, ny cache-hieraki, förbättrade energieffektivitet mm
Ser ut som själva kärnan presterar bra, kylaren får man väll vänta på 3dje-parts modeller och lite mognare drirutiner på sammagång.

Verkar prestera bättre än 2060-Super till samma pris MSRP, så det är ju bra.
Kanske det blr lite priskrig, skulle vara bra för oss konsumenter, man kan ju hoppas

Permalänk
Avstängd

Till alla som klagar på kylaren i rx 5700 och rx 5700 xt.. Jag har precis monterat ett rx 5700 i min dator, har överklockat den ganska snällt men vid 100% stresstest ligger den på stabila 65 grader och fläkthastighet runt 1500 rpm.

Helt ärligt så låter denna fläkten bra mycket mindre än mitt Vega 56 (pulse) gjorde

Permalänk
Medlem

Vänta på tredje parts kort för RX 5700 eller köpa ett RTX 2060, vad tycker ni?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Blev helt chockad när jag inte läser "Spoltjut " i nackdelar!
Men det är väl det gröna lagets patent

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Ja, precis. Jag förstår inte själv hur reviewers kan tycka att det här är okej, men det är väl inom deras parametrar. De utvärderar funktionen för vad den är och mäter det utifrån det. För mig förstör det kontrasterna vilket sabbar upplevelsen. Jag hade nog hellre haft någon form av eye-tracking kombinerat med varibel rendering utifrån var jag tittar, så som man kan ha i vr-hattarna.

Det hade nog pressa upp FPS en hel del och ändå hålla hög kvalité på det man aktivt ser.

Det skall heta 1440 uppskalat via DLLS eller uppskalat via Radeon Image Sharpening, inte något som heter 4k DLSS eller 4k RIS, vi skall inte ha något ljug.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Prestandamässigt är det ett instegskort. Prismässigt är det mellanklass.
...
Enkelt räknat så bör det, och har historiskt varit så här:
xx60 - Insteg.
xx70 - Mellanklass.
xx80 - Överklass.

Gäller på sätt och vis fortfarande iofs.

Det är bara det att numera har Nvidia-kort en slags instegsserie (16xx) och en mellanserie (20xx). Dvs 2060 är ett instegskort - i mellanserien.

Övre serie skulle väl kunna vara Titan. Eller med lite välvilja 2080Ti, även om den då har fel namn...de borde kallat den Instegs-Titan/Titan 60, hehe.

Obligatorisk bil-liknelse incoming: Tänk BMW 3, 5 och 7-serie, 2060 är en 520.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5700XT presterar ungefär som ett 1080ti men för 400 dollar. Det är väl det bästa som hänt på länge i value-prop. Åtminstone om vi räknar bort begangnatmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Min takeaway från de här testerna är att min GTX 1070 fortfarande är tillräckligt bra, och att jag inte behöver uppdatera min hårdvara på ännu nåt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Blev helt chockad när jag inte läser "Spoltjut " i nackdelar!
Men det är väl det gröna lagets patent

Har spoltjut i mitt RX Vega 64. Låter riktig mysigt när det får skyffla många pixlar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vet vi om RX 5700 XT 50th Anniversary kommer komma som partnerkort, eller är det bara blower varianten direkt från AMD som kommer gälla ?

Permalänk
Medlem

Rätt trist grafikkortslansering. Måste nog vara bland de tråkigaste sen gud vet när. Bra prestanda per krona, men saknad av raytracing så bleknar de mot Nvidia just nu tyvärr. Även om raytracing är kasst implementerat idag så vill man ju att det ska vara framtiden. Så stöd för det är guld värt när en sån titel dyker upp.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Sådär... Nu när AMD är på banan igen kan priskriget börja.
Lutar åt ett RX 5700 XT om 3 år för 500:- på marknaden här på sweclockers! (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Trodde verkligen inte att det 1080 TI jag köpte för snart två år sedan skulle bli mitt bästa grafikkortsköp men det verkar onekligen som att det förblir så. Förhoppningsvis kan AMD börja utmana Nvidia i toppsegmentet snart.

du menar orealistiskta priser segmentet, jo dem har redan Radeon 7 som är bättre än ett 2080 Ti i spel som ligger i AMDs favör.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Aaah, du tänkte så.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: I dag får man ett 770 geforce eller om man har tur ett 780 för 500 kronor . MEN hoppas kan man. Själv väntar jag nog på ett kort som ger 100 % mer prestanda än mitt 1070 som inte kostar över 8000

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det här ser okej ut. Minst dubbla prestandan mot mitt rx480. Men det blir inget köp än. Även om jubileumsmodellen är sjukt snygg och billigare att beställa direkt från AMD än att köpa ett vanligt 5700xt hos återförsäljare.
Har börjat spara lite extra varje månad. Ska ha 5000 kr till ett grafikkort i april tillsammans med cyberpunk. Sen om det blir 5700-serien eller något bättre får vi se. AMD lär väl har tryckt ut ytterligare nån RDNA produkt tills dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det skall heta 1440 uppskalat via DLLS eller uppskalat via Radeon Image Sharpening, inte något som heter 4k DLSS eller 4k RIS, vi skall inte ha något ljug.

AMD´s variant mot DLSS heter CAS (Content Adaptive Sharpening) aka FidelityFX och detta behöver de som gör spelen lägga in stöd för. Den andra som finns i drivrutinen som man aktiverar med av/på och stöds i de flesta DX9/DX11 spel heter RIS.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Detta var en intressant video...AMD NAVI NVIDIA TURING bearbetning av "grafikdata".
https://www.youtube.com/watch?v=5FDN6Y6vCQg

(..ber om ursäkt om den redan var länkad , har ej gått igenom alla tråd-sidor..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tycker ändå att det här ser okej ut. Minst dubbla prestandan mot mitt rx480. Men det blir inget köp än. Även om jubileumsmodellen är sjukt snygg och billigare att beställa direkt från AMD än att köpa ett vanligt 5700xt hos återförsäljare.
Har börjat spara lite extra varje månad. Ska ha 5000 kr till ett grafikkort i april tillsammans med cyberpunk. Sen om det blir 5700-serien eller något bättre får vi se. AMD lär väl har tryckt ut ytterligare nån RDNA produkt tills dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är någon ny RDNA produkt ute till April är det nog ingen utanför AMD som vet säkert. Ingenting har i alla fall läckt. Inga rykten om tape-outs, upphandling av HBM, eller något annat tidigt tecken, än mindre suddiga die-shots eller uppgifter om tidsplaner. Nada.
Detsamma gäller förresten Nvidias nya produkter. De kommer, men inga tidiga produktindikationer än. Så det vi ser nu lär vara produktlandskapet under en rejäl period framöver.

De nya produkterna lär följa samma mönster att vara liiite attraktivare än de befintliga. Det är svårt att se varifrån, eller varför, en drastisk förändring skulle ske. Nästa stora litografiskifte är 5nm HP där volymproduktion dras igång i slutet av 2020. Så 2021 någongång är det tidigaste man kan hoppas på att det händer något lite större.

Att vara PC entusiast nuförtiden kräver att man har ett överjordiskt tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Till alla som klagar på kylaren i rx 5700 och rx 5700 xt.. Jag har precis monterat ett rx 5700 i min dator, har överklockat den ganska snällt men vid 100% stresstest ligger den på stabila 65 grader och fläkthastighet runt 1500 rpm.

Helt ärligt så låter denna fläkten bra mycket mindre än mitt Vega 56 (pulse) gjorde

Tack för rapporten. Testerna är nämligen ganska tvetydiga. De visar på ungefär samma ljudtryck vid last som Vega 56, men flera testare säger att korten är subjektivt tystare. Utblåsen är i alla fall öppnare. Kanske samma fläktljud men mindre turbulens vid utblåset?
Ljudtryck är notoriskt svårt att mäta med konsistens, men personligen skulle jag ändå gärna se en last vs. dB kurva även om jag inte kan se hur en sådan skulle kunna åstadkommas. Om någon har en god idé, tipsa Sweclockers. 😀

Permalänk
Medlem

Om det är svårt att hitta 5700-kort till bra pris kan det kanske vara en idé att kolla på AMDs hemsida och köpa direkt från dem. Verkar vara enda sättet just nu att få tag på ett "RX 5700 XT 50th Anniversary" om man är ute efter ett sånt.

Ni kan se priser från några minuter sedan i bilden nedan (alla är MSRP)

OBS! priser visas ex moms +frakt och tydligen är 1USD == 1EURO om man klickar sig vidare.

Länkar:

  • AMD.com - Använd menu "Shop" för att handla

Edit: Strök över felaktig observation. 1 USD är inte lika med 1 EURO om man klickar vidare. Ett XT Anniversary blev €400.36 ex moms i varukorgen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Om det är svårt att hitta 5700-kort till bra pris kan det kanske vara en idé att kolla på AMDs hemsida och köpa direkt från dem. Verkar vara enda sättet just nu att få tag på ett "RX 5700 XT 50th Anniversary" om man är ute efter ett sånt.

Ni kan se priser från några minuter sedan i bilden nedan (alla är MSRP)

OBS! priser visas ex moms +frakt och tydligen är 1USD == 1EURO om man klickar sig vidare.
https://www.dropbox.com/s/se9p91d4a0ljmor/AMD-gfxcard-shop-20190709.jpg?raw=1

Länkar:

  • AMD.com - Använd menu "Shop" för att handla

Edit: Strök över felaktig observation. 1 USD är inte lika med 1 EURO om man klickar vidare. Ett XT Anniversary blev €400.36 ex moms i varukorgen.

Det här blir slutpriset för ett anniversary XT om du är intresserad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|