AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

För någon tänkt skaffa 3900x men som inte är sugen på att överklocka, räcker det med ASUS TUF Gaming X570-Plus (wifi) eller bör jag skaffa ASUS ROG Crosshair VIII Hero?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regert:

Ja, precis. Det skall bli intressant att se.
Detta innebär ju att övergång från tex 14nm+++ för Intel ner till 7 nm inte heller är så enkel att det är bara skala ner.

Verkligen, Intel har kämpat med 10nm länge nog. Blir intressant att se hur nästa nya arkitektur blir där.

Skrivet av Fonclbrich:

Jäkligt kul och starkt gjort av AMD att komma tillbaka så här, med deras förhållandevis begränsade resurser. Hoppas båda lagen kan motivera varandra nu, så vi får många intressanta släpp framöver. Nu känns det skojj med processorer igen, efter några år där det inte hände så mycket ärligt talat

Instämmer, denna lansering har känts lite mer som på den gamla goda tiden där vi faktiskt såg mer än 100MHz högre klockfrekvens. Saker ändras ganska rejält nu i och med detta släpp.

Skrivet av Mithras:

Själv sitter vissa fortfarande med 2600K och försöker hitta en värdig ersättare. På tal om det; När kommer recensionen för 3800X?

Finns värre exempel, ganska många i Zen2-tråden sitter på Nehalem-processorer, dvs första generationen i7 och då allt mellan 920 och 980X. Hänt väldigt mycket sedan dess.

Nu hör min gamla 2700K till mina absoluta favoritprocessorer under alla mina år men för mig var den inte trevlig efter alla säkerhetsfixar började dyka upp 2018. Och upplevelsen lär nog inte var bättre på äldre generationer än den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hej alla glada och välkommen till recensionen av Ryzen 7 3700X och Ryzen 9 3900X!

Hoppas alla avnjuter en rejäl genomläsning av artikeln, och skulle ni hitta några stavfel eller konstigheter (det är lätt att missa sådana på 35-sidor) är det bara att använda rättelsefunktionen direkt på sidan så att det inte drunkar i kommentarerna.

Med det sagt går jag på semester nu, men håller koll i forumet under kvällen och sporadiskt under veckorna som kommer. Ha en trevlig sommar!

Inte ett ord om ljudnivå från moderkortet??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Ligger mer än 1 fps dock. Och överklockningen verkar vara bättre för intel också? Frågan är om man spelar eller om man behöver 40 kärnor och 80 trådar. Ser mest massor amdfanboys hata på intel de senaste 3 månaderna

Samtidigt kan man se det lägre överklockningsutrymmet från en positiv sida också, nämligen att även "mindre datorkunniga" får ut en rimlig prestanda för pengarna man lägger på produkten direkt ur kartongen. För oss som gillar att leka runt med grejerna är det ju mindre kul, men de flesta är inte tillräckligt kunniga för att överklocka, och för alla dessa är det ju bara bra om vinsten med överklockning inte är så hög då även de får den prestanda de betalar för.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Samtidigt kan man se det lägre överklockningsutrymmet från en positiv sida också, nämligen att även "mindre datorkunniga" får ut en rimlig prestanda för pengarna man lägger på produkten direkt ur kartongen. För oss som gillar att leka runt med grejerna är det ju mindre kul, men de flesta är inte tillräckligt kunniga för att överklocka, och för alla dessa är det ju bara bra om vinsten inte är så hög då de får vad de betalar för direkt.

Faktiskt en bra poäng. Hade själv lite problem med överklockning men det gick bra tillslut.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Bra förbättringar och helt klart något att fundera över. MEN överklockningen var lite av en besvikelse. brukar alltid landa lite under vad swec lyckas pressa fram så mina egna förväntningar är 4.2ghz.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sesese:

Inte ett ord om ljudnivå från moderkortet??

Låter en del vid boot. Annars märks den inte av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så klår intels i5:a som är 1000 kr billigare än amds 3700x i titlar som Battlefield 5?

Någon får gärna förklara för mig vad som blev så underbart med dessa efter benchmarksen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Faktiskt en bra poäng. Hade själv lite problem med överklockning men det gick bra tillslut.

Man slipper ju dessutom att riskera garantin när det går åt helvete i lekstugan om man inte lockas till det.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Det blev en Ryzen 3600 som paras med ett MSI B450 tomahawk och Vega 56. Svårt att se en bättre pris/prestanda rigg just nu. Baserat på MINA användningsområden 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sesese:

Inte ett ord om ljudnivå från moderkortet??

Jag upplevde inte fläkten störande på Crosshair VIII Hero under testandet. Men det är möjligt att den är hörbar i tystare miljöer/system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

@JonasT: Tycker det är konstigt att man får mycket högre fps när man stänger av SMT . https://www.youtube.com/watch?v=7AbNeht4tAE&t=1733s

@ottoblom

Det är inget konstigt.
Har man samt/HT på så gör cpun 2 saker samtidigt per kärna och det kan då bli lite "kö"

Kör du utan så gör kärnan en sak bara och jobbar fortare.

Permalänk
Medlem

Subjektivt hur ligger ljudnivån på stock-kylaren med 3900x vid belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD slaktar intel

tycker det passar med lite tung metal för att fira.

https://www.youtube.com/watch?v=m0J7XnbUN5o

Ta inte i nu så att du bajsar på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Helvete vad Intel blev överkörda av 3900X!

Nu ska man bara motivera köp och spara ihop lite pengar >.>

Brorsan är lite ledsen över sin x299 rigg nu(KBL-X) och gnäller att jag ska kolla nya grejer till honom.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt sugen på Ryzen 3000 med bra X470 eller B450. Blir intressant att se såna tester framöver. Inte intresserad av hypersnabb lagring över PCIe 4 och värmen som X570 genererar med fläkten känns meh.

Permalänk
Skrivet av Zaltrip:

För någon tänkt skaffa 3900x men som inte är sugen på att överklocka, räcker det med ASUS TUF Gaming X570-Plus (wifi) eller bör jag skaffa ASUS ROG Crosshair VIII Hero?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde en mellan nivå
ASUS ROG Strix X570-E Gaming - ATX / X570
För mig var det viktigt med att få WiFi 6 (Ax) istället för WiFi 5 (Ac) som TUF har.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Moderkort som är 1000kr dyrare, processorer som är 500kr dyrare och nästan obefintlig överklockningspotential jämfört med förra generationen. Inte särskilt imponerad med tanke på att det är 7nm. Visst har de mer eller mindre hamnat på samma nivå som Intel, men Intel har varit där i flera år med 14nm. Om läckorna kring sunny cove stämmer eller ens är i närheten av verkligheten, d.v.s. att deras nästa arkitektur vid 3.7GHz presterar som dagens ~5GHz, så är det vad jag kallar ett revolutionärt kliv. AMD har bara kommit i fatt och passar på att ta extra betalt för det. Samma sak med grafikkorten.

Man märker tydligt att AMD försöker utnyttja den "hype" som omger dem för tillfället, men rent objektivt så är det bara bra produkter, inget fantastikt som "hypen" målar upp. Det enda som är riktigt bra är 3900X, men den ligger knappast i en prisklass som vanliga användare är intresserade av.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så om jag förstår det rätt så klår intels i5:a som är 1000 kr billigare än amds 3700x i titlar som Battlefield 5?

Någon får gärna förklara för mig vad som blev så underbart med dessa efter benchmarksen

Gamer nexus rekommenderar 3600 över intels i5. För gaming med.
Det verkar som att gamla tester är inte tillförlitliga idag.
Du kan se själv här från min 27
https://youtu.be/7AbNeht4tAE

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

Tack för en bra recension Synd att X570-moderkorten ska vara så dyra bara.

Skrivet av _Merc_:

AMD slaktar intel

tycker det passar med lite tung metal för att fira.

https://www.youtube.com/watch?v=m0J7XnbUN5o

Nog för att jag gillar att lyssna på Iron Maiden men att kalla dom tung metal är ju måttligt generöst

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Väldigt sugen på Ryzen 3000 med bra X470 eller B450. Blir intressant att se såna tester framöver. Inte intresserad av hypersnabb lagring över PCIe 4 och värmen som X570 genererar med fläkten känns meh.

Citat:

With this data, and the data from our PCIe gen 4.0 scaling article, we are happy to report that you can save yourself anywhere between $70 to $150 by choosing an X470 motherboard over an X570. There are no tangible performance gains to be had, no apparent overclocking headroom increase with our review cooling solution and memory kit (which uses Samsung B-die); and certainly nothing to be gained with PCIe gen 4.0 for now.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-3900x-3700x-test...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av reeseth:

Det blev en Ryzen 3600 som paras med ett MSI B450 tomahawk och Vega 56. Svårt att se en bättre pris/prestanda rigg just nu. Baserat på MINA användningsområden 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Precis den riggen jag tänkte köra med

Inet har redan lagt upp den nya cpu serien. 3600 går för 2249kr. 3600X 2 949 kr. Verkar inte alls värt att betala 700kr mer för 3600X.
https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/5301792/amd-ryzen-5-3600x-3-8-ghz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Då är du ingen blind AMD-fanboy som på förhand sade att Ryzen 3000 skulle mörda Intel, men tro mig det fanns massor med sådana.

Vad du gör med din dator är din ensak. Jag pratade om SPELPRESTANDA och där når inte AMD pp till Intel fortfarande efter många år. Visst dem är närmare nu men är besviken över så kass överklockningspotential. En 9900k eller 9700k i 5ghz+ är helt klart i en annan liga över allt AMD har att erbjuda.

Ja det är illa att Intel inte blev krossade i alla test eller hur? Vinner i stort sett allt, men ligger ca 5% efter i spel... fy va dåligt.

Alltså nivån bland inlägg är ju helt katastrofala. Vem bryr sig vad det sitter för logotyp på processorn? Det som är oerhört roligt är ju att vi har konkurrens igen, vilket kommer att gynna oss konsumenter samt föra utvecklingen framåt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Very goooood.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Innan recenscionen var jag verkligen inställd på 3800X - men efter denna läsning så kan det mycket väl bli att man "nöjer sig" med en 3700X istället Såg ju väldans trevligt ut detta. Nu ska man bara dra igenom några tester av X570-mammabrädor också och se om de väsnas lika mycket som man fruktar.

Mycket bra recension!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

När det kommer till spel så visar ju graferna som vanligt att det inte spelar någon roll vad man har för CPU. Exempelvis presterar ju billigare CPU:er som 8700k/9700k ofta bättre än 9900k. Det skiljer 5 - 10 fps i dom relevanta upplösningarna... Inget avgörande.

Däremot så dominerar ju AMD totalt när det kommer till produktivitetsmjukvarorna.

Skulle byta min 9900K rakt av mot en 3900x eftersom jag tror att jag skulle få en bättre helhetsupplevelse.

Permalänk

Minst sagt imponerande resultat om man jämför resurserna bolagen sitter på!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k fortfarande kungen i spel.
9700k fortfarande bättre än allt AMD har att erbjuda i spel.

Och då pratar vi inte ens om överklockning som är rekorddålig. Så en överklockad 9700k/9900k kan dem inte mäta sig med.

Nu väntar jag vad AMD-fanboysen har har för ursäkter den här gången

(I synnerhet alla som på förhand var säkra på att Zen 2 skulle slå 9700k/9900k i spel.)

Haha vem bryr sig om cpu för spel? Oavsett vilken av de testade processorerna man kör är der grafikkortet som kommer flaska.

Med mindre man tror att man är något spelproffs som måste köra i 200fps i skitupplösning för att då någom ms bättre performance i fps spel.

Hur många här på forumet lever på att spela fps spel? 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu kanske jag har skummat igenom för snabbt och skippat några stycken för mycket men var är jämförelserna i prestanda och klock mellan X570 och X470/B450? Detta är ju ett högintressant ämne.

Undrar även vad som blev av testerna för PCIe 4.0 på B350 moderkorten?

EDIT: Ytterligare en het potatis, hur låter fläktarna på moderkorten?

Varför spelar valet av moderkort så stor roll?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

För någon tänkt skaffa 3900x men som inte är sugen på att överklocka, räcker det med ASUS TUF Gaming X570-Plus (wifi) eller bör jag skaffa ASUS ROG Crosshair VIII Hero?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du inte överklocka så behöver du inte gå allt för crazy med moderkortet. Då blir istället mängden funktioner mer relevant. Typ mängden USB, SATA och m.2 t.ex

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro